Στις 15 Οκτωβρίου ξεκινάει η διακίνηση του πετρελαίου
θέρμανσης όμως το νέο ράλι της τιμής του αργού στη διεθνή αγορά, παράλληλα με
το συνεχιζόμενο του φυσικού αερίου και του ρεύματος αναμένεται να φέρει αυξήσεις φωτιά που
προμηνύουν έναν πολύ δύσκολο χειμώνα και τα ελληνικά νοικοκυριά για να
ζεσταθούν θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη.
Μετά και την εκτόξευση
της τιμής του Brent σε πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι, για πρώτη φορά από τον
Οκτώβριο του 2018, και τις εκτιμήσεις να δείχνουν νέα άνοδο τις επόμενες
ημέρες, η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών «βλέπει» τις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης να διαμορφώνονται φέτος στην
έναρξη της περιόδου (15 Οκτωβρίου) κατά περίπου 35% πάνω από τις αντίστοιχες
περυσινές και κατά 20% πάνω από το κλείσιμο της περιόδου.
Η αγορά εκτιμά ότι εάν
η διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης ξεκινούσε από προχθές, η τιμή του θα
διαμορφωνόταν στο 1,10 ευρώ το λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα, όταν πέρυσι η
περίοδος θέρμανσης άνοιξε με τιμή στα 80 λεπτά το λίτρο και έκλεισε στα 90
λεπτά το λίτρο.
Στην ηπειρωτική χώρα η
τιμή υπολογίζεται κατά 10 λεπτά υψηλότερα, στο 1,20 ευρώ το λίτρο, και στη
νησιωτική κατά 20 λεπτά, στο 1,30 ευρώ το λίτρο. Σχεδόν κατά 20% ακριβότερα
πληρώνουν οι καταναλωτές τη βενζίνη από τις αρχές του έτους, η μέση τιμή της
οποίας έφτασε χθες το 1,72 ευρώ το λίτρο και σε κάποιες νησιωτικές περιοχές της
χώρας το 1,941 ευρώ το λίτρο.
Κατά 21% σε σχέση με
τις αρχές του έτους έχει αυξηθεί η τιμή του ντίζελ κίνησης, η οποία
διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στο 1,4 ευρώ το λίτρο, από 1,16 ευρώ στις αρχές
Ιανουαρίου.
Αυξημένο κόστος για
θέρμανση και μάλιστα σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με πέρυσι θα πληρώσουν και τα
νοικοκυριά που είναι συνδεδεμένα με το δίκτυο του φυσικού αερίου. Η τιμή
διάθεσης του φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, διαμορφώνεται
σε περίπου 8 λεπτά η κιλοβατώρα, από 4,5 λεπτά πέρυσι. Εκπρόσωποι μάλιστα των
εταιρειών προμήθειας αναφέρουν ότι η τιμή αυτή προκύπτει από
τη μεσοσταθμική αύξηση της διεθνούς τιμής φυσικού αερίου από τις αρχές του
έτους και όχι από του τελευταίου μήνα, κάτι που θα οδηγούσε την τιμή σε
ασύλληπτα επίπεδα. Παρά τον διπλασιασμό της τιμής, πάντως, οι ίδιοι παράγοντες
σημειώνουν ότι το φυσικό αέριο εξακολουθεί να προσφέρει εξοικονόμηση της τάξεως
του 28% σε σχέση με το πετρέλαιο θέρμανσης. Το αντίστοιχο ποσοστό εξοικονόμησης
πέρυσι κυμαινόταν γύρω στο 35%.
Η εξέλιξη των τιμών
προβληματίζει εταιρείες εμπορίας και πρατήρια, με την πλευρά των τελευταίων να
επαναφέρει το θέμα της μείωσης της φορολογίας, είτε του ΕΦΚ στο πετρέλαιο
θέρμανσης είτε του ΦΠΑ. «Ακόμη και τζάμπα να πουλήσουμε, οι τιμές δεν θα πέσουν
εάν δεν μειωθεί η φορολογία», τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος της
Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Γ. Ασμάτογλου.
Σχολιάζοντας τους
αιφνιδιαστικούς ελέγχους της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην αγορά των καυσίμων, ο
κ. Ασμάτογλου σημειώνει ότι «το πρόβλημα της αγοράς είναι το λαθρεμπόριο και ο
αθέμιτος ανταγωνισμός», αφήνοντας σοβαρές αιχμές για την αναποτελεσματικότητα
της πολιτείας στο σοβαρό αυτό ζήτημα, φέρνοντας ως παράδειγμα το σύστημα
εισροών – εκροών, που υπολειτουργεί μετά σχεδόν μία δεκαετία.
Τροπολογία για τη
μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα από 1ης Οκτωβρίου έως και 31 Μαρτίου και στο
πετρέλαιο θέρμανσης καθ’ όλη τη διάρκεια της νέας περιόδου διακίνησης κατέθεσε
χθες στη Βουλή η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.
(πηγή: Καθημερινή)