Του ιερέως Παναγιώτου Σ. Χαλκιά
Εδώ, φίλοι αναγνώστες, δεν αναφερόμαστε στους ανθρώπους
εκείνους, οι οποίοι από αδυναμία ή από απρόβλεπτα εμπόδια δεν είναι συνεπείς
στο λόγο που έδωσαν και στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν. Δεν αναφερόμαστε σ’
αυτούς οι οποίοι αντιλαμβάνονται το λάθος τους και θα επιθυμούσαν να μην το
είχαν διαπράξει.
Εδώ, πρόκειται για τους τύπους εκείνους, που δεν σπανίζουν στην
εποχή μας, οι οποίοι έχουν πολύ χαλαρή συνείδηση του χρέους και με την πρώτη
ευκαιρία ή δυσκολία, δεν διστάζουν να φανούν ασυνεπείς. Εκτός του ότι υπάρχουν
και άλλοι, οι οποίοι σκοπίμως, χωρίς καμία ντροπή, δείχνουν μια καταπληκτική
και μια εξοργιστική ασυνέπεια στη ζωή τους. Δίνουν το λόγο τους, δίνουν
υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις, αναλαμβάνουν υποχρεώσεις και χρησιμοποιούν όλη
τους την πειστικότητα για να σου εμπνεύσουν την πεποίθηση ότι είναι αξιόπιστοι
και συνεπείς άνθρωποι. Και τη στιγμή που λένε αυτά, έχουν ήδη αποφασίσει να μην
τηρήσουν τίποτα και να εκμεταλλευτούν την καλή σου πρόθεση.
Στα παλαιότερα χρόνια ο λόγος των ανθρώπων ήταν, κατά κανόνα,
απρόσβλητο συμβόλαιο. Σήμερα και το πλέον έγκυρο συμβόλαιο μπορεί να αναδειχθεί
κουρελόχαρτο στα χέρια του επιτήδειου και πολυμήχανου ασυνεπή ανθρώπου.
Κάτι τέτοιοι άνθρωποι, όχι μόνο δεν δίνουν καμία σημασία στο
λόγο τους, αλλά ούτε στους όρκους τους, ούτε στην υπογραφή τους. Δεν τους
ενδιαφέρει αν θα εκτεθούν και χαρακτηρισθούν αναξιοπρεπείς. Εκείνο που κάπως
φοβούνται, είναι η τιμωρία του νόμου. Παίρνουν, όμως, τα μέτρα τους, ώστε και
αυτή να την αποφεύγουν. Και έτσι, δανείζονται από φίλους και δεν επιστρέφουν το
δάνειο, αγοράζουν με δόσεις και δεν τις καταβάλουν, σου δίνουν το λόγο τους να
σε βοηθήσουν σε μια υπόθεσή σου, σε κάποια εργασία, σε αποκοιμίζουν και, όχι
λίγες φορές, σε εκθέτουν.
Τον ασυνεπή άνθρωπο τον παρουσιάζει πολύ χαρακτηριστικά ο Κύριος
στην παραβολή του πατέρα με τους δυο γιους. Ο πατέρας είπε στον πρώτο γιο του:
«ύπαγε σήμερον εργάζου εν των αμπελώνι μου». Εκείνος στην αρχή αρνήθηκε,
«ύστερον δε μεταμεληθείς απήλθεν».
«Και προσελθών τω δευτέρω είπεν ωσαύτως. Ο δε αποκριθείς είπεν:
«εγώ κύριε, και ουκ απήλθε» (Ματθ. κα΄ 18-30). Να ο ασυνεπής τύπος. Υπόσχεται,
αναλαμβάνει υποχρέωση απέναντι στον πατέρα, τον καθησυχάζει και, χωρίς ντροπή,
δεν κάνει τίποτε. Παρουσιάζεται ασυνεπής και δόλιος.
