-Στα ύψη το μπρόκολο…
Αρχίζουν να φαίνονται ξεκάθαρα στην αγορά οι
αυξήσεις τιμών στα οπωροκηπευτικά, που ανέρχονται από 30%, και 50% έως και 100% στην περίπτωση των
μπρόκολων που εισάγονται από Ισπανία. Είναι αξιοσημείωτες οι αυξήσεις, οι
περισσότερες εκ των οποίων προκύπτουν λόγω των συνθηκών πανδημίας του κορονοϊού, ανάλογα με το προιόν. Τις αυξήσεις αντιμετωπίζουν πρώτα οι μανάβηδες που αγοράζουν ακριβότερα από τις
κεντρικές λαχαναγορές και στη συνέχεια οι καταναλωτές, αφού είναι νόμος, ως
γνωστόν, ότι όσο πιο ακριβά αγοράζεις τόσο πιο ακριβά πουλάς!
Τις
πρώτες μέρες δεν έγινε ιδιαίτερα αισθητό διότι ο κόσμος μένοντας στο σπίτι
έκανε τις παραγγελίες του τηλεφωνικά χωρίς να βλέπει ταμπελάκια τιμών, ίσως
ούτε και τις αποδείξεις, αλλά στη συνέχεια άρχισαν όλοι να αντιλαμβάνονται ότι
η κρίση παρέσυρε τις τιμές σε πολλά είδη. Τι προμηθευόμαστε λοιπόν σε
καθημερινή βάση αυτό τον καιρό; Φρούτα
και λαχανικά, κοινώς ζαρζαβάτι…
Στον» ουρανό» η τιμή του μπρόκολου, ανάρπαστα πορτοκάλια και λεμόνια
Σε μια, κατ αρχάς, έρευνα σε μανάβικα της Βέροιας, καταγράψαμε αβίαστα, περίπου αυτή την εικόνα: Την μέγιστη αύξηση αυτή την περίοδο, έχουν τα μπρόκολα των οποίων η τιμή (4-5 ευρώ το κιλό) σχεδόν διπλασιάστηκε, ενώ από 30% μέχρι 40% ανέβηκαν οι τιμές στα πορτοκάλια και τα λεμόνια καθώς έγιναν περιζήτητα από την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού.
Τα πρώτα για την βιταμίνη C και τα
δεύτερα για την αντισηπτική τους
ιδιότητα. Σχετική, αλλά μικρότερη από τα εσπεριδοειδή, αύξηση, παρατηρείται
στα φρούτα, που είναι πλέον εκτός εποχής, όσα ακόμα υπάρχουν στα ψυγεία, (μήλα,
ακτινίδια, αχλάδια), ενώ έχουν ανέβει οι τιμές και σε πιπεριές, ντομάτες,
φρέσκα κρεμμυδάκια, πράσα κ.α., λόγω της ζήτησής τους, σε εποχή νηστείας αλλά
και της υπολειτουργίας των λαϊκών που οδηγεί πολλούς καταναλωτές στα σούπερ
μάρκετ. Παραμένουν στα ίδια σχεδόν οι πατάτες και τα κρεμμύδια που αποτελούν,
αν μη τι άλλο, βασικά είδη στη λίστα με τα καθημερινά ψώνια.
Είναι κοινό μυστικό, ότι ένα δημιουργικό και
οικογενειακό «φάρμακο» κατά του
εγκλεισμού στο σπίτι, είναι η κουζίνα
και η μαγειρική και ο εφοδιασμός με είδη τροφίμων, είναι σχεδόν
καθημερινός.
Προβληματισμός καταναλωτών
Θα αναρωτηθεί κάποιος, τα οπωροκηπευτικά είναι
το πρόβλημα στην αλυσίδα των αυξήσεων και των υπερτιμήσεων ενίοτε; Όχι, απλά
είναι αυτά που φαίνονται στις απλές καθημερινές συναλλαγές μας και μας δίνουν
το ερέθισμα... Αυξήσεις στις τιμές, παρατηρούνται σε πολλά είδη, οι οποίες
αρχίζουν να προβληματίζουν σοβαρά τους καταναλωτές, εν όψει και της ανασφάλειας
του κόσμου μπροστά στις συνέπειες της πανδημίας. Στο σύνολό τους αναμένεται να φανούν με όποια επίπτωση στις
τσέπες μας, όταν με το καλό ξεπεραστεί αυτή η πρωτόγνωρη υγειονομική παγκόσμια
κρίση.