Συντάκτης: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ
Το αναμενόμενο άνοιγμα του τουρισμού μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, που επιβλήθηκαν για την προστασία του πληθυσμού από την επιδημική απειλή του covid-19 και ενώ ο επιδημικός συναγερμός εξακολουθεί να είναι ενεργός, θέτει εκ των πραγμάτων ως προϋπόθεση την αναγκαιότητα επανεκκίνησης της οικονομίας και της επανόδου της χώρας σε τροχιά ανάπτυξης, πράγμα το οποίο θα αποτελέσει μία ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση.
Όλοι οι τομείς της οικονομίας υφίστανται τις συνέπειες της επιδημικής κρίσης που εκδηλώνονται με μεγάλο περιορισμό του κύκλου εργασιών, με συνεχώς επιτεινόμενη ανεργία και με εμφανή απουσία των επενδύσεων.
Η επανεκκίνηση της οικονομίας και η αναπτυξιακή πορεία της χώρας στην μετά covid εποχή, επιβάλλεται να είναι ισορροπημένη, με προτεραιότητα στην προάσπιση της Δημόσιας Υγείας, στην συνολική υγειονομική κάλυψη των πολιτών και στην διαφύλαξη των κοινωνικών κατακτήσεων και θεσμών.
Μεταξύ των δραστηριοτήτων της οικονομίας, σημαντικότατο ρόλο διαδραματίζει ο τουρισμός, που επιτυχώς χαρακτηρίζεται ως «η βαριά βιομηχανία» της χώρας, καθώς με το άνοιγμα του αναμένονται να ενεργοποιηθούν πολλές άλλες δραστηριότητες, οι οποίες προσδοκούν να ανακάμψουν μετά τα πλήγματα που δέχθηκαν.
Απαραίτητη πρϋπόθεση για το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού είναι η εφαρμογή όλων των αναγκαίων υγειονομικών μέτρων, ώστε να αποφευχθεί μια νέα επιδημική έξαρση, η οποία μπορεί να έχει εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα για την οικονομία
Η τουριστικές υπηρεσίες ως προϊόν μοναδικής αξίας, αποτελούν την πρώτη ύλη πρός εξαγωγή στην διεθνή αγορά και ενίσχυση έτσι της εθνικής οικονομίας.
Οι πελάτες ως αγοραστές του τουριστικού προϊόντος έρχονται οι ίδιοι στον τόπο παραγωγής και ενισχύουν τις συναφείς ποικίλες παραγωγικές δραστηριότητες, όπως είναι τα ξενοδοχεία, τα εμπορικά καταστήματα, τα κέντρα αναψυχής, τα εστιατόρια, οι συγκοινωνίες, τα διάφορα επαγγέλματα κλπ.
Αυτά όμως όλα δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν κατά τα πρότυπα της προ covid εποχής
Η επιδημική κρίση που έπληξε όλες τις κοινωνίες και επηρέασε διεθνώς όλες τις οικονομίες, έχει δημιουργήσει εντελώς νέα δεδομένα, τα οποία ανέτρεψαν και όλους τους συνήθεις τουριστικούς σχεδιασμούς.
Παρ όλα όμως τα νέα τουριστικά δεδομένα, ο τουρισμός δεν πρόκειται να σταματήσει παρά τα πλήγματα που δέχτηκε από την επιδημική κρίση.
Οι νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί μετά τους επιδημικούς περιορισμούς, συμβάλλουν στην εκδήλωση ενός ιδιότυπου ανταγωνισμού μεταξύ των χωρών που διεκδικούν μερίδιο στην αγορά του τουριστικού προϊόντος.
Η χώρας μας οφείλει να διεκδικήσει μεθοδικά και συστηματικά το τουριστικό μερίδιο της, έναντι άλλων χωρών που με σχετικά χαμηλό κοστολόγιο υπόσχονται διακοπές εμπλουτισμένες με θεματικές μορφές μορφές τουρισμού, οι οποίες σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον, τον πολιτισμό, την γαστρονομία, τις παραδόσεις, την περιήγηση κλπ.
Σε αυτόν τον ανταγωνισμό η χώρα μας επιβάλλεται να διατηρήσει το συγκριτικό της πλεονέκτημα, ως διαθέτουσα τις πλέον ισχυρές προϋποθέσεις έναντι των ανταγωνιστών της.
Σε αυτές τις προϋποθέσεις επιβάλλεται να προστεθεί κατά κύριο λόγο η υγειονομική ασφάλεια των επισκεπτών και των τοπικών κοινωνιών που θα τους δεχτούν.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί ότι το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, έχει ως κύρια χαρακτηριστικά την εποχικότητα, την περιοχικότητα και την μονοδιάσταση.
Αυτά τα χαρακτηριστικά αποτελούν στοιχεία τουριστικής υποβάθμισης, η οποία για να ξεπεραστεί απαιτείται συνολικός σχεδιασμός και συλλογικός προγραμματισμός που να αξιοποιεί και να αναδεικνύει όλες τις προσφερόμενες μορφές τουρισμού, όπως είναι ο παραθεριστικός, ο αρχαιολογικός, ο συνεδριακός, ο θρησκευτικός, ο ορεινός, ο αγροτικός, ο αθλητικός, ο λουτρικός, ο περιηγητικός, ο ιατρικός κλπ.
Από την προ covid εποχή, πριν ακόμα επιβληθούν τα περιοριστικά μέτρα λόγω της επιδημίας, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού προέβλεπε ότι ο τουρισμός στις ανερχόμενες οικονομίες θα φτάσει μέχρι το 2030 σε ποσοστό 57% της παγκόσμιας αγοράς, έναντι 47% που ίσχυε το 2010, χωρίς όμως να επηρεάζεται ο εποχικός περιορισμός του.
Η τουριστική επομένως πρόκληση στην μετά covid εποχή, είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου σε ετήσια βάση, με την ανάπτυξη των ειδικών εκείνων θεματικών μορφών, οι οποίες ολοένα και περισσότερο κερδίζουν σημαντικά μερίδια τουριστών, με χαρακτηριστικό την επανάληψη των επισκέψεων, που αποτελεί και την προϋπόθεση αξιοποίησης της αγοράς τουριστικού προϊόντος.
Και όλα αυτά βέβαια με την εξέλιξη της ανοσίας του πληθυσμού και την συστηματική τήρηση των απαιτούμενων υγειονομικών μέτρων, ώστε να αποφευχθεί μια ενδεχόμενη νέα επιδημική έξαρση που θα ανατρέψει εκ νέου κάθε σχεδιασμό.