Το γεγονός ότι η τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας είναι αδιαμφισβήτητο. Όμως, η πανδημία COVID-19, που ταλάνισε το σύνολο του πλανήτη από τις αρχές του 2020, αύξησε κατακόρυφα την επαφή μας με την τεχνολογία και ιδιαίτερα με το Διαδίκτυο, οδηγώντας μας ορισμένες φορές στην υποκατάσταση της καθημερινότητας μας με τον ψηφιακό κόσμο. Το ηλεκτρονικό εμπόριο, η δημιουργία νέων ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops), η τηλεκπαίδευση, η τηλεργασία και γενικότερα η προσπάθεια συνέχισης των δραστηριοτήτων μας μέσω του Διαδικτύου, υπήρξαν η προφανής μοναδική διέξοδος διατήρησης της επιχειρηματικής και όχι μόνο δραστηριότητας. Η νέα αυτή πραγματικότητα έφερε ξανά στο φως την αναγκαιότητα της προστασίας των προσωπικών μας δεδομένων και της ιδιωτικότητας μας.
Η προστασία αυτή έχει ήδη εξασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό νομοθετικά δυστυχώς όμως όχι και τόσο στην πράξη. Συμπληρώθηκαν ήδη τρία χρόνια από τη στιγμή που τέθηκε σε εφαρμογή ο Ευρωπαϊκός Γενικός Κανονισμός για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, γνωστός και με το ακρωνύμιο GDPR. Πολλοί είναι πιθανόν να θυμάστε πλήθος εισερχόμενων ηλεκτρονικών μηνυμάτων με ενημερώσεις πολιτικής απορρήτου και αιτήματα συγκατάθεσης, αλλά ακόμα και αν η μνήμη σας δεν συγκράτησε όλα αυτά θα έχετε σίγουρα συναντήσει τα γνωστά σε όλους μας «cookies» τα οποία μας υποδέχονται στο άνοιγμα σχεδόν κάθε ιστοσελίδας. Τις περισσότερες φορές ψάχνουμε απλώς έναν τρόπο για να «εξαφανίσουμε» αυτά τα μηνύματα που μας εμποδίζουν να επισκεφτούμε απερίσπαστοι τη σελίδα που θέλουμε. Η σημασία όμως της ύπαρξης τους και προπαντός η σωστή εφαρμογή αυτών των μέτρων προστασίας, μεταξύ άλλων, είναι υψίστης σημασίας.
Είναι γεγονός πως κάθε επιχείρηση που σέβεται το καταναλωτικό της κοινό, κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα, επαγγελματικός σύλλογος, εταιρεία με σημαντικό αριθμό εργαζομένων, πελατών και συνεργατών που σέβεται τα μέλη ή τους πελάτες του, την εικόνα και την αξιοπιστία του, οφείλει να συμμορφωθεί προς κάθε πτυχή της νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων που τυγχάνει εφαρμογής. Η τακτική και συστηματική παρακολούθηση δεδομένων (πελατών – προσωπικού – προμηθευτών – συνεργατών), οι περιπτώσεις λειτουργίας κλειστού κυκλώματος καμερών, ο τρόπος αποθήκευσης, διαβίβασης και μεταχείρισης προσωπικών δεδομένων και η πολιτική των cookies είναι μόνο ενδεικτικά παραδείγματα των όσων πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψιν τους.
Η εξαιρετική σημασία των παραπάνω αποδεικνύεται εξάλλου και από τα τσουχτερά πρόστιμα τα οποία ανέρχονται σε χιλιάδες ευρώ που έχουν επιβληθεί από τις Αρχές Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ των οποίων και η ελληνική, λόγω παραβίασης του (GDPR) και εφαρμογής κακών πρακτικών σε θέματα ιδιωτικότητας.
Επομένως η νόμιμη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, μιας επιχείρησης ή οποιουδήποτε οργανισμού διαχειρίζεται προσωπικά δεδομένα σε μεγάλη κλίμακα, προϋποθέτει διεξοδική νομική διαδικασία και απαιτεί εξειδικευμένες νομικές συμβουλές καθιστώντας απαραίτητη τη διαδικασία συμμόρφωσης με τον GDPR βάσει των υποδείξεων νομικών επιστημόνων.
Αικατερίνη Μαυροπούλου
Δικηγόρος με ειδίκευση στο Δίκαιο Τεχνολογίας