-Την επόμενη εβδομάδα ξεκινά και το ψηφιακό αποθετήριο εργασιών
Για το πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που εφαρμόζεται λόγω του
κορωνοϊού, μίλησε χθες Τρίτη, ο προϊστάμενος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ν.
Ημαθίας Διονύσης Διαμαντόπουλος, στην μεσημεριανή ραδιοφωνική εκπομπή
ΛΑΙΚΑ&ΑΙΡΕΤΙΚΑ του ΑΚΟΥ 99.6. Ο κ. Διαμαντόπουλος,
ανέφερε στοιχεία για την υψηλή συμμετοχή των συναδέλφων του στην Ημαθία, τους
τρόπους που προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα που ανακύπτουν από τις αδυναμίες
του συστήματος και την πρωτοβουλία της Ημαθίας για την δημιουργία μιας
«τράπεζας θεμάτων». Υπογράμμισε την παιδαγωγική αξία της δια ζώσης εκπαίδευσης
στην σχολική τάξη και την αναντικατάστατη σχέση δασκάλου-μαθητή, ωστόσο
πρότεινε την άμεση αξιοποίηση του προγράμματος σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές
ανάγκες. Τέλος έδωσε την εκτίμησή του για την επάνοδο στα σχολεία και μίλησε
για την ολοκλήρωση του δικού του υπηρεσιακού κύκλου με την κατάθεση της αίτησης
συνταξιοδότησής του.
Ποια είναι η
κατάσταση με την εκπαίδευση των παιδιών
του δημοτικού σχολείου, δεδομένου ότι το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται στους
μαθητές λυκείου ;
Πράγματι τα φώτα του ενδιαφέροντος έχουν πέσει στους μαθητές
λυκείου και ειδικά σε αυτούς που θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις, ωστόσο αυτό
δεν σημαίνει ότι δεν γίνεται μια τεράστια προσπάθεια και για τα παιδιά στις
άλλες βαθμίδες.
Ως προϊστάμενος είστε ευχαριστημένος με την
συμμετοχή των συναδέλφων σας στο πρόγραμμα;
Είμαι πραγματικά περήφανος γιατί η Ημαθία έχει από τα
υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα, σε ποσοστό που φτάνει
στο 97% και μάλιστα σε ένα πρόγραμμα που είναι εθελοντικό-προαιρετικό και δεν
υποχρεώνει το υπουργείο τον εκπαιδευτικό. Αξιοσημείωτο ότι οι δάσκαλοι της
Ημαθίας πριν ακόμη το υπουργείο θέσει σε λειτουργία το εξ αποστάσεως πρόγραμμα
είχαν συστήσει τα τμήματά τους και είχαν επικοινωνία με τους μαθητές.
Έχετε κάποια
συγκεκριμένα στοιχεία για την συμμετοχή στο εξ αποστάσεως πρόγραμμα που αφορούν
την Ημαθία;
Εβδομαδιαία γίνεται επικαιροποίηση των στοιχείων από του διευθυντές
των σχολείων και η ενημέρωση που έχω είναι με στοιχεία της προηγούμενης
Παρασκευής 3 Απριλίου. Αυτή την στιγμή λειτουργούν στην Ημαθία περίπου 1.500
ψηφιακά τμήματα-τάξεις στα οποία διδάσκουν καθημερινά 971 εκπαιδευτικοί όλων
των ειδικοτήτων(δάσκαλοι, φυσικής αγωγής, αγγλικών, γερμανικών, εικαστικών κλπ)
και συμμετέχουν στα μαθήματα αυτά περίπου 6.500 μαθητές. Από μόνοι τους αυτοί
οι αριθμοί δεν λένε τίποτα. Αν λάβουμε όμως υπόψη συγκριτικά ότι στην Ημαθία
λειτουργούν κανονικά 620 τάξεις δημοτικού σχολείου και ήδη έχουμε 1.500
ψηφιακές τάξεις, σημαίνει ότι σε κάθε μία κανονική τάξη έχουν δημιουργηθεί 2
και πλέον ψηφιακές με τα ίδια παιδιά, αλλά με διαφορετικά μαθήματα. Στους 971
εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στο πρόγραμμα από τους 1.400 που έχουμε συνολικά
στην Ημαθία, θα πρέπει να μην υπολογίζουμε τους νηπιαγωγούς που ενώ συμμετέχουν
δεν καταγράφονται από το υπουργείο. Επομένως είμαι σε θέση να σας πω ότι σε
ποσοστό 97% συμμετέχουν οι συνάδελφοί μου στο πρόγραμμα και είμαι πραγματικά
περήφανος γι’ αυτό, αφού είναι μια απάντηση σε δημοσιογράφους των Αθηνών που
άκριτα κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς για αποχή από το πρόγραμμα.
