Εργασία χωρίς εργαζόμενους, ένα μέλλον που στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και όχι μόνο, φαίνεται να είναι ήδη γεγονός, ενώ απο την τεχνολογική εξέλιξη που ήδη επιτρέπει την λειτουργία των υπεραγορών τροφίμων χωρίς ούτε έναν ταμεία απειλούνται εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε όλο τον κόσμο. Ήδη μεγάλοι τεχνολογικοί κολλοσοί έχουν αναπτύξει τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης που το επιτρέπουν, με την αρχή να γίνεται από το σούπερ μάρκετ χωρίς υπαλλήλους του Amazon ενώ ακολούθουν και άλλες μεγάλες εταιρείες.
Η εποχή που θα μπαίνεις στο σούπερ μάρκετ θα ψωνίζεις και θα φεύγεις χωρίς να περάσεις από ταμείο δεν είναι τόσο μακριά όσο φανταζόμαστε. Είναι πραγματικότητα στα σούπερ μάρκετ της Amazon
Κάμερες σας παρακολουθούν την ώρα που ψωνίζετε, αισθητήρες καταγράφουν αυτόματα ποια προϊόντα έχετε πάρει από το ράφι και σας χρεώνουν την ώρα που βγαίνετε με αυτά από το σούπερ μάρκετ. Σε κάποιες περιπτώσεις η πληρωμή των προιόντων μπορεί να γίνει ακόμη και με μία selfie και πλέον δεν θα χρειάζεται να κρατάτε μετρητά, ούτε καν κάρτα. Αυτές είναι οι εικόνες και η πραγματικότητα που συναντά κάποιος στο σούπερ μάρκετ της Amazon.
Στην περίπτωση της Amazon όποιος μπαίνει στα σούπερ μάρκετ της με την εφαρμογή Amazon Go εγκαταστημένη, εξαλείφει την διαδικασία αναμονής στο ταμείο για την πληρωμή ενώ τα προιόντα πληρώνονται αυτόματα με την αποχώρηση του πελάτη απο το κατάστημα χωρίς καν να χρειαστεί να γίνει καμία συναλλαγή με εργαζόμενο του καταστήματος. Κατά την είσοδό τους, οι πελάτες μπορούν να σκανάρουν την εφαρμογή στα ειδικά μηχανήματα και στη συνέχεια να πάρουν ό,τι θελήσουν και απλώς να φύγουν. Κατά την έξοδο από το μαγαζί, η τεχνολογία της Amazon γνωρίζει τι έχουν πάρει και χρεώνει τον λογαριασμό τους ανάλογα.
Ένα δείγμα της τεχνολογικής εξέλιξης και αυτόματης εξυπηρέτησης που έχει αναπτύξει η Amazon μπορείτε να δείτε στο βίντεο της εταιρείας που παρουσιάζει τις δυνατότητες και τις ευκολίες που παρέχουν οι τεχνολογίες που έχει αναπτύξει.
Όπως φαίνεται και στο σχετικό βίντεο ένα δίκτυο από κάμερες και αισθητήρες στα ράφια ανιχνεύουν τι συλλέγει ο καταναλωτής και τον χρεώνει αυτόματα στην κάρτα του - μέσω του σχετικού app που έχει κατεβάσει στο κινητό του - καθώς αποχωρεί από το κατάστημα. Τώρα πια και άλλες εταιρείες έχουν εγκαταστήσει την νέα μέθοδο αυτόματης πληρωμής όπως τα Starbucks αλλά και η βρετανική Tesco σε συνεργασία με την Trigo Vision, μία start up από το Ισραήλ.
Σύμφωνα με την Trigo Vision πέρα από τα οφέλη για τους καταναλωτές που γλυτώνουν αρκετό χρόνο από την χρήση των παραδοσιακών ταμείων σημαντικά είναι τα κέρδη για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ (σ.σ. πέρα από την αυτονόητη μείωση σε ταμίες) καθώς πραγματοποιούν απογραφή σε πραγματικό χρόνο και μπορούν να καλύψουν πιο άμεσα τις ελλείψεις στο ράφι και την αποθήκη.
