Την ψηφιοποίηση
δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων, που
αποτελεί ένα μεγάλο βήμα εκσυγχρονισμού, διευκολύνει τις συναλλαγές των πολιτών
με τις δημόσιες υπηρεσίες και συμβάλλει σημαντικά στην καταπολέμηση της
γραφειοκρατίας, παρουσίασαν χθες στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, οι ηγεσίες
των Υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Συγκεκριμένα στην
τηλεδιάσκεψη έλαβαν
μέρος ο Υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο
Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο
Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος
για Θέματα Αυτοδιοίκησης και Εκλογών, Θεόδωρος Λιβάνιος, ο Υφυπουργός Ψηφιακής
Διακυβέρνησης, αρμόδιος για Θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών, Γιώργος
Γεωργαντάς, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ αρμόδιος για το Συντονισμό του
Κυβερνητικού Έργου, Άκης Σκέρτσος και ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής
Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος.
Η δυνατότητα online έκδοσης των
πράξεων, η οποία ενεργοποιείται σταδιακά από
χθες μέσω της κεντρικής πύλης gov.gr, θα
εξαλείψει την ανάγκη για 6,6 εκατομμύρια επισκέψεις σε Δημαρχεία και ΚΕΠ κάθε
χρόνο. Παράλληλα, ενοποιούνται τα πιστοποιητικά που εκδίδουν δημοτικές
υπηρεσίες και οι βεβαιώσεις που παρέχει η ηλεκτρονική πύλη «Ερμής», θέτοντας
τέλος στην άτυπη διάκριση μεταξύ των δύο τύπων εγγράφων, η οποία προκαλούσε
προβλήματα στους πολίτες.
Ο κ.
Μητσοτάκης χαρακτήρισε την όλη διαδικασία ως πολύ
σημαντική τομή που θα αναβαθμίσει την ασφάλεια των πιστοποιητικών, καθώς
προβλέπει ψηφιακή σφραγίδα, μοναδικό αριθμό, κωδικό με τη μορφή μωσαϊκού
(QRcode) και μηχανισμό επαλήθευσης. «Αποδεικνύεται με αυτόν τον τρόπο ότι μέσα
από αυτήν τη Διυπουργική συνεργασία το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μπορεί
με την συνεχή συνεργασία του καθ ύλην αρμόδιου Υπουργείου να βελτιώνει έμπρακτα
την καθημερινότητα των πολιτών. Αυτό το οποίο ανακοινώνουμε είναι η έναρξη
παροχής ψηφιακών υπηρεσιών πια, για έκδοση δημοτολογικών και ληξιαρχικών
πράξεων. Είναι πάρα πολλά τα πιστοποιητικά τα οποία αναζητούνται σε καθημερινή
βάση από δήμους και ληξιαρχεία. Ξεκινάμε με τα πιστοποιητικά γέννησης, οικογενειακής κατάστασης και
ιθαγένειας για
να ακολουθήσουν ελπίζω πολύ σύντομα και τα υπόλοιπα πιστοποιητικά, εγγυτέρων
συγγενών, ληξιαρχικές πράξεις γάμου, συμφώνου συμβίωσης, γέννησης και θανάτου,
ενώ ετοιμάζεται και το ψηφιακό αποθετήριο, στο οποίο ο κάθε ‘Ελληνας πολίτης θα
μπορεί πια να βρίσκει τα αιτήματα τα οποία έχει υποβάλει προς την Δημόσια
Διοίκηση», τόνισε ο πρωθυπουργός, συγχαίροντας το Υπουργείο Ψηφιακής
Διακυβέρνησης αλλά και το Υπουργείο Εσωτερικών για την άψογη συνεργασία τους,
όπως είπε, ώστε να έχουν οι Έλληνες πολίτες αυτή την πολύ σημαντική υπηρεσία.
Η ψηφιοποίηση δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων θα εκτυλιχθεί σε τρεις φάσεις, ανά δέκα ημέρες, και θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου, ενώ εντός 4 ετών θα πρέπει να έχουν ψηφιοποιηθεί
όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες. Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει
ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών γεννήσεως,
ιθαγένειας και οικογενειακής κατάστασης, καλύπτοντας πλήρως τις
περιορισμένες υπηρεσίες που παρέχει σήμερα ο «Ερμής».
Στη δεύτερη φάση θα ενταχθεί στο gov.gr η
έκδοση ληξιαρχικών πράξεων γέννησης,
γάμου και συμφώνου συμβίωσης.
Στην τρίτη φάση θα ενσωματωθούν στην e-πύλη
το πιστοποιητικό εγγυτέρων
συγγενών και η ληξιαρχική πράξη θανάτου.
