Δύο κοσμοϊστορικά γεγονότα γιορτάζουμε σήμερα.
Το ένα από αυτά άλλαξε την όψη της ανθρωπότητας!
Το άλλο άλλαξε την όψη της Ελλάδας μας!
Είναι τέτοια η μορφή και τόση η σημασία των δύο αυτών γεγονότων, είναι τόσες και τέτοιες οι συνέπειές τους, ώστε κανένας απολύτως Έλληνας, όπου κι αν κατοικεί, δεν έχει το δικαίωμα να μη συμμετέχει σ’ αυτόν τον εορτασμό και να μη συγκινηθεί στη θύμησή τους!
Η 25η Μαρτίου είναι η μεγαλύτερη ημέρα της θρησκείας και του Έθνους.
Είναι το ταυτόχρονο πανηγύρι του Χριστιανισμού και του Ελληνισμού. Ο Χριστιανισμός και ο Ελληνισμός συνγιορτάζουν σήμερα του αρχαγγέλου Γαβριήλ το άγγελμα για την ανθρώπινη σωτηρία και της Αγίας Λαύρας το σάλπισα για την ανθρώπινη ελευθερία.
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου που σήμερα γιορτάζουμε είναι μία από τις Θεομητορικές εορτές της Χριστιανοσύνης, σε ανάμνηση της χαρμόσυνης αγγελίας από τον αρχάγγελο Γαβριήλ προς την Παρθένο Μαρία, ότι θα γεννήσει τον Υιό του Θεού.
«Χαίρε κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου» ήταν ο λόγος του αρχάγγελου προς τη Μαρία, που ζούσε στη Ναζαρέτ και η οποία, λογικό ήταν, πανικοβλήθηκε με την ξαφνική παρουσία του Γαβριήλ ο οποίος της καθησύχασε, τις έλυσε τις απορίες και καθώς ο Άγγελος εξαφανίσθηκε, η Μαρία ομολόγησε το «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτο το ρήμα Σου».
Η εορτή του Ευαγγελισμού καθιερώθηκε γύρω στον 4ο αιώνα και συνδυάστηκε να εορτάζεται 9 μήνες πριν τα Χριστούγεννα. Ο Ευαγγελισμός σαν εκκλησιαστικό γεγονός αναφέρεται και στο Κοράνιο, το ιερό βιβλίο των Μουσουλμάνων, κάτι που θεωρείται μία ακόμη απόδειξη της επιρροής του Μωαμεθανισμού από τη Χριστιανική Θρησκεία.
Στη Βέροια των πολλών βυζαντινών εκκλησιών υπάρχει στην οδό Κοντογεωργάκη (απέναντι από το 1ο Δημ. Σχολείο) ναός της «Παναγίας της Βαγγελίστρας». Είναι μονόχωρος, ξυλόστεγος, χωρίς προεξοχή ιερού κι αυτό γιατί κτίστηκε δίπλα στο οδόστρωμα. Είναι ένα κτίσμα, ορθογώνιου παραλληλεπίπεδου με δύο μόνο μικρά παραθυράκια. Ένα προς Α και ένα προς Β.
Είναι βέβαιο ότι ο αρχικός ναός κατέρρευσε. Άγνωστο πότε. Όπως άγνωστο πότε επισκευάστηκε! Στο νότιο τοίχο φαίνεται επιμελημένη τοιχοδομία που θυμίζει παλαιολόγειους τρόπους δομής. Και ο δεύτερος αυτός ναός επισκευάστηκε σε νεότερη εποχή και απόκτησε ιερό εγγεγραμμένο στο πάχος του ανατολικού τοίχου.
Η Κτητορική επιγραφή του 1672, εποχής Μητροπολίτη Βέροιας Ιωακείμ, πιθανότατα αναφέρεται στο δεύτερο στρώμα τοιχογραφιών.
Στο Μουσείο της πόλης βρίσκονται οι εικόνες:
Της Παναγίας της Οδηγήτριας του 1638.
Του Χριστού Παντοκράτορα επίσης του 1638 και
Των Εισοδίων της Θεοτόκου του 1643.