Η κυβέρνηση προωθεί ένα νέο μέτρο —ένα τέλος που θα εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ρεύματος υπέρ των δήμων και των περιφερειών— και το παρουσιάζει ως «ευέλικτη δυνατότητα» για την τοπική αυτοδιοίκηση. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα πολύ έξυπνο πολιτικά χαράτσι τοποθετημένο μέσα σε μια μακρά λίστα χρεώσεων, που θα είναι «αόρατο» για τον πολίτη, θα απομειώσει το πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση που ρίχνει το μπαλάκι επιλογής του φόρου στους Ο.Τ.Α και τελικά οι πολίτες θα τα ρίχνουν στους παρόχους ρεύματος!
Γιατί κρύβετε τον νέο φόρο; Ενσωματώνοντας το τέλος στον λογαριασμό ρεύματος, η κυβέρνηση κρύβει την προέλευσή του μέσα σε πλήθος χρεώσεων. Ο καταναλωτής θα βλέπει απλώς έναν μεγαλύτερο λογαριασμό και θα το αποδίδει «στις τιμές της ενέργειας», χωρίς να γνωρίζει ότι χρηματοδοτεί δήμους και περιφέρειες. Η πληροφόρηση αφαιρείται — και μαζί της η δυνατότητα λογοδοσίας.
Σίγουρα η ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι αναγκαία, αλλά δεν πρέπει να γίνεται με καμουφλαρισμένες επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς που αυξάνουν τις ανισότητες και τα ενοίκια. Απαιτείται διαφάνεια, προστασία των ευάλωτων και μόνιμες, θεσμικές λύσεις — όχι ένα «έξυπνο» χαράτσι που μάλιστα φροντίζει να «εξαφανίζει» πολιτικό κόστος.
Ζήσης Μιχ. Πατσίκας








