To Eθνικό Σχέδιο Aνάκαμψης (60 δις. ευρώ) απασχόλησε χθες το υπουργικό συμβούλιο λίγο πριν κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία κατά πληροφορίες βάζει ένα αυστηρό πλαίσιο ένταξης έργων και κατ΄επέκταση θέτει αρκετές προτάσεις εκτός λίστας χρηματοδοτήσεων από το Tαμείο Aνάκαμψης.
Αυτά που φαίνεται να την «πληρώνουν» περισσότερο είναι τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα και τα έργα υποδομών, ανατρέποντας σε ένα βαθμό τον σχεδιασμό της χώρας. Στο τέλος Ιανουαρίου 2021, με σχόλιο στα «Λαικά μας» είχαμε αναφερθεί σε συνάντηση Τζιτζικώστα Καραμανλή, όπου εξετάστηκε η πορεία μιας σειράς έργων υποδομής της Κεντρικής Μακεδονίας, που αποτελούν έργα προτεραιότητας. Και τότε θέσαμε το ερώτημα: «Πουθενά ο οδικός άξονας Σκύδρας – Νάουσας –Βέροιας που εδώ και χρόνια έχει ξεκινήσει και τελειωμό δεν έχει; Μήπως άλλαξε δρόμο στο χάρτη των προτεραιοτήτων;»
Χθες είδαμε ότι το αρμόδιο Υπουργείο, στις προτάσεις του προς τις Βρυξέλλες κάνει λόγο για χρηματοδότηση από το Ταμείο, έργων που αφορούν κυρίως οδικούς άξονες, «που έχουν σε μεγάλο βαθμό διαλειτουργικό και υπερτοπικό χαρακτήρα και σε κάθε περίπτωση αποτελούν αναπτυξιακές δράσεις υψηλής προτεραιότητας για την επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης. Έργα που είτε συγχρηματοδοτούνται ή σχεδιάζονται να συγχρηματοδοτηθούν από προγράμματα της Ε.Ε. ορισμένης διάρκειας, υποστηρίζονται ή θα υποστηριχθούν από διεθνείς ή άλλους μηχανισμούς χρηματοδότησης και οι τυχόν καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων θα επιφέρουν σοβαρές επιπτώσεις στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων και της απορρόφησης των συγχρηματοδοτούμενων πόρων. Μήπως τελικά άλλαξε όντως δρόμο ο άξονας Σκύδρας- Νάουσας –Βέροιας; Και σε συσχετισμό με το ΕΣΠΑ, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει, ως ταμείο παράκαμψης για κάποια έργα ή δεν εμπλέκονται τα προγράμματα; Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα ξεκαθαρίσει το τοπίο σύντομα και θα γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι με τα έργα στην Ημαθία, που κάποια μάλιστα σχεδιάζονται με ΣΔΙΤ και αναμένουμε να εξελιχθούν απρόσκοπτα…