Το σχέδιο της κυβέρνησης για την
μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και τα κίνητρα που περιλαβάνει παρουσίασε χθες ο
πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην εκδήλωση για την υπογραφή της
"Πράσινης Συμφωνίας" με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.
Ο εθνικός στόχος, όπως είπε ο
πρωθυπουργός είναι «ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι
ηλεκτρικό», και εξέφρασε την ελπίδα η τεχνολογία αλλά και η επιθυμία των
καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση βοηθώντας να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος
σε ακόμη πιο φιλόδοξη κατεύθυνση.
Το πρώτο σκέλος του σχεδίου το οποίο θα
εξειδικευτεί σύντομα από τους συναρμόδιους υπουργούς και από τη γενική
γραμματέα περιλαμβάνει, όπως είπε ο κ.Μητσοτάκης, σημαντικά οικονομικά κίνητρα
για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Συγκεκριμένα θα επιδοτείται σε πρώτη
φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες η αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου.
Υπολογίζεται -σύμφωνα με τον κ.Μητσοτάκη- ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του
κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί -όπως εξήγησε- το
όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές
φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ, κάτι που θα κάνει την
ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα.
«Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε,
ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου,
ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η Πολιτεία να επιδοτήσει για να το
κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί
ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση»
είπε ο πρωθυπουργός.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πρόγραμμα
«Κινούμαι Ηλεκτρικά» το οποίο θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση
ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης -όπως
είπε ο πρωθυπουργός- και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.
Ο κ.Μητσοτάκης απέδωσε ιδιαίτερη σημασία
στην γρήγορη αντικατάσταση του στόλου των ταξί -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- και
κάλεσε τους επαγγελματίες του κλάδου, να είναι από τους πρώτους οι οποίοι θα
επωφεληθούν από τα γενναία κίνητρα που θα δοθούν.
Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα, θα
κυκλοφορούν ελεύθερα παντού, και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη
στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για
τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το
50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου
αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των
εταιρικών σημείων φόρτισης, ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε
όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα,
όπως είπε ο κ.Μητσοτάκης, τονίζοντας πως αποτελεί επιλογή, πρώτα απ' όλα
πολιτική, η «πράσινη στροφή», που αφορά στο σύνολό της την ελληνική κοινωνία.
Η δεύτερη κατεύθυνση του Εθνικού Σχεδίου
-όπως είπε ο πρωθυπουργός- ρυθμίζει την αγορά των υπηρεσιών φόρτισης, και
οργανώνει, επίσης, τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων.
Συγκεκριμένα το ρεύμα κίνησης θα
παρέχουν οι Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων που θα
αναπτύσσουν τα δίκτυα και τα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα, όπως εξήγησε ο
κ.Μητσοτάκης, θα είναι, δηλαδή, οι διάδοχοι ουσιαστικά των σημερινών "βενζινάδικων",
και οι Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης θα συνεργάζονται με τη σειρά τους, με
τους Φορείς Εκμετάλλευσης.
«Κίνητρα για εγκατάσταση μονάδων σε Δυτ.
Μακεδονία και Αρκαδία»
Ο κ.Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης και στο
πλαίσιο της προσέλκυσης επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, και τόνισε
ότι θεσπίζονται κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς
της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η
απολιγνιτοποίηση, με σημαντική μείωση φόρων και άλλων βαρών.
Όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, μονάδες
που θα εγκατασταθούν στους τόπους αυτούς θα έχουν μικρότερο φορολογικό
συντελεστή κατά 5% και για 5 κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές
για κάθε νέα θέση εργασίας την οποία ιδρύουν, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης
παγίων και οι δαπάνες γι΄ αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους,
προσαυξημένες μάλιστα κατά 15%.
«Το master plan για την απόσυρση των
ρυπογόνων λιγνιτικών μονάδων θα είναι σύντομα έτοιμο. Και θα παρουσιαστεί από
τα συναρμόδια υπουργεία. Φιλοδοξούμε να κινητοποιήσει επενδύσεις που θα
ξεπερνούν τα 5 δισεκατομμύρια για την απασχόληση, αλλά και για την αναμόρφωση
της Δ. Μακεδονίας και της περιοχής της Μεγαλόπολης» είπε ο κ.Μητσοτάκης και
προσέθεσε:
«Η χώρα μας ήδη έχει πετύχει να
διεκδικήσει αυξημένο μερίδιο χρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Μετάβασης.
Θυμίζω ότι στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Recovery Fund οι πόροι
που διατίθενται στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης τετραπλασιάζονται. Αυτό
σημαίνει, κατ' ελάχιστον, τέσσερις φορές περισσότερα χρήματα για την Ελλάδα για
να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε την δίκαιη μετάβαση από το λιγνίτη σε καθαρές
μορφές ενέργειες. Οι στόχοι που έχουμε θέσει για τη διείσδυση των ανανεώσιμων
πηγών ενέργειας συνολικά στη χώρα μας, είναι πολύ φιλόδοξοι. Και πρέπει να
είναι φιλόδοξοι, καθώς η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα με κινητήριο δύναμη τον
ήλιο, αλλά και τον αέρα, να μετατραπεί πραγματικά σε "μπαταρία" της
νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Μετά το πέρας της εκδήλωσης, ο
πρωθυπουργός είδε από κοντά τα ηλεκτροκίνητα ποδήλατα και αυτοκίνητα, ενώ
ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξε για τα πρωτότυπα ηλεκτρικά οχήματα που έχουν
κατασκευάσει φοιτητές και ερευνητές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της
χώρας και τα οποία έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς καινοτομίας και αγώνες,
διεθνώς.