Η δυναμική και αυξημένη αξιοπιστία του Περιφερειακού –
Τοπικού Τύπου, αποτυπώνεται στα ευρήματα της ετήσιας έκθεση του Ινστιτούτου
Reuters, που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα.
Oι περιφερειακές – τοπικές εφημερίδες, διατηρούν υψηλά ποσοστά αναγνωσιμότητας έναντι εθνικών τίτλων, ενώ παράλληλα κρίνονται αξιόπιστες σε πολύ μεγάλο ποσοστό, ακόμα και σε χώρες που δεν έχουν τόσο μεγάλη αναγνωσιμότητα.
Τη δημοσκόπηση αυτή διενήργησε το ινστιτούτο YouGov για λογαριασμό του
ινστιτούτου Reuters σε πολίτες 40 χωρών με 2.000 ανθρώπους να ρωτήθηκαν σε κάθε
χώρα τον Ιανουάριο. Το ινστιτούτο επανέλαβε τη δημοσκόπηση τον Απρίλιο για να
αναλύσει τις πρώτες επιπτώσεις της κρίσης με την πανδημία covid-19.
Στη διάρκεια του lockdown σημειώθηκε άνοδος της τηλεθέασης (+5% κατά μέσο όρο),
με την τηλεόραση να επιβάλλεται ως βασική πηγή ενημέρωσης μαζί με τα
διαδικτυακά μέσα. Αντίθετα η κυκλοφορία του έντυπου Τύπου επλήγη
-εύλογα- σημαντικά, χωρίς όμως αυτό να επηρεάσει την αξιοπιστία του.
Η ΕΙΚΟΝΑ
ΤΩΝ Μ.Μ.Ε. ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες στην ερώτηση από ποιο ΜΜΕ ενημερώνεστε
τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα ή πάνω από 3 φορές την εβδομάδα, έδωσαν τις
εξής απαντήσεις:
• ΣΚΑΪ
(& ραδιόφωνο) 55%
• ΑΝΤ1 49%
• Alpha 45%
• EΡΤ – ΕΡΑ 36%
• Star 35%
• Open 30%
• Περιφερειακή ή τοπική εφημερίδα 18%
• Real News & Real FM 18%
• Καθημερινή 17%
• Πρώτο Θέμα 15%
• Τα Νέα 13%
• Το Βήμα 13%
• BBC 11%
• Εθνος 10%
• CNN 10%
• Εφημερίδα Συντακτών 9%
ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ
Ως προς την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι σε “τίτλους”, αυτή διαμορφώνεται ως
εξής:
• Dikaiologitika.gr 62%
• Καθημερινή 62%
• Alpha 59%
• Ant1 58%
• Real Newss 58%
•Περιφερειακή – Τοπική εφημερίδα 57%
• Το Βήμα 56%
• In.gr 56%
• ΕΡΤ 55%
• News247.gr 54%
• Εφημερίδα Συντακτών 54%
• Star 53%
• Πρώτο Θέμα 52%
• SKAI 51%
• Newsbomb 48%
Ως προς τις αρνητικές γνώμες, μαζί με το
dikaiologitika.gr (12%) o Περιφερειακός – Τοπικός Τύπος συγκεντρώνει το
χαμηλότερο ποσοστό (13%) δυσπιστίας από τους προαναφερθέντες τίτλους.
Όσον αφορά τις χρησιμοποιούμενες συσκευές για την ενημέρωση στην Ελλάδα, η
μεγάλη αλλαγή είναι ότι πλέον η πλειονότητα (68%) χρησιμοποιεί το κινητό
τηλέφωνο (έναντι ποσοστού 47% το 2016), ενώ αντίστοιχα έχει υποχωρήσει η χρήση
υπολογιστή από το 72% το 2016 σε 62% το 2020.
Η αγορά μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έκθεση, χαρακτηρίζεται από
μία online πανσπερμία και ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο ποσοστά χρήσης των
social media ως πηγών ενημέρωσης, αλλά με πτωτική τάση διαχρονικά. Το 2020 το
92% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι ενημερώνονται διαδικτυακά (έναντι 96% το
2016), ενώ από αυτούς το 71% ενημερώνεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
(έναντι 74% το 2016). Το 67% ενημερώνεται ειδησεογραφικά από την τηλεόραση
(έναντι 66% το 2016) και το 24% από τα έντυπα ΜΜΕ (έναντι 31% το 2016).
Ηλεκτρονικές συνδρομές
Στην ίδια έρευνα διαπιστώνεται πως ολοένα και περισσότεροι αναγνώστες αποκτούν
ηλεκτρονική συνδρομή σε μέσα μαζικής ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο. Το 20% των
Αμερικανών που ρωτήθηκαν (αύξηση 4 μονάδων σε σχέση με πέρσι), το 42% των
Νορβηγών (+8) και το 13% των Ολλανδών (+3) δήλωσαν ότι είναι συνδρομητές σε
διαδικτυακά μέσα, έναντι του 10% των Γάλλων και των Γερμανών. Στην Ελλάδα το
συγκεκριμένο ποσοστό ανέρχεται σε 11%, αυξημένο κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες
συγκριτικά με πέρυσι.
Περίπου το ένα τρίτο έως οι μισές από αυτές τις συνδρομές αφορούν μεγάλα μέσα
ενημέρωσης, όπως οι New York Times στις ΗΠΑ. Ωστόσο κάποιοι γίνονται
συνδρομητές σε πολλά μέσα ταυτόχρονα, όπως για παράδειγμα σε μια τοπική και μια
εθνική εφημερίδα.
Παραπληροφόρηση και κορωνοϊος
Μετά και την εμπειρία της πανδημίας αυξάνονται οι
ανησυχίες για παραπληροφόρηση, με το Facebook και το WhatsApp να θεωρούνται
κατ’ εξοχήν ωφελημένοι από την πανδημία, αλλά και «ένοχοι» για τη διάχυση
παραπλανητικών, ψευδών, αντιεπιστημονικών ή συνωμοσιολογικών πληροφοριών.
Στην περίπτωση των ειδήσεων σχετικά με τον κορωνοϊό, η εμπιστοσύνη στους
ειδησεογραφικούς οργανισμούς έφθασε το 59%. Όμως, γενικότερα, μόνο το 38% των
πολιτών δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις τις περισσότερες φορές, ενώ το
46% εμπιστεύεται τη βασική πηγή ενημέρωσής του. Η πλειονότητα (60%) προτιμά ΜΜΕ
και ειδήσεις χωρίς συγκεκριμένη ιδεολογική οπτική γωνία και μόνο το 28% θέλει
ειδήσεις που ενισχύουν τις απόψεις του.