Γ. Καρανίκας: «Το Ελληνικό Εμπόριο θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά στην αλλαγή σελίδας της οικονομίας. Χρειάζονται πρωτοβουλίες και συνέργειες για την ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας»
Κομβικά ζητήματα που απασχολούν τις Ελληνίδες Εμπόρους – Επιχειρηματίες, τα οποία επέτεινε η πανδημική κρίση και σήμερα προκαλούν δυσαρμονία στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή δυσχεραίνοντας την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, τέθηκαν επί τάπητος υβριδικό Webinar που πραγματοποίησε την Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου η ΕΣΕΕ, με θέμα «Γυναίκα και Εμπόριο στην εποχή του Covid-19», αφιερώνοντας την Ημέρα Ελληνικού Εμπορίου στη Γυναίκα Επιχειρηματία.
Ομιλήτριες από τον επιχειρηματικό κόσμο, την ακαδημαϊκή κοινότητα, εκπρόσωποι διακεκριμένων οργανώσεων που υποστηρίζουν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα και συνδικαλίστριες έμποροι από διάφορες περιοχές της χώρας, μίλησαν από θέση ευθύνης μεταφέροντας προσωπικές εμπειρίες από τη διαδρομή τους στο επιχειρείν, προτείνοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που στόχο έχουν να ενθαρρύνουν και να διευκολύνουν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Συζητήθηκαν επίσης οι ανισότητες και διακρίσεις σε βάρος των γυναικών που εντοπίζονται στις επαγγελματικές ευκαιρίες, στην αμοιβή, στην ιεραρχική εξέλιξη σε επιχειρήσεις και τη συμμετοχή σε φορείς εκπροσώπησης.
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας δήλωσε πεπεισμένος για τον πολλαπλασιαστικό ρόλο που θα διαδραματίσει το Εμπόριο στην ανάπτυξη της οικονομίας και υπογράμμισε ότι χρειάζονται πρωτοβουλίες και συνέργειες για τη στήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας και την ισχυροποίηση της γυναικείας συμμετοχής στον δημόσιο βίο της χώρας. Επισήμανε δε, την προσήλωση της ΕΣΕΕ στο στόχο της συστηματικής επιδίωξης για την ισότητα των φύλων και για την αντιμετώπιση της βίας και κάθε μορφής ανισότητας και διάκρισης.
Μέσα από τρεις στοχευμένες θεματικές ενότητες, το Webinar της ΕΣΕΕ έδωσε τη δυνατότητα εποικοδομητικού διαλόγου για την κλιμάκωση των επιπτώσεων της πανδημίας από τον Μάρτιο του 2020 έως σήμερα σε όλους τους υπο – κλάδους του Εμπορίου. Παράλληλα, ανέδειξε τις προκλήσεις και ευκαιρίες που δημιουργεί για τις γυναίκες ο ψηφιακός μετασχηματισμός των εμπορικών επιχειρήσεων. Συζητήθηκαν επίσης οι ανισότητες και διακρίσεις σε βάρος των γυναικών που εντοπίζονται στις επαγγελματικές ευκαιρίες, στην αμοιβή, στην ιεραρχική εξέλιξη σε επιχειρήσεις και τη συμμετοχή σε φορείς εκπροσώπησης. Ειδικότερα:
Στο πρώτο πάνελ που διοργανώθηκε με θέμα «Η γυναίκα στην εμπορική επιχείρηση: Ισορροπώντας εντός της πανδημίας μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής» η κα Μαρία Συρεγγέλα, Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών, αρμόδια για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια αναφέρθηκε στα προγράμματα ενίσχυσης της γυναικείας εργασίας και την ποσόστωση των φύλων στην εκπροσώπηση σε θέσεις ηγεσίας. Σημείωσε πως το θέμα της ισότητας των δύο φύλων βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης και επισήμανε ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες έχει αποδειχθεί ότι ως leaders έχουν επιτυχίες. Η Δρ. Μαρία Γιαννιού, Αντιπρόεδρος και Συν-ιδρύτρια της Women Act, μίλησε για τη σημασία της γυναικείας εκπροσώπησης στη δημόσια σφαίρα και την πρωτοβουλία «No more Mannels» η κα Μαριάννα Παγώνη, Ιδιοκτήτρια Οίκου Παγώνη τόνισε τις ευκαιρίες για τις γυναίκες και τις δυσκολίες από την ενασχόληση με το ηλεκτρονικό εμπόριο και η κα Δέσποινα Ξυνού, Πρόεδρος και CEO της ΟΚ Anytime Market ανέφερε πως η ψηφιακή μετάβαση είναι βοηθητική ως προς την οργάνωση του χρόνου των γυναικών ενώ τόνισε πως η πανδημία επέβαλλε συντονισμό και πρόγραμμα στις οικογένειες των εργαζομένων γυναικών στην επιχείρηση.