Και μετά την παραβολή, ο Κύριος πρόσθεσε ότι: «Οι εκ προμελέτης
ασυνεπείς αυτοί άνθρωποι, οι Φαρισαίοι, που λένε και δεν πράττουν, που
υπόσχονται και δεν τηρούν, είναι χειρότεροι από τις πόρνες και τους τελώνες, οι
οποίοι στο τέλος καταλήγουν σε μετάνοια. Οι Φαρισαίοι ήταν όντως οι πλέον
αντιπροσωπευτικοί τύποι των ασυνεπών ανθρώπων. Γνώριζαν το θέλημα του Θεού και
ήταν σε θέση να το τηρήσουν. Το εκήρυτταν στους άλλους και ζητούσαν από
εκείνους την αυστηρή τήρησή του. Αυτοί, όμως, το παρέβαιναν. Παρουσίαζαν μία
φοβερή ασυνέπεια μεταξύ λόγων και έργων.
«Λέγουσι και ου ποιούσιν» έλεγε ο Κύριος γι’ αυτούς (Ματθ. κγ΄
3).
Αυτή είναι η πλέον φοβερή ασυνέπεια, που είναι τόσο επιπλέον
προκλητική, καθόσον παρατηρείται σε εκπροσώπους της θρησκείας, οι οποίοι,
περισσότερο από κάθε άλλον, έπρεπε να παρουσιάζουν συνέπεια λόγων και έργων,
διδασκαλίας και παραδείγματος. Και, δυστυχώς, συναντάμε σε όλες τις εποχές
καιροσκόπους και κερδοσκόπους, ιδιοτελείς και συμφεροντολόγους, που καταπατούν
το λόγο τους μπροστά στο υλικό κέρδος.
Υπάρχουν καις τη δική μας εποχή ως αξιωματούχοι, μάλιστα μέσα
στην πολιτεία, ως ποιμένες στην Εκκλησία, ως «πνευματικοί» άνθρωποι στον κόσμο
της επιστήμης και των γραμμάτων. Έχουν μεταβάλει σε επάγγελμα την αποστολή τους
και εμπορεύονται τα ιερά και τα όσια. Είναι οι άνθρωποι για τους οποίους ο
Απόστολος Παύλος λέει ότι: κατέχουν «εν αδικία την αλήθειαν», γιατί ενώ
γνωρίζουν και αναγνωρίζουν την αλήθεια, εν τούτοις την αδικούν σκόπιμα και την
καταπατούν με την, χωρίς συνέπεια, ζωή τους. Και έτσι προκαλούν σκάνδαλα.
Μερικά από αυτά δεν έρχονται στη δημοσιότητα. Άλλα, όμως, ξεσπούν φοβερά, για
να κλονίσουν συνειδήσεις και θανατώσουν ψυχές. Και είναι πολλοί εκείνοι που,
βαθιά σκανδαλισμένοι από αυτή την ασυνέπεια. καταντούν σε γενικεύσεις και
χάνουν πλέον την εμπιστοσύνη τους και προς τους πραγματικά έντιμους και
συνεπείς ανθρώπους.
Αναμφίβολα, φίλοι αναγνώστες, ένα από τα σοβαρά ελαττώματα που
καταδικάζει η δικαιοσύνη του Θεού και η συνείδηση των ανθρώπων, είναι η
ασυνέπεια, η εσκεμμένη και θεληματική ασυνέπεια και μάλιστα όταν αυτή
παρουσιάζεται από τους ηγέτες της Εκκλησίας, της Πολιτείας και της κοινωνίας.
/////
Μητσοτάκης: Μείωση 50% για 7 έτη
στο φόρο εισοδήματος για Έλληνες που επιστρέφουν από το εξωτερικό
Την παροχή φορολογικών και άλλων
κινήτρων για όσους Έλληνες του εξωτερικού και πολίτες άλλων χωρών θα επιλέξουν
να εργαστούν με έδρα την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός,
Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με Έλληνες που ζουν και
εργάζονται σε όλο τον κόσμο.
«Η εικόνα της Ελλάδας αλλάζει.