Υπάρχει εξ αποστάσεως
πρόγραμμα για τα παιδιά του νηπιαγωγείου;
Ενώ μέχρι σήμερα δεν έχει προβλεφθεί από το υπουργείο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή, οι
νηπιαγωγοί εφαρμόζουν κανονικά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Είναι κάτι που το
αγκάλιασαν γονείς και μαθητές και το στηρίζουν με μεγάλη θέρμη.
Γίνεται κανονική
διδασκαλία στα ψηφιακά τμήματα;
Καταρχάς να επισημάνω ότι στόχος του υπουργείου Παιδείας,
αλλά και οι οδηγίες της υπηρεσίας μας προς τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς δεν
είναι να υποκαταστήσουν την διδασκαλία στην τάξη. Αφενός η διδασκαλία με τον
δάσκαλο στην τάξη δεν υποκαθίσταται από μία οθόνη, αφετέρου δεν είναι
τουλάχιστον στο δημοτικό σχολείο αυτοσκοπός να καλυφθεί η ύλη με το εξ αποστάσεως
πρόγραμμα, όπως μπορεί να ισχύει π.χ. στην Γ’ Λυκείου. Για εμάς το σημαντικό
είναι να αισθάνεται ο μαθητής τον δάσκαλο κοντά του και μέσα από ασκήσεις,
φυλλάδια, αλλά και τις ερωτήσεις των μαθητών να διατηρείται η επαφή του παιδιού
με το σχολείο και τον δάσκαλο. Πρωτίστως σκοπός μας είναι η ψυχολογική
υποστήριξη των μαθητών σε αυτή την δύσκολη στιγμή που το παιδί δεν μπορεί να
πάει στο σχολείο και γι’ αυτό έρχεται το σχολείο σε αυτό.
Πώς αντιμετωπίζετε
τις σοβαρές τεχνικές δυσκολίες που προκύπτουν κατά την λειτουργία του προγράμματος;
Πράγματι όταν το πρόγραμμα άρχισε
να μαζικοποιείται και κλήθηκαν χιλιάδες εκπαιδευτικοί να συστήσουν τις ψηφιακές
τάξεις τους, το σύστημα δεν άντεξε. Έχουμε στοιχεία ότι ακόμη και στις 1.30
μετά τα μεσάνυχτα ήταν στο σύστημα 12.500 εκπαιδευτικοί που προσπαθούσαν να
στήσουν τις τάξεις τους. Παρόλο που η κα υπουργός μας ανέφερε σε τηλεδιάσκεψη
ότι το σύστημα συνεχώς αναβαθμίζεται, δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν μπορεί να
σηκώσει τόσο μεγάλη συμμετοχή. Ωστόσο η συμφωνία του υπουργείου με τους
παρόχους κινητής τηλεφωνίας, προκειμένου να εισέρχονται οι χρήστες στην
εκπαιδευτική πλατφόρμα μέσω του κινητού τους χωρίς χρέωση, έχει ανακουφίσει
αισθητά την κατάσταση που σιγά-σιγά ομαλοποιείται.
Έχετε εικόνα σχετικά με τις ελλείψεις σε εξοπλισμό ή υποδομής σε
συνδέσεις ίντερνετ;
Αναμένω μέχρι σήμερα(Τρίτη) το
μεσημέρι τις αναφορές των διευθυντών των σχολείων σε μια σειρά από ερωτήματα
που τους έχουν τεθεί από την υπηρεσία αναφορικά με τις ελλείψεις που έχουν
εκπαιδευτικοί και μαθητές σε λάπτοπ, τάμπλετ και συνδέσεις ίντερνετ, τις οποίες
θα διαβιβάσουμε στο υπουργείο για να μεριμνήσει.
