Του Γιάννη
Μαγκριώτη*
Θυμάστε τις συνεχείς δηλώσεις, πριν μερικούς μήνες, του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, ότι εξασφάλισε την ένταξη της χρηματοδότησης κατασκευής του πρώτου έργου, ύψους περίπου 300 εκ. Ευρώ, όπως και των βουλευτών της ΝΔ, από το Ταμείο Ανάκαμψης;
Ίσως θυμάστε ότι σε άρθρο μου είχα τονίσει ότι: Δεν πρόκειται να ενταχθεί το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, όπως και το έργο «Εγνατία-Σκύδρα», γιατί δεν είναι επιλέξιμα.
Τότε πολλοί αμφισβήτησαν την θέση μου, όμως δημοσιεύτηκαν σε έγκυρα sites η πληροφορία, από τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες, ότι, η κατασκευή των έργων δεν συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση της κυβέρνησης για το Ταμείο Ανάκαμψης, που συζητείται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο.
Το ίδιο ισχύει και για ένα ακόμη έργο της Κεντρικής Μακεδονίας, το «Δράμα-Αμφίπολη».
Οι ίδιοι κυβερνητικοί παράγοντες διαρρέουν επίσης ότι: Τώρα θα δουν, μήπως τα εντάξουν στο ΕΣΠΑ 2020-2027, του υπουργείου υποδομών είτε της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Ενώ λένε ότι, μια άλλη λύση είναι να τα κάνουν με την μέθοδο του ΣΔΙΤ, δηλαδή να τα κατασκευάσουν με ιδιωτική χρηματοδότηση, που θα αποπληρωθεί είτε με διόδια είτε με χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού, δηλαδή πανάκριβα για τους χρήστες και τους φορολογούμενους.
Θυμίζω ότι, η μελέτη του πρώτου έργου κόστους 3,5 εκ. Ευρώ, δημοπρατήθηκε από το υπουργείο υποδομών στο τέλος του 2010, και είναι έτοιμη από το 2014. Το έργο, εάν ήθελαν να το κατασκευάσουν, μπορούσε να το εντάξει η Περιφέρεια στο προηγούμενο περιφερειακό ΕΣΠΑ ή οι κυβερνήσεις στο δικό τους τομεακό ΕΣΠΑ, και θα ήταν τώρα ολοκληρωμένο.
Η μόνη σωστή λύση και τώρα, όπως έχω γράψει πολλές φορές, είναι να τα εντάξουν είτε στο ΕΣΠΑ 2020-2027 της Περιφέρειας είτε στο αντίστοιχο του υπουργείου υποδομών είτε και στα δύο.
Θα το κάνουν, μόνο εάν οι τοπικοί άρχοντες, οι Παρατάξεις και οι φορείς της Κεντρικής Μακεδονίας το απαιτήσουν αποφασιστικά, κάτι που φαίνεται δεν το έκαναν μέχρι τώρα, αφού αρκούνταν στις εξαγγελίες των αρμοδίων.
Όμως, υπάρχει και κάτι χειρότερο, που κρύβουν επιμελώς. Στα τεύχη δημοπράτησης για την ιδιωτικοποίηση του Οδικού άξονα της Εγνατίας και των καθέτων αξόνων της, άλλο ανοσιούργημα, υπάρχει ρήτρα ότι: Δεν θα μπορεί το ελληνικό δημόσιο να κατασκευάσει συγκοινωνιακό έργο στον ευρύτερο χώρο της Εγνατίας, χωρίς την άδεια του Ιδιώτη Παραχωρησιούχου. Μάλιστα, εάν το δημόσιο πάρει την άδεια, θα πρέπει να πληρώσει αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη στους Ιδιώτες.
*Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Θεσσαλονίκης, πρ. υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων