20-21-22 Αυγούστου 2021 σε Βεργίνα και Αρχαίο Θέατρο Μίεζας
Το όραμα του πρώτου διεθνούς Φεστιβάλ Αιγών με έδρα τη Βεργίνα , γίνεται πραγματικότητα.
Σε αυτό το μουσικό συναπάντημα θα περιδιαβούμε τις χώρες που κατέκτησε ο Μεγάλος Στρατηλάτης Αλέξανδρος, σεβόμενος τις παραδόσεις την ιστορία και την τέχνη τους.
Στόχος
του Φεστιβάλ Αιγών είναι να παρουσιαστεί
η μουσική ποικιλομορφία των περιοχών αυτών , με πρωτεργάτη τον διεθνούς φήμης Αρμένιο
μουσικοσυνθέτη Haig Yazdjian και
την ορχήστρα του, και καλεσμένους σημαντικούς σολίστ , διακεκριμένους μουσικούς από την Ελλάδα και το
εξωτερικό , που θα έρθουν στη χώρα μας αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό.
Στους Βασιλικούς Τάφους των Αιγών στη Βεργίνα και στο Αρχαίο Θέατρο της Μίεζας το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει συναρπαστικό ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο με όχημα και ιχνηλάτη τη μουσική.
Εκεί
θα ακουστεί η ηχώ των αρχαίων πολιτισμών που αναπτύχθηκαν εδώ και χιλιάδες
χρόνια από τον Δούναβη έως τον ζωοδότη Νείλο και από την Μεσοποταμία έως τις
παρυφές του ιερού Γάγγη.
Η ιστορία, η κουλτούρα η ετερογένεια, τα μυθικά επιτεύγματα και τα πάθη των λαών τριών ηπείρων σφυρηλάτησαν τη λαϊκή μουσική των χωρών που θα εκπροσωπηθούν στο Φεστιβάλ Αιγών, από άξιους δεξιοτέχνες που φέρουν αυτή την πολύτιμη παράδοση. Μια κληρονομιά που χάνεται στα βάθη των αιώνων και έχει προέλθει από αυτό το μεγάλο χωνευτήρι των πολιτισμών, των θρησκειών, των ετερόκλητων συμμαχιών και των άγριων συγκρούσεων.
Στη διάρκεια των εκδηλώσεων θα ξετυλιχθεί το αόρατο νήμα των αμφίπλευρων επιρροών που σμίλεψαν υπομονετικά και εντέλει διαμόρφωσαν, τις τόσο διαφορετικές μα και τόσο συγγενικές, εθνικές μουσικές των λαών και αποτέλεσαν διαχρονικά τη γέφυρα που τους συνδέει.
Το φεστιβάλ Αιγών ευελπιστούμε να αποτελέσει την αφετηρία για μια μοναδική εμπειρία για όλους τους παρευρισκόμενους , αφού θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν από κοντά μερικούς από τους σημαντικότερους σολίστ που έχουν γαλουχηθεί με τον ήχο της Ανατολής, με την καλλιτεχνική υπογραφή του Haig Yazdjian.
Διοργάνωση ΚΕΠΑ Δήμου Βέροιας
Σε
συνεργασία με τον Δήμο Νάουσας και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας
Πρόγραμμα
Παρασκευή 20 Αυγούστου / 9.00μ.μ. Βεργίνα
Περσία
, Αίγυπτος
Omit Tahmasebpour / σαντούρι
Haig
Yazdjian / ούτι
– φωνή
«Τραγούδι για την Αλεξάνδρεια»
Δύο θάλασσες δύο λιμάνια
Εκεί που αγάπησα τον λαό της Αλεξάνδρειας
Όσα κι αν μου λέγανε για την ομορφιά της ..για την απερίγραπτη ομορφιά
της
Αγαπώ την Αλεξάνδρεια»
Την Παρασκευή 20 Αυγούστου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει έναν από τους σημαντικότερους σολίστ στο σαντούρι , τον Omit Tahmasebpour, όπου θα παρουσιάσει ήχους και μουσικές από την Περσία.