Τα έξυπνα καρότσια που ψωνίζεις και φεύγεις
Η Amazon δημιούργησε ένα καρότσι σούπερ μάρκετ που αναγνωρίζει τι προϊόντα παίρνει από τα ράφια ο πελάτης κι αυτομάτως λαμβάνει την πληρωμή, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να περάσει από το ταμείο.
Η καινοτομία που ονομάζεται «Dash Carts», χρησιμοποιεί κάμερες, αισθητήρες και ζυγαριά για να αναγνωρίζει αυτόματα τα ψώνια των πελατών.
Θα εμφανιστούν πρώτα στο σούπερ μάρκετ που θα ανοίξει η Amazon αργότερα φέτος, στο Λος Άντζελες των ΗΠΑ.
Τα καρότσια αυτά δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες να μην περιμένουν στην ουρά. Για να χρησιμοποιήσει κανείς τα «έξυπνα» καρότσια χρειάζεται έναν λογαριασμό στην Amazon κι ένα smartphone.
«Από τη στιγμή που θα έχεις κάνει εγγραφή με το κινητό σου, θα μπορείς να το αφήσεις στην άκρη και να συνεχίσεις τα ψώνια σου ως συνήθως» δήλωνε στο CNBC ο Ντιλίπ Κουμάρ, αντιπρόεδρος φυσικού εμπορίου και τεχνολογίας της Amazon.
Στην χώρα μας η πρώτη εταιρεία που πραγματοποίησε κινήσεις τέτoιων τεχνολογικών λύσεων και συγκεκριμένα στον χώρο των ταμείων ήταν η AB Βασιλόπουλος η οποία ήδη δίνει την δυνατότητα σε καταναλωτές της, κατόχους της κάρτας AB Plus, να κάνουν χρήση των ειδικών καροτσιών που ήταν εξοπλισμένα με σκάνερ σε συγκεκριμένα σούπερ μάρκετ στην Αθήνα, αποφεύγοντας τις ουρές στα ταμεία.
Σύμφωνα με την Adecco στα επόμενα πέντε χρόνια 7,1 εκατομμύρια θέσεις εργασίας εκτιμάται ότι θα χαθούν και αντίστοιχα 2 εκατομμύρια θέσεις για εργαζομένους στην ψηφιακή τεχνολογία θα «ανοίξουν», σύμφωνα με ανάλυση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) αναφορικά με τα «Επαγγέλματα του Μέλλοντος» (Future Jobs).
Προσεχώς, τα πάντα θα είναι ψηφιακά, θέσεις εργασίας θα καταλαμβάνονται από μηχανές αντί ανθρώπων, ενώ στις επαγγελματικές συνεδριάσεις η συμμετοχή θα γίνεται μέσω ολογραμμάτων, δηλαδή ψηφιακών ομοιωμάτων των συμμετεχόντων. Ήδη «κουβεντιάζουμε» με τα chatbots, προγράμματα που μας δίνουν αυτόματες απαντήσεις σε σχέση με συγκεκριμένα θέματα. Κάπως έτσι δίνεται το στίγμα της πρόκλησης που συνεπάγεται για την ανθρωπότητα η νέα εποχή του αυτοματισμού, της τεχνητής νοημοσύνης και της επέκτασης της χρήσης των ρομπότ στην εργασία, αλλά και την καθημερινή ζωή. Ως εκ τούτου, προκύπτει το απόλυτο ερώτημα: Ποιος θα είναι ο ρόλος μας στην εργασία, την κοινωνία και την οικονομία, όταν τη δεκαετία του 2020 τα ρομπότ θα ζουν και θα εργάζονται ανάμεσά μας;
Πλέον διανύουμε την Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση και όσο κι αν εκφράζονται φόβοι για τις αλλαγές στη φύση και τη δομή της εργασίας, λίγοι θέλουν να βάλουν «φρένο» στην τεχνολογική πρόοδο.