Ίσως αλλάζει -τολμώ να πω- και πιο γρήγορα από ό,τι φανταζόμασταν ότι αυτό
μπορούσε να συμβεί» τόνισε χαρακτηριστικά και ανέλυσε τη νομοθετική πρωτοβουλία
της κυβέρνησης για την αντιστροφή του brain drain, την προσέλκυση επενδύσεων
και την πρόσκληση πολιτών ξένων χωρών για να εγκατασταθούν και να εργάζονται
από την Ελλάδα, η οποία προβλέπει - μεταξύ άλλων - τη μείωση κατά 50% του φόρου
εισοδήματος για τα επόμενα 7 χρόνια, είτε αν μεταφερθεί η θέση εργασίας στην
Ελλάδα είτε αν οι ενδιαφερόμενοι εγκατασταθούν ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή ως
μισθωτοί σε άλλη επαγγελματική απασχόληση στην Ελλάδα.
«Είναι, πιστεύω, ένα σημαντικό
κίνητρο για να μπορέσουμε αυτήν την κρίσιμη χρονιά -που πιστεύω ότι μετά την
πανδημία του Covid θα κάνουμε ένα μεγάλο αναπτυξιακό άλμα- να προσελκύσουμε
στην πατρίδα μας και ανθρώπινο κεφάλαιο, το οποίο τόσο χρειαζόμαστε», επισήμανε
ο πρωθυπουργός, ο οποίος αναφέρθηκε και στο προσωπικό του παράδειγμα και την
απόφαση του ιδίου και της συζύγου του να επιστρέψουν στην Ελλάδα μετά από
κάποια χρόνια εργασίας και παραμονής στο εξωτερικό.
«Πολύ μεγαλύτερη σημασία έχει αυτό το οποίο
είπατε πολλοί από εσάς: οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της χώρας, εάν έχουμε
αφήσει οριστικά πίσω μας την κρίση, εάν υπάρχει πολιτική σταθερότητα, εάν
τελικά υπάρχει αξιοκρατία, ένα αποτελεσματικό κράτος και μία οικονομία η οποία
μπορεί να προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης από αυτές που προσφέρει
σήμερα», είπε.
Επ' αυτού πρόσθεσε ότι «εκεί
ακριβώς είναι στραμμένη όλη η ενέργεια η δική μου και της κυβέρνησης, για να
δημιουργήσει αυτή τη νέα πραγματικότητα. Στο μεν κομμάτι της ανάπτυξης η χώρα
σήμερα αντιμετωπίζει την πανδημία του κορονοϊού. Πηγαίναμε πολύ καλά πριν τον
κορονοϊό και πιστεύω ότι θα πάμε και πολύ καλά μετά τον κορονοϊό και θα είμαστε
από τις χώρες που θα βγουν πιο ισχυρές μετά τον κορονοϊό. Αλλά αν ρίξετε μία
ματιά και στην Έκθεση Πισσαρίδη, την οποία δώσαμε στη δημοσιότητα τις
τελευταίες μέρες, θα διαπιστώσετε ότι συγκροτεί επί της ουσίας ένα συνεκτικό
σχέδιο μεγάλων, πολύ τολμηρών αλλαγών που πρέπει να γίνουν στην πατρίδα μας
προκειμένου να φτάσουμε από το σημείο που βρισκόμαστε, στο σημείο που θέλουμε
να είμαστε. Και ποιο είναι το σημείο που θέλουμε να είμαστε; Μία εξωστρεφής,
ανταγωνιστική οικονομία στην αιχμή των εξελίξεων, στην αιχμή της τεχνολογίας,
στην αιχμή της κλιματικής αλλαγής, η οποία ταυτόχρονα όμως θα συνοδεύεται από
ένα αποτελεσματικό κράτος και από μία ποιότητα ζωής που θα διατηρεί αυτά τα
ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που κάνουν την Ελλάδα τόσο διαφορετική, τόσο όμορφη
στα μάτια όχι μόνο τα δικά μας, των Ελλήνων, αλλά και όσων θέλουν ενδεχομένως να
έρθουν, να ζήσουν και να εργαστούν στην Ελλάδα».