Επίσης
ο Haig Yazdjian μαζί με την εξαμελή ορχήστρα του θα μας ταξιδέψει με το
ούτι και την φωνή του στην Αίγυπτο Στην πρώτη αυτή εμφάνιση θα συμμετέχουν ο Ciro
Montanari με την ινδική τάμπλα & ο Efren Lopez με το αφγανικό ραμπάπ και θα
μας μεταφέρουν σε περιοχές και πόλεις από τις οποίες πέρασε ο Μ. Αλέξανδρος.
Δύο λαμπροί αρχαίοι πολιτισμοί που συνυπήρξαν στους αιώνες, διανύοντας περιόδους ειρήνης, εμπορικών συναλλαγών αλλά και συγκρούσεων για την ηγεμονία της Μέσης Ανατολής, θα συναντηθούν μέσω της παραδοσιακής τους μουσικής σε μία βραδιά που επιβεβαιώνει ότι η σχέση που αναπτύσσουν οι λαοί μέσω της τέχνης τους επιβιώνει αλώβητη στον χρόνο, σε αντίθεση με τις διαφορές τους που βυθίζονται στη λήθη.
Συμμετέχουν οι μουσικοί
Γιώργος
Κοντογιάννης – λύρα
Ταξιάρχης
Γεωργούλης – ούτι
Νίκος
Παραουλάκης – νέυ
Απόστολος
Σιδέρης – κοντραμπάσο
Φοίβος
Αποστολίδης – κρουστά
Σάββατο 21 Αυγούστου / Μίεζα Αφγανιστάν , Ινδία , Ιορδανία , Λίβανος Elenore Fourniau / έγχορδα ανατολής – φωνή |
|
Efren Lopez / αφγανικό ραμπάπ
Ciro Montanari. / ινδική τάμπλα
Το Σάββατο 21 Αυγούστου το Φεστιβάλ θα μεταφερθεί στο αρχαίο θέατρο της Μίεζας. Εκεί οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να δουν και να ακούσουν την Elenore Fourniau που μαζί με την εξαμελή ορχήστρα θα μας παρουσιάσουν τραγούδια από το Αφγανιστάν σε συνοδεία με το αφγανικό ραμπάπ του Efren Lopez και την ινδική τάμπλα του Ciro Montanari.
Ο HaigYazdjian θα ερμηνεύσει τραγούδια από την Ιορδανία και το Λίβανο, χώρες στις
οποίες επίσης άφησε το αποτύπωμά του ο Μ. Αλέξανδρος.
Η αρχαία Βακτριανή η μυθική χώρα των πενήντα ανυπότακτων εθνοτικών ομάδων και θέατρο άπειρων επιδρομών και κατακτήσεων, θα εκπροσωπηθεί εδώ από μία αρχέγονη γοητευτική μουσική, που η αρχή της χάνεται στα βάθη του χρόνου.
Θα συναντήσει το πλέον μελωδικό
κρουστό όργανο στον κόσμο, την
ινδική τάμπλα που καθηλώνει και ταξιδεύει τον ακροατή πίσω στον χρόνο και τον
ήχο των πρόδρομων συγγενικών της οργάνων, που ηχούσαν στην αχανή χώρα 2.500
χρόνια πριν και πιθανόν ο στρατηλάτης να είχε απολαύσει στις νικητήριες γιορτές
του.
Μαζί τους θα είναι η μουσική ορχήστρα:
Τάσος Πούλιος – κανονάκι
Γιώργος
Κοντογιάννης – λύρα
Ταξιάρχης Γεωργούλης
– ούτι
Νίκος
Παραουλάκης – νέυ
Απόστολος
Σιδέρης – κοντραμπάσο
Φοίβος
Αποστολίδης – κρουστά
Χορός Attan(ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ)
Το Αττάν είναι μια μορφή χορού που προέρχεται από την εθνοτική ομάδα των
Παστούν. Προερχόμενος από το σημερινό ανατολικό Αφγανιστάν, μεταφέρθηκε στις
σημερινές παστούν περιοχές του Αφγανιστάν και του Πακιστάν. Το Αττάν ξεκίνησε
ως λαϊκός χορός που διεξάγεται από τους παστούν σε περιόδους πολέμου ή κατά τη
διάρκεια γάμων ή άλλων εορτασμών (αρραβώνες, Ναβρόζ και άτυπες συγκεντρώσεις).