Έχετε συνεργασία με τους δήμους στο συγκεκριμένο θέμα;
Με την σχολική επιτροπή του δήμου Βέροιας και
ειδικά τον πρόεδρο Θανάση Δέλλα, έχουμε άριστη συνεργασία, ενώ μου ανακοίνωσε
ότι ο δήμος θα μας προμηθεύσει άμεσα με 60 φορητούς υπολογιστές με σύνδεση στο
διαδίκτυο για να καλύψουμε τις πρώτες άμεσες ανάγκες. Τους ευχαριστώ δημόσια
και ευελπιστώ ότι και με την αποστολή εξοπλισμού από το υπουργείο, θα εξαλείψουμε
στη Βέροια τις όποιες ελλείψεις υπάρχουν. Φυσικά να αναφέρω και τις περιπτώσεις
μαθητών από ευάλωτες ομάδες, που δεν ανταποκρίνονται στις προσκλήσεις των
σχολείων για συμμετοχή στο πρόγραμμα. Μάλιστα υπάρχει η πρόθεση να τους
εφοδιάσουμε με υπολογιστές από τα εργαστήρια των σχολείων για να συμμετέχουν
ακόμη περισσότεροι, αφού το ποσοστό συμμετοχής τους φτάνει στο 75%, το οποίο
είναι ικανοποιητικό, αλλά επιθυμούμε να πείσουμε και τους λίγους που είναι
εκτός, να συμμετέχουν.
Γνωρίζετε ότι υπάρχει μια «ανισορροπία» στο φόρτο εργασίας προς τους
μαθητές, αφού μαθητές με «εξοικειωμένους» στην τεχνολογία δασκάλους κάνουν
αρκετή δουλειά, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που λόγω έλλειψης γνώσεων του
δασκάλου τα παιδιά έχουν ελάχιστη δουλειά. Πώς το αντιμετωπίζετε;
Η προαιρετικότητα, αλλά και ο
τρόπος που κάνει ο κάθε εκπαιδευτικός το μάθημα δημιουργεί τέτοιες
ανισορροπίες, γεγονός που συναντάται και στις δια ζώσης τάξεις με την
φυσιολογική διδασκαλία. Η συγκεκριμένη ωστόσο ανισορροπία θα μπορούσε
μόνο να αντιμετωπιστεί με ένα ολοκληρωμένο ευρύ πρόγραμμα επιμόρφωσης των
εκπαιδευτικών, αλλά και την δημιουργία μιας βάσης δεδομένων για τέτοιες
περιπτώσεις. Στην Ημαθία έχουμε ήδη δημιουργήσει ένα ψηφιακό αποθετήριο, όπου
θα μπορούν οι εκπαιδευτικοί από την επόμενη εβδομάδα να καταθέτουν δημιουργικές
εργασίες που έχουν σκεφτεί για τα παιδιά της τάξης τους. Εκεί θα μπορούν να
μπαίνουν άλλοι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν την γνώση ή την ευχέρεια να
δημιουργήσουν μια τέτοια εργασία και να την πάρουν έτοιμη και να την χρησιμοποιήσουν
στην τάξη τους.
Τι θετικό μπορεί να αποκομίσει η εκπαίδευση από την κατάσταση που
δημιουργήθηκε λόγω του κορωνοϊού;
Αν και δεν είναι στο χέρι μου, θα
ήθελα να καταθέσω μια συγκεκριμένη πρόταση. Είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία
να συστηματοποιήσουμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όχι με τον φόβο επανάκαμψης
του κορωνοϊού, αλλά για να υπηρετήσουμε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Έχουμε κάθε χρόνο μαθητές που αναγκάζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα να
μείνουν στο σπίτι, από ένα χειρουργείο, ένα κάταγμα κλπ. Σε αυτές τις
περιπτώσεις μπορούμε να εφαρμόσουμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, μαθαίνοντας
το πρόγραμμα τώρα και εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα, αφού δεν θα απαιτείται να
πηγαίνει δάσκαλος στο σπίτι. Πραγματικά αν ήταν στο χέρι μου, θα έδινα ιδιαίτερη
βαρύτητα σε αυτό, ενώ θα μπορούσαμε να το υποστηρίξουμε και από τον ερχόμενο
Σεπτέμβριο.
