Τις προτάσεις του ΚΙΝΑΛ για την Δημόσια Υγεία παρουσίασαν χθες στη Βέροια, ο Γιώργος Τρελλόπουλος, Περιφερειακός Οργανωτικός Υπεύθυνος Μακεδονίας «Κίνημα Αλλαγής», Αγγειοχειρουργός και Δ/ντης ΕΣΥ Νοσοκομείο «Παπανικολάου», ο Χρήστος Κούτρας, Περιφερειακός Σύμβουλος. Δ/ντης Παθολογικής κλινικής Νοσοκομείου Βέροιας, ο Τηλέμαχος Χατζηαθανασίου, Χειρουργός, π. Δ/ντης Χειρουργικής κλινικής Νοσοκομείου Βέροιας και μέλος της Ν.Ε. Ημαθίας και ο Νίκος Μπρουσκέλης, Ουρολόγος, ειδικός χειρουργός και μέλος Ν.Ε. Ημαθίας.
Ο γραμματέας την ΝΕ Ημαθίας Κώστας Ασλάνογλου,παρουσίασε τους τέσσερις «εξαιρετικούς συντρόφους πρώτης γραμμής που έδωσαν δείγματα γραφής, παρουσίασαν έργο και έχουν να πουν πολλά για τη δημόσια υγεία», όπως είπε, τονίζοντας ότι πρόκειται για μία πρώτη επαφή - καταγραφή, η οποία θα συνεχιστεί εάν επιτρέψουν οι υγειονομικές συνθήκες με κάτι πιο ανοιχτό προς τον κόσμο, μία εκδήλωση που θα γίνει το Σεπτέμβριο στο μπάσκετ της Ελιάς, και θα είναι αφιερωμένη στον Θανάση Γεωργιάδη.
Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Τρελλόπουλος είπε ότι η πανδημία βρίσκεται και πάλι σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι αλλά η κυβέρνηση είναι σε σύγχυση, λειτουργεί συγκεντρωτικά, αιφνιδιάζει, διχάζει, δεν σχεδιάζει στρατηγικά και με παλινωδίες και αντιφάσεις εργαλειοποιεί την πανδημία, ενώ εξυπηρετήσει ιδιωτικά συμφέροντα.
Τόνισε ότι το μόνο όπλο σήμερα είναι ο εμβολιασμός και έκανε απολογισμό των κινήσεων του ΚΙΝΑΛ, θυμίζοντας και τις 12 προτάσεις για το ΕΣΥ που παρουσίασε περσι για την υπεράσπιση της δημόσιας υγείας. Σήμερα το ΚΙΝΑΛ έχοντας υπόψιν τις παρούσες συνθήκες της πανδημίας, επικαιροποίησε τον σχεδιασμό του για τον τομέα της δημόσιας υγείας και όπως είπε οι προτάσεις κινούνται σε τρεις άξονες: στον υγειονομικό χάρτη και τις υποδομές, στο ανθρώπινο δυναμικό και στο θεσμικό πλαίσιο για την ανασυγκρότηση ενός αναγεννημένου ΕΣΥ που αποτελεί πολιτικός στόχος του Κινήματος Αλλαγής.
Ο κ. Κούτρας στάθηκε κυρίως στο τι πρέπει να γίνει στο νοσοκομείο της Βέροιας στο οποίο υπηρετεί εδώ και 35 χρόνια. Όπως είπε: -Πρέπει να παραδοθεί ολόκληρη νέα Πτέρυγα, να στελεχωθεί η ΜΕΘ με όλα τα κρεβάτια ( τουλάχιστον 6 να είναι μόνιμα ενώ μέχρι στιγμής είναι τέσσερα) και να λειτουργήσουν μαζί οι μονάδες εντατικής θεραπείας, με πρόσληψη γιατρών, νοσηλευτών και κυρίως εντατικολόγων. Επίσης, επισήμανε ότι επειδή ο πληθυσμός γηράσκει, είναι απαραίτητη η λειτουργία ουρολογικού τμήματος όλο το μήνα, η δημιουργία γηριατρικών τμημάτων για τους άνω των 80 ετών αλλά και ιδρύματα χρονίων νοσημάτων που είναι απαραίτητα, αφού φτάνει κάποιος σε σημείο να μην ξέρει πού να αφήσει έναν ηλικιωμένο ασθενή που δεν έχει κανέναν να τον φροντίσει. Πρότεινε επίσης τη δημιουργία μονάδας για την φροντίδα βαρέων πασχόντων. Ο κ. Κούτρας έκανε λόγο για επικαιροποίηση του φακέλου που αφορά στην προμήθεια μαγνητικού τομογράφου στο νοσοκομείο που θα λειτουργεί συνεχόμενα, για προνοσοκομειακή επείγουσα ιατρική με γιατρό στα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ και για θαλάμους αρνητικής πιέσεως στις εποχές πανδημίας. Αναφερόμενος στο νοσοκομείο Νάουσας τόνισε ότι η λειτουργία του πρέπει να είναι συμπληρωματική της Βέροιας, να αλληλοσυμπληρώνονται και να ξεκαθαρίσει η πολιτεία ποιες κλινικές θα είναι που… ενώ εκτίμησε ότι το νοσοκομείο Νάουσας πρέπει να συμμετέχει στις γενικές εφημερίες του νόμου. Σημαντική επίσης έκρινε την ανάγκη επαρκούς εκπαίδευσης του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού προτείνοντας την σύντομη μονιμοποίηση των επικουρικών γιατρών.