Σήμερα θεωρείται ο εθνικός χορός του Αφγανιστάν, και είναι ένας ειδικός τύπος
χορού που εκτελείται από έναν θίασο 50 έως 100 χορευτών οι οποίοι κουνάνε
μαντήλια στον αέρα ενώ οι μουσικοί χτυπούν τύμπανα.
Κυριακή 22 Αυγούστου / Βεργίνα
Ιράκ,
Συρία , Αρμενία , Κουρδική μουσική , Μουσικές του Πόντου
Elenore Fourniau
Γιάννης Τσανασίδης
Haig Yazdjian
Την τελευταία ημέρα του Φεστιβάλ, Κυριακή 22 Αυγούστου ο Haig Yazdjian θα μας δημιουργήσει ένα μουσικό ταξίδι με αφετηρία το Ιράκ και έπειτα θα μας μεταφέρει στη Συρία και την Αρμενία, συνοδευόμενος πάντα από την ορχήστρα του. Σημαντική η παροσυία του ανερχόμενου καλλιτέχνη της Ποντιακής παράδοσης Γιάννη Τσανασίδη, που με τη λύρα του θα περιπλανηθούμε νοερά στην ευρύτερη περιοχή του Ευξείνου Πόντου. Μαζί τους η Elenore Fourniau με ήχους από το Κουρδιστάν, το τότε Αρμπίλ, για να κλείσουν μαζί το τριήμερο αφιέρωμα στην νικητήρια διαδρομή του Μ. Αλεξάνδρου, που έχει μείνει στην ιστορία ως ο μοναδικός αήττητος στρατηγός.
Μία νοερή διαδρομή στις χώρες της Μεσοποταμίας, την Αρμενία και τα παράλια της Μαύρης θάλασσας, μουσικές που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους επί αιώνες, μοιράζονται και τραγουδούν την μοίρα των πολύπαθων περήφανων λαών τους, που νοσταλγούν τις πατρογονικές εστίες ή ονειρεύονται την πολυπόθητη ελευθερία.
Μουσικές που αντικατοπτρίζουν την
ιστορία και τον μύθο.
Μαζί τους θα είναι η μουσική ορχήστρα:
Τάσος Πούλιος – κανονάκι
Γιώργος
Κοντογιάννης – λύρα
Ταξιάρχης
Γεωργούλης – ούτι
Νίκος
Παραουλάκης – νέυ
Απόστολος
Σιδέρης – κοντραμπάσο
Φοίβος
Αποστολίδης – κρουστά
Μπινγκιόλ(ΑΡΜΕΝΙΑ)
Στο
παραδοσιακό αυτό τραγούδι ένας οδοιπόρος πηγαίνοντας προς το Μπινγκιόλ,
περιγράφει με λεπτομέρεια την γλυκιά άνοιξη της φύσης που αντικρύζει, το
πράσινο, την χαρά των ζώων, τη δροσιά του νερού. Μέσα σε όλη αυτή την ευφορία
βιάζεται να πάρει να βρει μια άλλη άνοιξη, μια όμορφη μελαχρινή αγαπημένη που
ονειρεύεται. «Χάθηκα», λέει ρωτώντας μια ντόπια χωρική «και είμαι ξένος στο
τόπο αυτό, πες μου αδερφή, ποιος είναι ο δρόμος για το Μπινγκιόλ;»
Οργάνωση Παραγωγής: Melodica Art Productions
Haig Yazdjian
Μουσική της Ανατολικής Μεσογείου
Ούτι
, φωνή
«...σολίστας
στο ούτι
και σπάνιος ερμηνευτής που συγκινεί με την εκφραστική αμεσότητα της φωνής
του!» [LiFO]
ΟHaig Yazdjian [Χάικ Γιαζιτζιάν], γεννημένος στη Συρία από γονείς Αρμένιους,
ζει και εργάζεται στην Ελλάδα από το 1980.