Τι απαντάτε στους συναδέλφους σας που αντιτίθενται στο πρόγραμμα και
θεωρούν ότι είναι ένας τρόπος για την απώλεια θέσεων εργασίας;
Δεν υπάρχει κανένας απολύτως
κίνδυνος. Η ζωντανή διδασκαλία στην σχολική τάξη δεν μπορεί να υποκατασταθεί
από κανέναν υπολογιστή ή οθόνη. Αυτό το θέλουν οι γονείς, η ίδια η κοινωνία και
το απαιτεί η ίδια η πραγματικότητα. Η παιδαγωγική σχέση δεν μπορεί να
υποκατασταθεί με κανέναν ψηφιακό τρόπο. Η δυναμική της τάξης και η
αλληλεπίδραση είναι σημαντική, γι’ αυτό παρά τα τεχνικά προβλήματα του
συστήματος συστήνουμε στους δασκάλους να ζητούν έστω μια φορά την εβδομάδα να
ανοίγουν οι μαθητές την κάμερα για να βλέπουν ο ένας τον άλλο.
Πότε εκτιμάτε ότι μπορούν να ανοίξουν τα σχολεία;
Αν και δεν είμαι ειδικός, θα
επικαλεστώ την δήλωση του Ηλία Μόσιαλου, του εκπροσώπου της Ελλάδας στους
διεθνείς οργανισμούς, που ανέφερε ότι αν ανοίξουν τα σχολεία τον Μάιο θα ήταν
επικίνδυνο για την δημόσια υγεία. Το τεκμηριώνει στο γεγονός ότι τα παιδιά στο
μεγαλύτερο ποσοστό είναι ασυμπτωματικά και θα μπορούσαν να μεταδώσουν τη νόσο.
Σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με αυτά που διαβάζουμε, πιστεύω ότι δεν πρόκειται να
ανοίξουν πριν τα μέσα Μαΐου. Προτεραιότητα στην υγεία που είναι το υπέρτατο
αγαθό και μετά θα μάθουν και τα γράμματα.
Ισχύει η ανακοίνωσή σας ότι είναι η τελευταία χρονιά σας στην υπηρεσία;
Οι κύκλοι στη ζωή μας, μέσα σε
αυτούς και ο υπηρεσιακός, είναι για να κλείνουν. Αν ο κύκλος μείνει ανοιχτός,
χάσκει και είναι άσχημο πράγμα. Έτσι και για μένα έφτασε η στιγμή να κλείσει
αυτός ο κύκλος και γι’ αυτό κατέθεσα την άιτηση για την συνταξιοδότησή μου. Θα
παραμείνω στην θέση μου μέχρι την 31η Αυγούστου και από την επομένη
θα είμαι συνταξιούχος. Ουδείς αναντικατάστατος και μάλιστα στον χώρο της
εκπαίδευσης που χρειάζονται φρέσκιες ιδέες.
Ήταν η παρούσα συγκυρία η δυσκολότερη στιγμή στην μακρά πορεία σας στην
διεύθυνση;
Η πρώτη εξαιρετικά δύσκολη στιγμή
ήταν το 2012-13, στο δεύτερο μνημόνιο, όταν κληθήκαμε να στήσουμε τα σχολεία
εκείνη την χρονιά με τους μισούς εκπαιδευτικούς, χωρίς αναπληρωτές. Τότε
συνεδριάζαμε στην υπηρεσία και φεύγαμε στις 3 τα χαράματα! Η παρούσα κατάσταση
είναι ανθρώπινα δύσκολη γιατί είναι τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί ξεκομμένα
από τα σχολεία. Είναι δύσκολο, όπως και για μένα που φανταζόμουν αλλιώς το
τέλος της καριέρας μου, αφού σκόπευα να περάσω από όλα τα σχολεία και ήθελα να
χαιρετήσω τους συναδέλφους προσωπικά έναν-έναν. Μάλλον θα αναγκαστώ να το πράξω
μέσω τηλεδιάσκεψης.
Ζήσης Μιχ. Πατσίκας