Η απόφαση για μεταφορά δημοτολογικών και
ληξιαρχικών πράξεων στο gov.gr σηματοδοτεί στο εξής, τη δημιουργία της
ηλεκτρονικής θυρίδας του πολίτη, όπου θα αποθηκεύονται τα ψηφιακά πιστοποιητικά
κάθε αιτούντα. Δρομολογείται δε η ψηφιοποίηση και άλλων εγγράφων, όπως οι
άδειες γάμου (θρησκευτικού και πολιτικού) και βάπτισης, σε συνεργασία με τις
Μητροπόλεις.
Το gov.gr ήδη προσφέρει περισσότερες από 530
υπηρεσίες, ανάμεσά τους τη δυνατότητα έκδοσης Υπεύθυνων Δηλώσεων και
Εξουσιοδοτήσεων.
Από την πλευρά του ο Υπουργός
Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος,
τόνισε ότι δόθηκε αμέσως η δυνατότητα πρόσβασης στο Μητρώο Πολιτών από το
Κέντρο Διαλειτουργικότητας του Δημοσίου κι έτσι κατέστη δυνατό το σύνολο των
δεδομένων που περιλαμβάνονται στο μητρώο πολιτών, δηλαδή η οικογενειακή
κατάσταση, βάπτιση, γέννηση, γάμος, θάνατος, οικογενειακή μερίδα, τόπος
κατοικίας, που θα μπορούν να είναι στη διάθεση των υπολοίπων φορέων του
Δημοσίου και του Κέντρου διαλειτουργικότητας».
«Είμαστε έτοιμοι να
παρουσιάσουμε σε 10 περίπου ημέρες την ηλεκτρονική πλατφόρμα για
την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, που ετοιμάζεται η διασύνδεση των
προξενείων όλου του κόσμου με το μητρώο των πολιτών, ώστε οι ομογενείς να μην
ταλαιπωρούνται και να καταχωρούνται από το εξωτερικό τα βασικά γεγονότα ζωής
που είναι μεταβολές ληξιαρχικών πράξεων», πρόσθεσε επίσης στο πλαίσιο της
συνάντησης ο υπουργός Εσωτερικών.
Εντός της 4ετίας θα ψηφιοποιηθούν όλες οι γραφειοκρατικές
διαδικασίες
Σε περίπου ένα με ενάμιση μήνα θα έχει
ψηφιοποιηθεί και απλουστευτεί η διαδικασία έκδοσης πιστοποιητικών που αφορούν
στην απώλεια ζωή, καθώς μέχρι σήμερα όπως χαρακτηριστικά είπε ο υπουργός
Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος
Πιερρακάκης «το κράτος δρα ανάλγητα». Όπως τόνισε όλες οι απαιτούμενες
ενέργειες για την έκδοση πιστοποιητικών θα βρίσκονται στο gov.gr, «όπου ο
πολίτης θα πατάει μια σειρά από πλήκτρα χωρίς να φύγει από το σπίτι του». Στο
μεταξύ, ο υπουργός, στη διάρκεια του Delphi Economic Forum που διεξάγεται
διαδικτυακά, αναφέρθηκε και στην απλούστευση του πιστοποιητικού γάμου που
δρομολογείται, ενώ επεσήμανε ότι από προχθές στις 7 μμ άρχισε να εφαρμόζεται η
έκδοση των πιστοποιητικών γέννησης, οικογενειακής κατάστασης και ιθαγένειας
μέσω του gov.gr μόνο με τους κωδικούς του taxis.
Μέχρι σήμερα στις 11 το πρωί εκδόθηκε 4.000
πιστοποιητικά (σε 16 ώρες εκδόθηκαν 2.701 οικογενειακής κατάστασης, 1.272
γέννησης, 210 ιθαγένειας). «Αυτό είναι το πρώτο βήμα, εντός του μήνα τα 3
πιστοποιητικά θα γίνουν οκτώ (8). Το πρότζεκτ εδώ είναι ψηφιοποίηση
δημοτολογίων και ληξιαρχείων» δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης, ο οποίος παρουσίασε τη
μέχρι τώρα δράση και τη στόχευση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης λέγοντας
ότι «έχουμε ορίσει αυτό το έργο, ως έργο τετραετίας. Εντός 4 ετών θα πρέπει να
έχουμε απλουστεύσει και ψηφιοποιήσει όλες τις γραφειοκρατικές εκείνες
διαδικασίες που είναι ψηφιοποιήσιμες».
Μισό εκατομμύριο ψηφιακές υπογραφές μέχρι το
τέλος της χρονιάς
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης μίλησε και
για την ψηφιακή υπογραφή που διαθέτουν πλέον όλοι οι υπουργοί, οι οποίοι πλέον
υπογράφουν ψηφιακά νομοσχέδια, πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, κοινές
υπουργικές αποφάσεις κ.α. Μάλιστα, μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα
έχουν μοιραστεί σε όλο το Δημόσιο 150.000 ψηφιακές υπογραφές, ενώ «υπάρχουν κι
άλλα έργα με ψηφιακές υπογραφές σε επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι μέχρι το
τέλος της χρονιάς να έχουμε μοιράσει μισό εκατομμύριο ψηφιακές
υπογραφές».
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)