Είναι παράξενο, αλλά όντας στην Ελλάδα ανακάλυψε τα σαγηνευτικά
στοιχεία της ανατολίτικης μουσικής και
βρήκε στο ούτι τον δρόμο να εκφράσει τις μουσικές του αναζητήσεις.
Η κυκλοφορία του πρώτου δίσκου του, Talar
(«Αειθαλές»), το 1996, μεγάλωσε τη φήμη του αλλά κυρίως ανέδειξε
έναν από τους πλέον ταλαντούχους και πολλά υποσχόμενους συν- θέτες της
γενιάς του. Ο Haig Yazdjian ξεχώρισε για τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο
ανα- μιγνύει ετερόκλητα στοιχεία των παραδοσιακών μουσικών της Ανατολικής
Μεσογείου, πιστεύοντας ακλόνητα πως η παράδοση είναι μια ζωντανή,
δημιουργική δύναμη.
Δύο χρόνια μετά, κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος του με τίτλο Garin και το single Gift
και γίνο- νται δεκτά με ενθουσιασμό τόσο από το κοινό όσο και
από τους κριτικούς. Ταυτόχρονα έρχεται ο σεβασμός και η αναγνώριση από
σημαντικά ονόματα της ελληνικής μουσικής με τους οποίους ο Haig
συνεργάστηκε.
Το καλοκαίρι του 2000 κυκλοφορεί σε CD η μουσική που έγραψε για το
θεατρικό έργο Το κτήνος στο φεγγάρι που
ανέβηκε στην Αθήνα τη σεζόν 1999-2000, ένα άλμπουμ που σημα- τοδοτεί μια
νέα στροφή στις μουσικές του αναζητήσεις.
Το 2001, σ’ ένα σημείο εκφραστικής και εκτελεστικής ωριμότητας,
κυκλοφορεί το άλ- μπουμ Yeraz, ένας
ονειρικός κόσμος για ακροατές με τις ίδιες ευαισθησίες.
Το 2007 ο Haig Yazdjian κυκλοφόρησε τον τέταρτο προσωπικό του δίσκο
με τον τίτλο Amalur. “Amalur” στη γλώσσα
των Βάσκων σημαίνει «Μάνα Γη». O Haig, ένας πολίτης του κόσμου
αισθάνεται πως ο ήχος της λέξης Amalur «χτυπά» στον ίδιο ρυθμό με τη
μουσική του. Έχοντας ως αφετηρία το ιδιαίτερο συνθετικό του ύφος και το
μοναδικό ήχο από το ούτι, το Amalur παρακολουθεί και καταγράφει τη
μουσική πορεία του Haig μέσα από τις ζωντανές εμφανίσεις του, τη
συνεργασία του με διεθνούς φήμης μουσικούς, τον πειραματισμό του σε νέους
τρόπους έκφρασης όπως το ηλεκτρικό ούτι (είναι η πρώτη καταγραφή του
οργάνου σε δίσκο διε- θνώς), αλλά και σημαντικές δισκογραφικές
συνεργασίες όπως με την Ελευθερία Αρβανιτάκη η
οποία ερμηνεύει με τον μοναδικό δικό της τρόπο το τραγούδι «Η έρημος» σε
στίχους του Νίκου Μωραΐτη αλλά και με τον διεθνούς φήμης ουτίστα και
συνθέτη Ara Dinκjian [Άρα Ντιγκτζιάν]
από τους θρυλικούς Night Ark.
ΟHaig Yazdjian έχει συνεργαστεί με πολλούς σημαντικούς Έλληνες συνθέτες και τραγου- διστές καθώς και με σολίστες διεθνούς κύρους. Μεταξύ αυτών, με τον Νίκο Πορτοκάλο- γλου, Νίκο Ξυδάκη, τον Γιώργο Νταλάρα, τη Σαβίνα Γιαννάτου, τη Μαρία Φαραντούρη,
τη Δήμητρα Γαλάνη, την Έλλη Πασπαλά, τον David Lynch, τον Γιώτη
Κιουρτσόγλου, τον Θοδωρή Κοτονιά, τον Μιχάλη Νικολούδη, τον Dave Spilain,
τον Omar Faruk Tekbilek, τον Djivan Gasparyan, τον Ara Dinkjan τον Theodossii
Spassov τον Glen Velez κ.ά.
