Συντάκτης: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ
Ενώ η επιδημική κρίση του κορωνοϊού βρίσκεται σε έξαρση και έχει ήδη ανακοινωθει η παράταση των περιοριστικών μέτρων γνωστών ως lockdown, η υποβαθμισμένη ήδη αγορά υποδέχθηκε ηλεκτρονικά πλέον, την λεγόμενη «Μαύρη Παρασκευή», τον ξενόφερτο θεσμό που έγινε γενικότερα γνωστός με την αγγλόφωνη εκδοχή του ως «Black Friday», σαν μια προσπάθεια προώθησης των πωλήσεων μέσω γενικευμένων εκπτώσεων των τιμών στα προϊόντα που διατίθενται προς πώληση.
Η «Black Friday» αποτελεί μία από τις εναγώνιες κινήσεις που καθιερώθηκαν στα χρόνια της οικονομικής κρίσης και κληρονόμησε πλέον η επιδημική κρίση, προκειμένου να αυξηθεί ο τζίρος των επιχειρήσεων, με διάφορα μέσα επικοινωνιακού κυρίως χαρακτήρα, στα γενικότερα πλαίσια του κλίματος που διαμορφώθηκε και αναδεικνύει τα μεγάλα προβλήματα του τόπου, μεταξύ των οποίων την μεγάλη κρίση που ούτως η άλλως βιώνει η αγορά.
Η βελτίωση των δεικτών της αγοραστικής κίνησης αποτελεί ένα διαρκές στοίχημα για τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες, και επικαιροποιείται με τις αναμενόμενες λόγω επιδημίας οικονομικές επιπτώσεις
Για να επιτευχθεί όμως η ποθητή ανάκαμψη της αγοράς, απαιτείται οι καταναλωτές να έχουν την οικονομική άνεση, ώστε να μπορούν να δώσουν την απαιτούμενη πνοή που χρειάζεται, προκειμένου να απαλλαγεί ο τόπος από την παρατεταμένη κρίση εις την οποία βρίσκεται.
Αυτό όμως με τα εξ ανάγκης παρατεινόμενα περιοριστικά μέτρα, δυστυχώς δεν συμβαίνει.
Οι οικονομικές δραστηριότητες που κατά παράδοση βασίζονταν στον πρωτογενή αλλά και στον δευτερογενή παραγωγικό τομέα, εξακολουθούν να βιώνουν μια ιδιάζουσα οπισθοδρόμηση, η οποία επιτείνεται λόγω της επιδημικής κρίσης.
Το κόστος της παραγωγής, τα προβλήματα στη διακίνηση και την μεταποίηση των προϊόντων και η γενικότερη σοβούσα κρίση, έχουν μειώσει δραματικά το εισόδημα των πολιτών, παρά τις υποστηρικτικές ενέσεις που ανακοινώνονται, με αποτέλεσμα η αγορά να φαντάζει σαν ένα απλησίαστο όνειρο, για τους περισσότερους από αυτούς.
Ένα μεγάλο μέρος των πολιτών που βλέπει τις οικονομίες του να εξαντλούνται λόγω του υψηλού κόστους διαβίωσης, αδυνατεί να προσεγγίσει τα προϊόντα της αγοράς εκτός από τα απολύτως αναγκαία, όσο και εάν αυτά περιστασιακά διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές, στα πλαίσια επικοινωνιακού κυρίως τύπου εκπτωτικών εκφάνσεων.
Το μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού εκ των πραγμάτων έχει εξοικειωθεί με τις εξ αποστάσεως ηλεκτρονικές αγορές, λόγω της πανδημίας.
Ήδη μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και μεγάλα e-shops κατακλύζουν τον τηλεοπτικό και τον ψηφιακό χώρο με εντυπωσιακές εκπτώσεις.
Ο καταναλωτής δέχεται ανεμπόδιστα κάθε μέρα αμέτρητα καταναλωτικά ερεθίσματα από τα τηλεοπτικά προγράμματα και από τον άλλο μεγάλο ανταγωνιστή του τοπικού εμπορίου που είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω του διαδικτύου.
Στην εξ αποστάσεως επιχείρηση μονοπώλησης της αγοράς μέσω των ηλεκτρονικών μέσων, επιστρατεύτηκε επικοινωνιακά και η «Black Friday» ως ευκαιρία φτηνής κατανάλωσης, τέχνασμα που σίγουρα δεν αρκεί για την ανάκαμψη της αγοράς, χωρίς την γενικότερη κινητοποίηση που απαιτείται.
Στον αντίποδα βρίσκονται τα μικρά καταστήματα τα οποία δείχνουν αδύναμα να διαχειριστούν τη νέα κατάσταση.
Ο ανταγωνισμός που ήδη κλιμακώνεται, αναμένεται σκληρός και αμείλικτος.
Ήδη η επιδημική κρίση με τα οικονομικά χαρακτηριστικά που την συνοδεύουν, υπονομεύει δραματικά την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου με αναμενόμενες συνέπειες την τεράστια απώλεια πραγματικών αξιών από την πτώση των τιμών των ακινήτων, την ένταση της ανεργίας και την επίταση των μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων που οδηγούν αναπόφευκτα τις τοπικές κοινωνίες σε μαρασμό και εγκατάλειψη.
Στα πλαίσια της τρέχουσας πολιτικής, αυτοδιοικητικής, παραγωγικής και κοινωνικής συγκυρίας, όπως αυτή διαμορφώνεται εν μέσω της επιδημικής κρίσης, χρέος όλων των Αρχών, των Φορέων και των Παραγόντων, είναι να δραστηριοποιηθούν συντονισμένα, ώστε να μην αφεθούν οι τοπικές κοινωνίες στο ρόλο του απλού παρατηρητή των δυσμενών εξελίξεων.
Επιβάλλεται άμεσα να πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις ηλεκτρονικής οργάνωσης στο χώρο του τοπικού εμπορίου, που να αποβαίνουν προς όφελος των καταναλωτών, οι οποίοι με τη σειρά τους θα εμπιστεύονται και θα προτιμούν τις τοπικές εμπορικές επιχειρήσεις για τις αγορές τους.
Όσο και εάν προβάλλεται η «Black Friday» ως ευκαιρία φτηνής διαδικτυακής κατανάλωσης από τα e-shops, σίγουρα δεν αρκεί για την ανάκαμψη της αγοράς, χωρίς τις στρατηγικές κινήσεις που απαιτούνται.