Η ποικιλομορφία και η ένταξη είχαν την τιμητική τους στη βιομηχανία των
βιντεοπαιχνιδιών τον προηγούμενο μήνα. Το Σεπτέμβριο διοργανώθηκε μία επική
αναμέτρηση από τρεις εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών σε μια προσπάθεια να ανοίξουν
διάπλατα οι πόρτες στις επαγγελματίες γυναίκες παίκτριες, φιλοξενώντας ένα
ιστορικό τουρνουά esports, γνωστό και ως «For The Women (FTW)». Το
εικονικό τουρνουά, που διοργανώθηκε από τη Comcast’s Spectacor Gaming, τη Nerd
Street Gamers και τη Riot Games, διήρκεσε τρεις ολόκληρες μέρες και οι
διαγωνιζόμενες αναμετρήθηκαν για ένα έπαθλο αξίας $50.000. Το ποσό αυτό
αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει ποτέ διανεμηθεί σε τουρνουά γυναικών, ισάξιο με
αντρικά έπαθλα. Η αναμέτρηση έγινε για το παιχνίδι πρώτου προσώπου
(first-person shooter game) Valorant, το οποίο κυκλοφόρησε τον Ιούνιο.
Στόχος των τουρνουά αυτών είναι να αυξηθεί η προβολή των γυναικών παικτών
και να υποστηριχθεί η επαγγελματική τους εξέλιξη. Ιστορικά ο χώρος των
βιντεοπαιχνιδιών έχει υπάρξει ένας ανδροκρατούμενος χώρος. Για πολλά χρόνια οι
γυναίκες έχουν αποθαρρυνθεί από το να λαμβάνουν μέρος σε παρόμοιους
διαγωνισμούς αλλά και από το να παίζουν βιντεοπαιχνίδια εν γένει. Οι
περισσότερες από τις διαγωνιζόμενες του FTW αντιμετώπισαν σεξουαλική
παρενόχληση στο παιχνίδι, αλλά το φύλο δε φαίνεται να είναι το μόνο εμπόδιο. Η
@teallyy, η μόνη μαύρη αγωνίστρια στο τουρνουά, αναφέρει σε δήλωσή της ότι
αντιμετώπισε ρατσιστικά σχόλια. Οι συντονιστές του FTW, ωστόσο, ήταν πολύ
αυστηροί σχετικά με την απαγόρευση μισογυνιστικών, ρατσιστικών και τρανσφοβικών
σχολίων κατά τη διάρκεια του τουρνουά στο παράθυρο συνομιλίας.
Η βιομηχανία και η κουλτούρα των
βιντεοπαιχνιδιών θεωρείται από καιρό η αρένα των ανδρών, αυτών που κατέχουν την
τεχνολογία και τα μυστικά της, παρόλο που το ποσοστό των γυναικών που
ασχολούνται με το gaming καλύπτει το 40%, περίπου το ίδιο με αυτό των ανδρών.
Συχνά συναντώνται με ταπεινωτικά σχόλια, αρνητικά στερεότυπα και πολλές φορές
εχθρότητα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται συχνά να κρύβουν την πραγματική
ταυτότητα και το φύλο τους. Δυστυχώς, η βιομηχανία εξακολουθεί ακόμη και σήμερα
να υπολείπεται στην πραγματοποίηση της ισότητας των φύλων, λόγω της αρσενική
κουλτούρας και των κοινωνικών προσδοκιών που θέλουν τη γυναίκα λιγότερη ικανή
να φτάσει στην κορυφή, σε έναν τέτοιο χώρο, σε σύγκριση με τον άνδρα.
Οι γυναίκες όμως δεν τα παρατάνε
εύκολα, έχουν γεννηθεί αγωνίστριες. Έχουν
καταφέρει να αποκτήσουν ισχυρή θέση στο χώρο μέσω ενώσεων και μιας τρανής
διαδικτυακής κοινότητας. Οι βασικές αγορές της Ασίας, συμπεριλαμβανομένης της
Κίνας, της Ινδίας και της Ιαπωνίας, φαίνεται να λαμβάνουν τα ηνία του
ανταγωνισμού. Η γυναικεία κοινότητα βιντεοπαιχνιδιών αυξήθηκε κατά 19% πέρυσι,
σύμφωνα με στοιχεία της Google. Η Ασία θεωρείται η παγκόσμια πρωτεύουσα των
βιντεοπαιχνιδιών, αντιπροσωπεύοντας το 48% των συνολικών εσόδων σε παγκόσμια
κλίμακα, με αποτέλεσμα τα θηλυκά να αποτελούν τεράστιο καταλύτη ανάπτυξης.