Το 2005 επελέγη από τη Loreena McKennitt και
συμμετείχε, μαζί με μία επίλεκτη ολιγομελή ομάδα Ελλήνων δεξιοτεχνών,
στον δίσκο της An Ancient Muse ο οποίος
ηχογραφήθηκε στα θρυλικά Real World Studios του Peter Gabriel. Ο Haig
Yazdjian συμμετείχε επίσης στην παγκόσμια περιοδεία της Καναδής «ντίβας»
της World Μουσικής Σκηνής που ακολούθησε και η οποία έχει καταγραφεί στο
διπλό DVD/CD Nights from the Alhambra.
Το 2008 και το 2009 ο Haig Yazdjian συνεργάστηκε με μια από τις
σημαντικότερες Ελλη- νίδες ερμηνεύτριες, την Ελένη
Βιτάλη. Μαζί πραγματοίησαν μια σειρά από κοινές ζωντανές
εμφανίσεις σε όλη τη χώρα και η συνύπαρξή τους επί σκηνής καταγράφηκε
στο διπλό CD Ζω- ντανό Κύτταρο.
Το 2017 έφερε για τον Haig Yazdjian ένα «συναπάντημα ψυχής» με τη
σπουδαία λαϊκή τραγουδίστρια Φωτεινή
Βελεσιώτου. Οι δυο τους «επισκέφτηκαν» πολλές μουσικές σκηνές τόσο
στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όσο και την υπόλοιπη Ελλάδα.
Eléonore Fourniau
Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1987 . Η Eléonore Fourniau
πέρασε μέρος της εφηβείας της στο Ουζμπεκιστάν. Έχει κάνει σπουδές στο κλασικό
πιάνο, ενώ ανακάλυψε το χάντι-γκρουδί σε ηλικία 20 ετών. Αφού σπούδασε ρωσικά
και ιστορία στο Πανεπιστήμιο της Λυόν στη Γαλλία , το 2010 μετακόμισε στην
Κωνσταντινούπολη και έμεινε εκεί για έξι χρόνια. Ενθουσιασμένη με τη μουσική
ποικιλομορφία της Ανατολής , αφοσιώθηκε στο να μάθει τη γλώσσα ενώ παράλληλα
σπούδασε σάζι και φωνητικά στο Κρατικό Ωδείο Κωνσταντινούπολης , έχοντας ως
μέντορες κορυφαίους μουσικούς της χώρας . Έχει αναγνωριστεί διεθνώς για τις
μουσικές της ικανότητες κυρίως στην κουρδική μουσική παράδοση αλλά και
γενικότερα στη μουσική της Ανατολής . Η σόλο καριέρα και οι εμφανίσεις της ανά
τον κόσμο έχουν ανοδική πορεία , ενώ παράλληλα είναι ιδρυτικό μέλος και
συμμετέχει σε πολλά μουσικά σχήματα με διεθνή δράση.
Αγαπά ιδιαίτερα να διδάσκει σε
εκπαιδευτικά προγράμματα .
https://www.youtube.com/watch?v=rvNeNWCOrh0
Ο Ισπανός
πολυοργανίστας Efrén López και ο Ιταλός κρουστός Ciro Montanari συναντιούντα
σε μία
συναυλία όπου
ο αυτοσχεδιασμός και η μουσική παράδοση του Αφγανιστάν έχουν το βασικό ρόλο.
Βασικό τους μέσο αποτελούν κάποια παραδοσιακά όργανα, όπως τα λαουτοειδή ραμπάμπ και ντουτάρ και το
κρουστό τάμπλα.