Χαρακτήρισε τέλος «ντροπή και κοροϊδία» την συμμετοχή των ιδιωτικών νοσοκομείων με τον τρόπο που γίνεται εν μέσω πανδημίας καθώς θα έπρεπε να έχουν πραγματικό ρόλο και συμμετοχή.
Ο κ. Μπρουσκέλης ανέφερε ότι το ΚΙΝΑΛ ζήτησε διαμόρφωση Εθνικού σχεδίου για την αντιμετώπιση της πανδημίας και την δημόσια υγεία, αλλά από τις επιμέρους προτάσεις τους ελάχιστες ακούστηκαν από την κυβέρνηση. «Ο κ. Μητσοτάκης δεν πήρε τα μαθήματα της πανδημίας και πάει για συγχωνεύσεις νοσοκομείων παρότι το ΕΣΥ υπήρξε πυλώνας της υγείας και της κοινωνίας». Εκτίμησε επίσης ότι « για τον εμβολιασμό χρειάζεται πειθώ κι όχι να δείχνουμε τους πολίτες με το δάχτυλο», επισημαίνοντας πως η Επιτροπή Βιοηθικής προτείνει μέτρα ενθάρρυνσης του εμβολιασμού κι εάν δεν αποδώσει τότε μόνο σύσταση υποχρεωτικού εμβολιασμού.
Ο κ. Χατζηαθανασίου παίρνοντας τον λόγο, ανέπτυξε την πρόταση του ΚΙΝΑΛ για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας σε σχέση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στο πλαίσιο μιας ολιστικής αντίληψης για την κάλυψη αναγκών των πολιτών μέσα από ιατροκοινωνικές δομές. Για τον λόγο αυτό η πρόταση του ΚΙΝΑΛ θα κατατεθεί στο δήμο Βέροιας, με προοπτική την εφαρμογή της, καθώς οι δήμοι παίζουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνία και πρέπει να μπουν στον τομέα της πρόληψης δυναμικά και γενναία, όπως είπε.
Προς τούτο το ΚΙΝΑΛ Ημαθίας προτείνει την αναδιοργάνωση των ιατροκοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου Βέροιας ως εξής:
Για τον πρωτογενή τομέα
-Να αναβαθμιστεί η παροχή ιατροφαρμακευτικής φροντίδας. Δεν νοείται σήμερα ιατρείο χωρίς τουλάχιστόν ούτε ένα γιατρό γενικής ιατρικής για να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη συνταγογράφηση. Ουσιαστικά το δημοτικό ιατρείο πρέπει να αποτελεί ΤΟ.Μ.Υ. με αναβαθμισμένο ρόλο λόγω της ύπαρξης των κοινωνικών δομών με τις οποίες πλαισιώνεται ο Δήμος, ενταγμένο σε ένα δίκτυο περιφερειακών μονάδων υγείας με πυρήνα το Κέντρο Υγείας (πρώην ΙΚΑ).
-Πρέπει να ληφθεί μέριμνα για την ένταξή του στο δίκτυο μιας ολοκληρωμένης περιφερειακής μονάδας Π.Φ.Υ. έτσι ώστε να επιτευχθεί λειτουργική διασύνδεση των ΤΟ.Μ.Υ. μεταξύ τους.