Στο δεύτερο πάνελ με θέμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Προκλήσεις και Ευκαιρίες για τη γυναίκα επιχειρηματία» η κα Αννα Στρατινάκη Γεν. Γραμματέας Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αναφέρθηκε στην κυβερνητική πρωτοβουλία για τη δημιουργία περισσότερων επαγγελματικών ευκαιριών και ψηφιακών δεξιοτήτων σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας, Εργασίας και Ψηφιακής Πολιτικής αλλά και για τα προγράμματα που αναμένονται να εξελιχθούν το επόμενο διάστημα με πόρους από το Recovery Fund όπου σε συνδυασμό με το ΕΣΠΑ έρχονται να συνδράμουν στη μείωση του ψηφιακού αναλφαβητισμού για τις γυναίκες. Η κα Στέλλα Κάσδαγλη, Συγγραφέας, Μεταφράστρια και Ιδρύτρια του οργανισμού Women On Top, εξέφρασε την ανησυχία της απουσίας δεδομένων στην Ελληνική αγορά, γεγονός που εγείρει αμφιβολίες για την ανάπτυξη εθνικών στρατηγικών καθώς και τον προβληματισμό ότι τα νέα κορίτσια δεν επιλέγουν τα STEM επαγγέλματα. Η κα Φωτεινή Γιαλαμά, CΕO της LOLA, μίλησε για την ανάγκη συνδυασμού φυσικού και ψηφιακού καταστήματος για την ενίσχυση της εμπειρίας των καταναλωτών καθώς και για την εξοικείωση των εργαζομένων γυναικών μεγαλύτερης ηλικίας στην ψηφιακή μετάβαση της επιχείρησής της, ενώ η κα Γεωργία Πετράκη, Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, αναφέρθηκε στον ψηφιακό αναλφαβητισμό και τον στόχο της ψηφιακής ισότητας, τα ανδρικά πρότυπα της δημιουργίας της ίδιας της τεχνολογίας καθώς και στο έμφυλο χρηματοδοτικό χάσμα όπως καταγράφεται παγκοσμίως.
Στο τρίτο πάνελ με θέμα «Γυναίκες επιχειρηματίες στην εποχή μετά την πανδημία», δόθηκε η δυνατότητα εποικοδομητικού διαλόγου για την κλιμάκωση των επιπτώσεων της πανδημίας και τα βιώματα των γυναικείων εμπόρων από τον Μάρτιο του 2020 έως σήμερα. Τη συζήτηση, όπως και όλο το Webinar, συντόνισε η δημοσιογράφος κα Ειρήνη Νικολοπούλου, και συμμετείχαν, με φυσική παρουσία κα Μαρίνα Οφλούδη – Γιαβρόγλου, Πρόεδρος της I.C.C. Women Hellas, Διευθύνουσα Σύμβουλος Μύλοι Σόγιας Α.Ε. και μέσω διαδικτυακής live σύνδεσης, δέκα γυναίκες, έμποροι και συνδικαλίστριες στo ΔΣ της ΕΣΕΕ, τις Ομοσπονδίες και τους Εμπορικούς Συλλόγους από διάφορες περιοχές της χώρας. Αναφέρθηκαν στα προβλήματα του εμπορίου ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, εστιάζοντας στους πρώτους πολύ δύσκολους μήνες της πανδημίας, στις «ανάσες ρευστότητας» στις επιχειρήσεις που έφερε η άνοδος της τουριστικής κίνησης φέτος τον Αύγουστο και, κυρίως, στην ανάγκη να βγει η γυναικεία επιχειρηματικότητα ενισχυμένη στο τέλος της κρίσης. Η κα Οφλούδη – Γιαβρόγλου επισήμανε πως η καλή εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίες θα δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις γυναίκες επιχειρηματίες, λέγοντας χαρακτηριστικά: «πρέπει να γίνουμε πιο μοντέρνοι στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε το εμπόριο».
Κλείνοντας την εκδήλωση ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας απηύθυνε κάλεσμα στις γυναίκες να ασχοληθούν ενεργά με το εμπόριο, εμπλουτίζοντας το με τις ιδέες, τη δημιουργικότητα και την ενσυναίσθηση που τις διακρίνουν. Ζήτησε δε μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών εμπόρων στη θεσμική εκπροσώπηση του κλάδου, ώστε να ωφεληθούν οι ίδιες αλλά και η επιχειρηματικότητα στο σύνολό της.