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτήν την άνοδο, όπως η
ποικιλομορφία και η ένταξη και η ταχύτερη σύνδεση στο ίντερνετ στις εν λόγω
αγορές.
Από την άλλη,
υπάρχουν ενδείξεις πως τις τελευταίες δύο δεκαετίες η βιομηχανία αλλάζει
σταδιακά για να συμπεριλάβει τις γυναίκες τόσο σε επίπεδο καταναλωτή όσο και σε
επίπεδο προγραμματιστή. Μέσω αναπτυσσόμενων εταιρειών που διοικούνται από
γυναίκες, ομάδων και οργανώσεων βιντεοπαιχνιδιών θηλέων, καθώς και της
αυξανόμενης επιρροής του γυναικείου ακτιβισμού, οι γυναίκες έχουν πάρει
κυριολεκτικά το «παιχνίδι» στα χέρια τους. Υπάρχουν λαμπρά παραδείγματα
γυναικών gamers που έχουν κερδίσει παγκόσμια φήμη ως επαγγελματίες κερδίζοντας
σε πολλαπλά τουρνουά. Ποιος δε γνωρίζει την Katherine "Mystik" Gunn -
την πρώτη γυναίκα που κέρδισε τη σειρά WCG Ultimate Gamer, την Καναδή Sasha "Scarlett" Hostyn ή την ταλαντούχα Celina Lin; Επιπλέον,
οι γυναίκες στο «Gaming International» και η ομάδα του «Women in
Gaming Special Interest Group» της «International Game Developers
Association» εργάζονται για την ενημέρωση, εκπαίδευση και ενδυνάμωση των
επαγγελματιών γυναικών. Το «Girls Make Games» έχει επίσης αναδειχθεί
ως μία λαμπρή πρωτοβουλία, ώστε περισσότερα θηλυκά να γίνουν προγραμματίστριες
μαθαίνοντας τις απαραίτητες τεχνικές δεξιότητες που απαιτούνται για τη
δημιουργία των βιντεοπαιχνιδιών.
Οι οργανώσεις
που ιδρύθηκαν και των οποίων ηγούνται γυναίκες επιδιώκουν να εκπαιδεύσουν και να
ενδυναμώσουν τις γυναίκες παίκτες για να γίνουν ηγέτες της βιομηχανίας, με
στόχο τη δημιουργία ενός πιο φιλικού περιβάλλοντος προς το γυναικείο φύλο. Οι
γυναίκες που εμπλέκονται σε αυτούς τους τομείς πιστεύουν ότι η συμπερίληψη τους
στα στάδια σχεδιασμού και δημιουργίας των παιχνιδιών θα προσελκύσει μεγαλύτερο
γυναικείο ενδιαφέρον στον τομέα. Το μόνο σίγουρο είναι πως η οικοδόμηση ενός
ισχυρού δικτύου συμβούλων και συμμάχων είναι απαραίτητη για τη συνέχιση της
διαδικασίας προς την ισότητα, χωρίς να απομονωθεί κανένα φύλο. Στον κόσμο των
βιντεοπαιχνιδιών είναι έτοιμες να συζητήσουν τόσο τις προκλήσεις όσο και τα
οφέλη της εργασίας. Περισσότερες γυναίκες θα ενταχθούν στη βιομηχανία, αν ο
αριθμός των γυναικών που καθοδηγούν τη συζήτηση, φτιάχνουν βιντεοπαιχνίδια και
γράφουν για τις εμπειρίες τους αυξηθεί. Το θετικό είναι πως το κλίμα έχει
αρχίσει να μεταβάλλεται και αναμένουμε μόνο θετικές εξελίξεις.