Σοβαρό πλήγμα στη λειτουργία και την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, υπέστη το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ημαθίας εξαιτίας των επιπτώσεων που προκάλεσε ο κορωνοϊός, από το ξεκίνημα της πανδημίας μέχρι σήμερα.
«Από τις πρώτες μέρες της λήψης μέτρων από την πλευρά της κυβέρνησης, κόπηκαν τα διανομαρχιακά δρομολόγια με απόφαση του κράτους και σταμάτησαν οι μετακινήσεις του κόσμου, από νομό σε νομό. Στη συνέχεια περιορίστηκαν δραματικά τα
δρομολόγια για Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Για τη Θεσσαλονίκη μειώθηκαν στα τέσσερα, από τα 30 που υπήρχαν, ενώ και τα τοπικά διακόπηκαν διότι ο κόσμος έμενε σπίτι λόγω της απαγόρευσης των άσκοπων μετακινήσεων. Παράλληλα ήταν και η Αγορά κλειστή, οπότε τα λεωφορεία καθηλώθηκαν χωρίς επιβατικό κοινό» είπε ο πρόεδρος, τονίζοντας ότι η κίνηση ήταν κάτι παραπάνω από «μηδενική» και μάλιστα σε μία περίοδο, αυτή του Πάσχα που δουλεύει περισσότερο και η Αγορά και τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ενδεικτικά είναι τα συγκριτικά στοιχεία των εσόδων του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, μεταξύ της περσινής και φετινής χρονιάς.
«Τον Απρίλιο που είναι και καλός μήνας, άλλες χρονιές είχαμε ταμείο πάνω από 300.000 ευρώ και φέτος πιάσαμε μόνο 32.000 ευρώ. Καταλαβαίνεται το μέγεθος της ζημίας και της χασούρας» προσθέτει ο κ. Συμεωνίδης υπογραμμίζοντας ότι η πτώση φτάνει στο 80%.
«Το ΚΤΕΛ, πριν από ένα μήνα, ξεκίνησε δειλά κάποια δρομολόγια (από ένα έως τρία το πολύ, την εβδομάδα) στα χωριά της Ημαθίας, τα δρομολόγια από Νάουσα-Βέροια-Θεσσαλονίκη που παλαιότερα ήταν 34, σήμερα μειώθηκαν κατά 50%, και είναι μόνο 17, ενώ για Αθήνα απέμεινε μόνο ένα πρωινό δρομολόγιο. Όλο αυτό σημαίνει ολική καταστροφή…
Η απόφαση του κράτους προβλέπει σήμερα 65% πληρότητα. Αναγκαζόμαστε να βάζουμε στο λεωφορείο μόνο 32 άτομα από τα 50 της χωρητικότητάς του. Δηλαδή για 60 άτομα πρέπει να δρομολογήσουμε τρία λεωφορεία, τα οποία έχουν πολλαπλάσια λειτουργικά έξοδα και ελάχιστες εισπράξεις, έως μηδενικές σε σχέση με το κόστος της μετακίνησης.
Πέραν τούτου, δεν υπάρχουν και επιβάτες, αφού ο κόσμος φοβάται λόγω του κορωνοϊού, παρότι τηρούνται όλα τα μέτρα απολύμανσης και υγειονομικής προστασίας» πρόσθεσε ο πρόεδρος. Υπάρχουν όμως, προσθέτει, και αρκετά
λεωφορεία σε απραξία όπως είναι τα τουριστικά του ΚΤΕΛ, αλλά και τέσσερα λεωφορεία γραμμής που δεν κινούνται, διότι δεν υπάρχουν δρομολόγια και γι’ αυτό βγήκαν σε «αναστολή»…
Ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ ρωτήθηκε και για το ενδεχόμενο κρατικής ενίσχυσης… «Πρέπει να ξέρει ο κόσμος ότι ουδέποτε χρηματοδοτήθηκαν-επιδοτήθηκαν τα ΚΤΕΛ και μέχρι σήμερα δεν πήραμε από το κράτος ούτε μία δεκάρα, ακόμα και στην περίπτωση του κορωνοϊού. Το μόνο που πήραν οι εργαζόμενοι ήταν το επίδομα των 800 ευρώ» λέει ο κ. Συμεωνίδης.
Ωστόσο, παρά τις επιπτώσεις, η Επιχείρηση έχει καταφέρει να σταθεί όρθια μέχρι σήμερα, κι αυτό οφείλεται στο μεράκι που τους κρατάει όλους τους μετόχους και εργαζόμενους στη δουλειά. «Αυτή τη στιγμή το τελευταίο μέρισμα του τριμήνου, βρήκε όλα τα αυτοκίνητα χρεωμένα και με ότι έχει ο καθένας προσωπικά, προσπαθούμε να κινήσουμε τα αυτοκίνητά μας. Μέχρι στιγμής κανείς δεν πήρε ούτε ευρώ».
Ένα θέμα που κλήθηκε να σχολιάσει ο κ. Συμεωνίδης, ήταν τα μαθητικά δρομολόγια και ο προγραμματισμός για τη νέα σχολική χρονιά: «Δεν γνωρίζουμε ακόμα τι θα γίνει, υπάρχει ένας διαγωνισμός σε εξέλιξη, όμως ούτε ο περσινός είχε ολοκληρωθεί. Συνεχίσαμε με μια παράταση κι αυτή μισή, οπότε από την περσινή χρονιά, το μισό έργο είναι ακόμα απλήρωτο».
Όλη αυτή η κατάσταση προβληματίζει τη Διοίκηση των Υπεραστικών ΚΤΕΛ Ημαθίας η οποία, συμπερασματικά, εκτιμάει ότι για την Επιχείρηση, το 2020 έχει ήδη φύγει, έχει τελειώσει ως μία χαμένη χρονιά και οι συζητήσεις αφορούν πλέον το 2021.
«Όσο αντέξουμε… Είμασταν μία από τις καλύτερες επιχειρήσεις στο Νομό, αλλά εάν έχουμε ένα δεύτερο κύμα με τον κορωνοϊό, τότε θα αναγκαστούμε να κλείσουμε, γιατί τελειώνουν και τα έτοιμα. Κι αν συνεχιστεί έτσι, με τους αγρότες να μην έχουν λεφτά, τα περισσότερα εργοστάσια κλειστά και Πανεπιστημιακές σχολές ανύπαρκτες, τότε δεν υπάρχει τίποτα άλλο να κάνουμε.
Όπου και να ψάξουμε στο νομό, δεν υπάρχουν έσοδα και επαναλαμβάνω ότι τα ΚΤΕΛ δεν επιδοτούνται!», κατέληξε ο πρόεδρος, ζητώντας από τους πολίτες να στηρίξουν το τοπικό ΚΤΕΛ για να μπορεί να επιβιώσει και να εξυπηρετεί το κοινό του Νομού (πολίτες, εργαζόμενους, φοιτητές, μαθητές κ.λπ.) στις μετακινήσεις τους.
Σοφία Γκαγκούση