-Είναι αναγκαίο τα δειλά μεταρρυθμιστικά βήματα στην Π.Φ.Υ. να γίνουν πιο τολμηρά μεταφέροντας αρμοδιότητες και πόρους στην τοπική αυτοδιοίκηση για να αναβαθμιστεί ο ρόλος της στον τομέα της πρόληψης που είναι ο κυρίαρχος στόχος. Στον Ν.4486/17, στη σελίδα δύο (2) ορίζεται το πλαίσιο υπηρεσιών Π.Φ.Υ. το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει:
α)παραπομπές σε δευτεροβάθμια – τριτοβάθμια περίθαλψη, κάτι που με τις σημερινές δομές των υπηρεσιών αντιλαμβανόμαστε πόσο βασανιστική είναι η πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας που παραπέμπονται.
β)διασύνδεση όλων των κοινωνικών υπηρεσιών φροντίδας, συμπεριλαμβανομένων και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για να υπάρξει πληρέστερη αντιμετώπιση των προβλημάτων με την συνεργική τους δράση.
γ) οι κοινωνικές υπηρεσίες ευρισκόμενες σε άμεση καθημερινή επαφή με τους συναρμόδιους κατά περίπτωση φορείς να φροντίζουν για την καλύτερη δυνατή λύση στα εργασιακά προβλήματα που ανακύπτουν.
Οι παραπάνω δράσεις υπακούοντας στις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας καθιστούν την τοπική αυτοδιοίκηση πιο αποτελεσματική σε θέματα εργασίας ή απώλειας εργασίας.
Το δίκτυο Π.Φ.Υ. (Κέντρο Υγείας – Το.Μ.Υ. – Δημοτικό Ιατρείο - Ιατροκοινωνικών Δομών), με την ολιστική αντίληψη για την υγεία και την ανθρωποκεντρική προσέγγιση θα πρέπει να αντιμετωπίζει σε μία στάση τις ιατρικές, εργασιακές, ψυχολογικές και νομικές ακόμα ανάγκες. Ένα απλό παράδειγμα: διαπιστώνεται ανάγκη μαστογραφίας. Με τις σημερινές συνθήκες η γυναίκα δεν γνωρίζει που, πως και πότε θα ολοκληρώσει την διαδικασία, υφιστάμενη την βάσανο της αναζήτησης. Σε μία όμως προσέγγιση του προβλήματος όπως προαναφέραμε όλα τα στάδια αναζήτησης από τον πολίτη πρέπει να εκλείψουν με την φροντίδα των δομών μιας τοπικής μονάδας υγείας.
Είναι ορθός ο προσανατολισμός του Ν.4486/17 ότι η Π.Φ.Υ. πρέπει να είναι συνδεδεμένη με υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας προκειμένου να παρεμβαίνει αποτελεσματικά σε προβλήματα στέγης, διατροφής, μόρφωσης, κ.α.
Άλλο μεγάλο πρόβλημα της Π.Φ.Υ., όπως προαναφέραμε, είναι η πρόσβαση του κάθε πολίτη σε υπηρεσίες δημόσιας υγείας, οι οποίες είναι διάσπαρτες και ασύνδετες μεταξύ τους. Η λύση βρίσκεται στην λειτουργική τους διασύνδεση έτσι ώστε κάθε Το.Μ.Υ. να απαντά αποτελεσματικά και σύντομα σε παρόμοια προβλήματα των πολιτών.
Δεν μπορεί κανείς να μην αναφέρει πόσο σημαντικές είναι οι υπηρεσίες υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας οι οποίες πρέπει να αντιμετωπίζονται και αυτές σε μία στάση, όπως και άλλες πτυχές των ιατροκοινωνικών προβλημάτων (Το.Μ.Υ.) με την απαραίτητη διασύνδεση και εδώ.
Οι κοινωνικές δομές του Δήμου καθιστούν προνομιακή τη θέση του για να αναλάβει τον ρόλο των παραπάνω δράσεων οι οποίες εμπεριέχουν αρκετά στοιχεία πρωτογενούς πρόληψης.
Για να είναι όμως πληρέστερο το φάσμα ενεργειών της πρωτογενούς πρόληψης είναι αναγκαίο να γνωρίζουμε το προφίλ υγείας του Δήμου μας. Η Ε.Ε. μας έχει αποστείλει το προφίλ υγείας της Ελλάδας το οποίο μπορεί να αποτελέσει έναν οδηγό. Αναμφίβολα υπάρχουν ιδιαιτερότητες που δεν είναι δυνατόν να περιλαμβάνονται στο παραπάνω προφίλ π.χ. μια σημαντική ιδιαιτερότητα του Δήμου μας και της περιοχής είναι η χρήση φυτοφαρμάκων για την οποία θα πρέπει να καταγραφούν οι πιθανές συνέπειες. Άλλο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι η αναφορά στο προφίλ υγείας της Ελλάδας ότι οι έχοντες τριτοβάθμια εκπαίδευση σε σχέση με όσους δεν έχουν ολοκληρώσει την δευτεροβάθμια έχουν προσδόκιμο επιβίωσης μεγαλύτερο κατά 6 χρόνια οι άνδρες και 2,4 οι γυναίκες.