Ο Efrén López είναι πολυοργανίστας, συνθέτης, παραγωγός και ηχολήπτης. Ως πολυοργανίστας, ειδικεύεται στα έγχορδα όργανα, μεσαιωνικά αλλά και παραδοσιακά της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής και της Κεντρικής Ασίας.
Έχει συμμετάσχει σε αμέτρητα σχήματα με μουσικούς από όλη την Ευρώπη, τον αραβικό κόσμο, την Τουρκία, το Ιράν και την Ινδία (Jordi Savall, Derya Türkan, Veka Aler, Μιχάλης Κουλούμης, Στέλιος Πετράκης, Ross Daly, Kέλυ Θωμά, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Noma Omran, Eléonore Fourniau, Sylvain Barou, Sima Bina, Siamak Aghaei, Pedram Khavarzamini, Kourosh Ghazvineh, Bashir Faramarzi, Ziya Tabasian, Bijan Chemirani, Keyvan Chemirani, Arslan Hasreti, Daud Khan, Parvathy Baul, Rocío Márquez και Carles Dénia κ.ά.) πραγματοποιώντας συναυλίες στη Βόρεια και Νότια Αμερική, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική, την Τουρκία, την Ινδία, τη Σρι Λάνκα και την Κίνα.
Ως δάσκαλος έχει πραγματοποιήσει διάφορα εργαστήρια σχετικά με την τεχνική παιξίματος μουσικών οργάνων όπως ούτι, ραμπάμπ, hurdy gurdy, το ρεπερτόριο που συνοδεύει αυτά τα όργανα και τη θεωρία της τροπικής μουσικής στην Πορτογαλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, το Πράσινο Ακρωτήριο , την Τουρκία, την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, τη Γερμανία, το Βέλγιο και την Ολλανδία.
Έχει συμμετάσχει στην ηχογράφηση περισσότερων από 80 άλμπουμ ως μουσικός, παραγωγός και ηχολήπτης, με κάποια βραβευμένα στην Ισπανία και τη Γερμανία.
Ciro Montanari
Ο Ciro
Montanari γεννήθηκε στη Ραβένα (Ιταλία). Το 2003 ξεκίνησε τις σπουδές του για τα
Ινδικά κρουστά (τάμπλα) υπό τη διεύθυνση του
Pandit Sankha Chatterjee, πρώην δασκάλου του Πανεπιστημίου Rabindra Bharat της
Καλκούτας (Ινδία) με τον οποίο έμαθε δύο παραδοσιακές σχολές
ρυθμού, γνωστές ως Punjab Gharana και Farukabad Gharana. Από το 2005 έως το
2009 παρακολούθησε το Ωδείο Arrigo Pedrollo στη Vicenza (Ιταλία) το ακαδημαϊκό μάθημα «Εξωευρωπαϊκές μουσικές
παραδόσεις» υπό τη διεύθυνση του Federico Sanesi, μαθητή του Sankha Chaterjee.
Για αρκετά χρόνια παρουσίασε την Ινδική μουσική στην Ευρώπη, την Ινδία, το Μαρόκο, την Τουρκία και την Παλαιστίνη. Από το 2005 συνεργάζεται σε διάφορα μουσικά σχήματα στην Ιταλία με τους "Rasa Seyir", ένα τουρκικό μουσικό κουαρτέτο, στην Ιρλανδία, από το 2007, με τους BahhBand, το 2012 στην Ιταλία με το Samvad Trio (Virginia Nicoli και Igino Giovanni Brunori) και στο ντουέτο Naghma, με τον πολυοργανίστα Giuseppe Frana.
