H βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ Φρόσω Καρασαρλίδου επισκέφτηκε τη Δευτέρα τα ΕΠΑΛ Βέροιας και Νάουσας και συνομίλησε με τους διευθυντές τους κ. Βαπτιστή Παντή και Νάτσιο Δημήτριο καθώς και με εκπαιδευτικούς για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης όπως το ηλικιακό όριο των 17 ετών για φοίτηση στα ΕΠΑΛ που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση, η κατάργηση του προγράμματος “Μία νέα αρχή στα ΕΠΑΛ”, ο θεσμός της ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ, η εισαγωγή στα ΑΕΙ με ευνοϊκούς όρους κ.α.
Αρχικά η βουλευτής ζήτησε να ενημερωθεί για το πως ξεκίνησε η διδασκαλία μετά το άνοιγμα των σχολείων και τι έγινε στην περίοδο του κλεισίματος λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με τους διευθυντές να ενημερώνουν ότι στη περίοδο αυτή λειτούργησε η τηλεδιδασκαλία με τα όποια προβλήματα λόγω του πρωτόγνωρου της κατάστασης ενώ σημαντικό ήταν το ότι δεν προβλέφθηκε από το υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για παροχή δωρεάν ίντερνετ κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να αποκλειστούν πολλοί μαθητές από τη διαδικασία. Με το άνοιγμα των σχολείων δυστυχώς το 70 με 80% απέχει από την εκπαίδευση αφού του δίνεται η δυνατότητα της μη προσέλευσης με Υπεύθυνη Δήλωση και δημιουργείται το ερώτημα τι θα γίνει με αυτούς και πως θα καλύψουν τα κενά στη διδακτέα ύλη δεδομένου ότι ο αρχικός σχεδιασμός για κάμερες στις αίθουσες βρίσκει αντίθετη σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα.
Το ηλικιακό όριο των 17 ετών για τα ΕΠΑΛ βρίσκει αντίθετους τους διευθυντές, οι οποίοι θεωρούν σωστό που αποσύρθηκε το μέτρο, με τη βουλευτή να επισημαίνει πως μπορεί να αποσύρθηκε από το νομοσχέδιο που συζητιέται τώρα στη Βουλή, όμως η υπουργός Παιδείας δήλωσε πως θα το επαναφέρει σε άλλο νομοσχέδιο γι αυτό και απαιτείται η επιφυλακή από την εκπαιδευτική κοινότητα. Κοινή η διαπίστωση πως αν τελικά ισχύσει το μέτρο, θα τεθεί θέμα υποβάθμισης της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και κυρίως αποκλεισμός ενός τμήματος παιδιών που επιθυμούν να βρουν μια επαγγελματική διέξοδο και προέρχονται από τα χαμηλά οικονομικά στρώματα.
Συζήτηση έγινε επίσης για το πρόγραμμα “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ”, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ και προέβλεπε δύο καθηγητές στην τάξη (για φιλολογικά και μαθηματικά), έναν σύμβουλο καθηγητή και ύπαρξη ψυχολόγου. Ο κ. Παντής ενημέρωσε πως στο ΕΠΑΛ Βέροιας λειτούργησε το πρόγραμμα και ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο, κυρίως η ύπαρξη του ψυχολόγου, ενώ ο κ. Νάτσιος για το ΕΠΑΛ Νάουσας είπε ότι ξεκίνησε αρχικά αλλά φέτος δεν λειτούργησε λόγω απουσίας ψυχολόγου. Επιθυμία είναι να συνεχιστεί και να μην απαξιωθεί.
Ο θεσμός της “Μαθητείας” στα ΕΠΑΛ για την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας των αποφοίτων που ξεκίνησε ο πρώην υφυπουργός του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μπαξεβανάκης λειτούργησε μεν στο ΕΠΑΛ Βέροιας με μεγάλη επιτυχία και ήταν από τα πρώτα σχολεία πανελλαδικά, με την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου όμως από τη σημερινή κυβέρνηση δημιουργήθηκαν προβλήματα. Ωστόσο υπάρχει ενδιαφέρον από τους απόφοιτους αλλά και από τις επιχειρήσεις παρόλη την γραφειοκρατία που απαιτείται από αυτούς, όπως δήλωσε ο κ. Παντής.
Η βουλευτής αναφέρθηκε και στην εισαγωγή στα ΑΕΙ με ευνοϊκούς όρους μαθητών των ΕΠΑΛ και τη δυνατότητα πολλών υποψηφίων να εισαχθούν στο Πανεπιστήμιο με ελάχιστα ή και καθόλου φροντιστήρια, με τους διευθυντές να σημειώνουν πως ήταν ένα πολύ θετικό μέτρο που οδήγησε σε αύξηση των μαθητών στα ΕΠΑΛ.
Κλείνοντας η βουλευτής δήλωσε πως οι ενδείξεις μέχρι τώρα της κυβέρνησης (αρχικά με την κατάργηση των “διετών προγραμμάτων” και στη συνέχεια με το ηλικιακό όριο των 17 ετών) είναι η υποβάθμιση των ΕΠΑΛ και πιθανόν η επαναφορά των παλιών “επαγγελματικών σχολών” όπου η εκπαίδευση ήταν υποβαθμισμένη διότι στερούνταν μαθημάτων γενικής παιδείας. «Προσπαθούν να ενισχύσουν τα ΙΕΚ που είναι κυρίως ιδιωτικά ώστε παιδιά που πήγαιναν στα ΕΠΑΛ να πηγαίνουν σε αυτά τα ιδρύματα», τόνισε η κα Καρασαρλίδου, προσθέτοντας πως «πρέπει να στηριχθεί η Δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση και το δικαίωμα ενός παιδιού που προέρχεται από χαμηλές κοινωνικά και οικονομικά τάξεις για εκπαίδευση και επαγγελματική αποκατάσταση».