Ψηφιακό χάσμα και κοινωνική ανισότητα
Η μετάβαση δεν θα είναι ομαλή, συμφωνούν οι ειδικοί, ωστόσο θεωρείται ότι όσοι βρίσκονται διαρκώς σε διαδικασία εκπαίδευσης και ανάπτυξης των τεχνικών και προσωπικών τους δεξιοτήτων, θα είναι πάντα έτοιμοι να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες παραμένοντας παραγωγικοί και ανταγωνιστικοί. Η δια βίου μάθηση αποτελεί το βασικό “κλειδί” για κάθε εργαζόμενο ανεξαρτήτως ηλικίας.
Τα “people skills” είναι αυτά που θα κάνουν τη διαφορά σε έναν κόσμο στον οποίο η τεχνολογία δίνει αμέτρητες δυνατότητες για να δουλέψουμε με πιο αυτοματοποιημένο τρόπο και δεν είναι λίγοι που υποστηρίζουν ότι υπό αυτή την οπτική γωνία η τεχνολογία μάς κάνει ταυτόχρονα και περισσότερο ικανούς. Παράλληλα, εκφράζεται και η άποψη ότι μάς προσφέρει καλύτερες συνθήκες εργασίας, αν αναλογιστεί κανείς τα πιο ευέλικτα ωράρια και την εργασία εν κινήσει ή από το σπίτι που τελικά αυξάνουν -υπό προϋποθέσεις- και τον προσωπικό ελεύθερο χρόνο. Η τεχνολογία μας δίνει αυτή τη δυνατότητα αρκεί να την αξιοποιήσουμε με τον σωστό τρόπο: ως μέσο βελτίωσης της ισορροπίας ανάμεσα σε επαγγελματική και προσωπική ζωή και όχι καταστρατήγησής της.
Ουδείς μπορεί να προβλέψει με βεβαιότητα το μέλλον, όμως σε αυτή την ψηφιακή επανάσταση που βρίσκεται εν εξελίξει, το πλεονέκτημα ανήκει σε αυτούς που έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν και να εξελίσσονται στο πλαίσιο της εργασίας τους, που ακολουθούν τις τάσεις, έχουν διαρκώς διάθεση για καινοτομία και δεν φοβούνται αλλά αγκαλιάζουν την αλλαγή. Και πρέπει φυσικά να τονίσουμε τον κομβικό ρόλο που παίζει η δράση της Πολιτείας και των επιχειρήσεων στην επανεκπαίδευση όσων δεν διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες για το μέλλον, προκειμένου να αποφευχθούν κοινωνικές ανισότητες από το λεγόμενο «ψηφιακό χάσμα».
Πάντως, οι αλλαγές στην εργασία δεν αφορούν μόνο στην τεχνολογία. Βιώνουμε μια βαθιά μεταμόρφωση της κοινωνίας, των οργανισμών, της καριέρας, της εκπαίδευσης και της παραδοσιακής απασχόλησης που ολοένα και περισσότερο δίνει τη θέση της στο freelancing. To 30% των εργαζομένων σε ΗΠΑ και Ευρώπη είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, γεγονός που δείχνει τη συνεχώς αυξανόμενη σημασία της ευελιξίας στην εργασία. Με τα νέα όμως αυτά δεδομένα θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοι και αυτής της κατηγορίας, που έχει τόσο πολύ μεγεθυνθεί, απολαμβάνουν καλές εργασιακές συνθήκες, βρίσκονται σε συστήματα που τους παρέχουν οφέλη, προστατευμένη απασχολησιμότητα και κοινωνική ασφάλιση.
Πηγή: dikaiologitika.gr