Χωρίς την γνώση των ιδιαιτεροτήτων του Δήμου μας δεν είναι δυνατόν να γίνουν με επιτυχία στοχευμένες παρεμβάσεις σε ολόκληρο το πλέγμα των προβλημάτων που μαστίζουν την περιοχή μας. Το Ε.Δι.Π.Υ. στο οποίο είναι μέλος ο Δήμος έχει την τεχνογνωσία για να προχωρήσουμε στο προφίλ του Δήμου μας.
Για τον τομέα της δευτερογενούς πρόληψης
Συνεχίζοντας την πρόταση του ΚΙΝΑΛ και στον δευτερογενή τομέα Υγείας, ο κ. Χατζηαθανασίου, τόνισε:
«Στον τομέα αυτό έχουν γίνει αρκετά, με ενημερωτικές εκδηλώσεις. Είναι όμως επιβεβλημένο να επεκταθεί η δευτερογενής πρόληψη σε δράσεις οι οποίες θα δίνουν διέξοδο στα προβλήματα αναζήτησης και προσβασιμότητας σε υπηρεσίες υγείας από την μία, αλλά θα προσφέρουν λύσεις στο καθαυτό πρόβλημα, π.χ. έχουν γίνει ενημερωτικές εκπομπές για την πρώιμη διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Γνωρίζουμε όλοι ότι για κάθε γυναίκα είναι ένας Γολγοθάς πως θα ξεκινήσει τον έλεγχο, πότε, που, με πια οικονομική επιβάρυνση θα κάνει την μαστογραφία της και που θα αναζητήσει την τελική φάση αντιμετώπισης ενός πιθανού προβλήματος.
Επιδίωξη των δομών του Δήμου, στα πλαίσια του δικτύου του τομέα Π.Φ.Υ. , πρέπει να είναι η απαλλαγή της κάθε γυναίκας από τον Γολγοθά που προαναφέραμε , γνωρίζοντας ότι σε όλα τα στάδια της αντιμετώπισης θα έχει δίπλα της ιατροκοινωνική μέριμνα.
Πρώτο βήμα στην όλη διαδικασία, με δεδομένη την ψηφιακή μεταρρύθμιση που συντελείται και στον Δήμο μας, πρέπει να είναι η ηλικιακή κατηγοριοποίηση του γυναικείου πληθυσμού σε σχέση με την ανάγκη μαστογραφικού ελέγχου σύμφωνα με ισχύοντα πρωτόκολλα, όπως άλλωστε συμβαίνει σε πολλές προηγμένες χώρες της Ευρώπης.
Τηρώντας όλους τους κανόνες προστασίας των προσωπικών δεδομένων, με την παραπάνω δράση θα γνωστοποιείται κάθε φάση του απαιτούμενου ελέγχου για πρώιμη διάγνωση πιθανού καρκίνου μαστού.
Στην μεταρρυθμιστική αυτή προσπάθεια του Δήμου μας είναι δεδομένη και η πρόθεση του καθηγητή Κοινωνικής Ιατρικής και Πρόληψης του ΕΚΠΑ κ.Γιάννη Τούντα, να συνδράμει στην προσπάθεια αναδιοργάνωσης ιατροκοινωνικών δομών του Δήμου.
Είναι επίσης δεδομένο ότι το Ε.ΔΥ.Π.Υ , διαθέτοντας σχετική τεχνογνωσία θα είναι αρωγός στην προσπάθεια για το προφίλ του Δήμου μας».
Κάλεσμα στον Ιατρικό Σύλλογο Ημαθίας
Κλείνοντας, ο Γραμματέας της Ν.Ε, κάλεσε τον Ιατρικό Σύλλογο Ημαθίας και τους αρμόδιους φορείς να βγουν μπροστά, σε μια καμπάνια για τον εμβολιασμό διότι «μόνο μέσα από την κοινωνική αλληλεγγύη περνάει η προσπάθεια της αντιμετώπισης της πανδημίας».