Στην Ισπανία με το Trio 3,14 μαζί με τον Efrén López και τον Jordi Prats, προτείνουν ένα ρεπερτόριο πρωτότυπων συνθέσεων με παραδοσιακές ρίζες από τη Μέση Ανατολή, την Κεντρική Ασία και την Ινδία. Συνεργάζεται τακτικά με τη μουσική σχολή "Λαβύρινθος" της Κρήτης, που ιδρύθηκε από τον διάσημο μουσικό Ross M. Daly, συνοδεύοντας σεμινάρια και συναυλίες Rabab του μεγάλου δεξιοτέχνη Daud Khan Sadozai. Το 2014 ξεκίνησε μια συνεργασία με την ορχήστρα Conductus (Merano, Ιταλία) σε σκηνοθεσία του Marcello Fera. Είναι μέρος του κουαρτέτου "Beyond Mode" με την Rachel Wilson, και τους Ευγένιο Βούλγαρη και Κώστα Τσαχουρίδη. Από το 2017 είναι μέλος του συλλόγου "Labyrith Italia" που διοργανώνει σεμινάρια και συναυλίες παραδοσιακής μουσικής στην Ιταλία.
Γιάννης Τσανασίδης
Ποντιακή
Λύρα
Ο Γιάννης Τσανασίδης γεννήθηκε το 1990 και κατάγεται από τη Ράχη Βεροίας. Ξεκίνησε σε ηλικία 9 χρόνων να ασχολείται με την ποντιακή λύρα με δάσκαλο το Θόδωρο Βεροιώτη και στη συνέχεια διεύρυνε τις μουσικές του γνώσεις αποκτώντας τα πτυχία Αρμονίας (2009), Αντίστιξης (2011) και Φυγής (2013). Είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2013) και του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στην παραδοσιακή κατεύθυνση με ειδίκευση ''Λύρα του Πόντου'' (2017). Επίσης είναι κάτοχος διπλώματος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών ''Μουσικές Τέχνες'', στην κατεύθυνση Ελληνικές Μουσικές Παραδόσεις του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (2019). Το 2015 κυκλοφόρησε η πρώτη δισκογραφική του δουλειά με τίτλο ''Το μεκατίρι μ’'', το 2017 η δεύτερη ''Εγώ εμ’ π’ ετραγώδεσα'' στα πλαίσια της πτυχιακής του εργασίας και το 2019 η τρίτη ''Τοξαρέας Αμάραντα'', την οποία επιμελήθηκε ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης και στηρίχτηκε στην διπλωματική διατριβή του ''Λυράρηδες του Πόντου γεννημένοι πριν το 1920''. Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα έδωσε το έναυσμα για διάφορες συμμετοχές του σε ημερίδες και συνέδρια. Από το 2020 συμμετέχει σε ένα νέο δισκογραφικό εγχείρημα με τίτλο ''Ση παλαιών τη στράταν'', που αφορά την καταγραφή ποντίων τραγουδιστών της τρίτης προσφυγικής γενιάς και παράλληλα επιμελείται μια νέα μουσική παραγωγή ''Κιμιγιάν'', με επανεκτελέσεις παραδοσιακών σκοπών και συμμετοχή πολλών αξιόλογων καλλιτεχνών. Το 2021 κυκλοφόρησε από την Επιτροπή Ποντιακών Μελετών στο Αρχείον Πόντου το Παράρτημα 41 του Γιάννη Τσανασίδη, στο οποίο παρουσιάζονται δύο θεματικές ενότητες που φέρουν τους τίτλους «Η Μουσική του Πόντου» και «Λυράρηδες του Πόντου». Έχει εργαστεί ως αναπληρωτής καθηγητής ποντιακής λύρας στο Μουσικό Σχολείο Βέροιας (2018-19), Πτολεμαΐδας (2019-20) και Δράμας (2020-21) και ως ακαδημαϊκός υπότροφος, στη βαθμίδα του Λέκτορα, στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης στην ειδίκευση ''Λύρα του Πόντου'' (2018-21). Επιπλέον, διετέλεσε υπεύθυνος τμημάτων εκμάθησης ποντιακής λύρας σε διάφορους συλλόγους του Νομού Ημαθίας. Αποτελεί μέλος ενός πρωτότυπου ποντιακού μουσικού σχήματος "Λεφτοκάρυα", μαζί με τους Νατάσα Τσακηρίδου και Ιάκωβο Μωυσιάδη, το οποίο δημιουργήθηκε το 2017. Τέλος, στην καλλιτεχνική και επαγγελματική του δραστηριότητα συμπεριλαμβάνεται η συμμετοχή σε διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.