Νέα εποχή στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας και ειδικότερα στη δυνατότητα ταχύτατης εξυπηρέτησης των πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο ή χρήζουν οποιασδήποτε βοήθειας, καθώς και στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την Πολιτεία, σηματοδοτεί η ολοκληρωμένη λειτουργία του ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης «112», που ξεκίνησε από τα μεσάνυχτα της Πρωτοχρονιάς.
Η ολοκληρωμένη λειτουργία του 112 είναι πλέον αμφίδρομη, αφού πέραν των κλήσεων για βοήθεια, που και πριν μπορούσαν να κάνουν οι πολίτες, τώρα θα αποστέλλονται και μηνύματα από την συγκεκριμένη υπηρεσία προς τους πολίτες, σε περιπτώσεις πολύ σοβαρού κινδύνου, για απομάκρυνση από περιοχές που διατρέχουν τέτοιο κίνδυνο, ή άλλες οδηγίες για την προστασία τους, ενώ επιπλέον θα υπάρχει και η δυνατότητα αυτόματου γεωεντοπισμού του καλούντος.
Το 112 συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει, με την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.
Επισημαίνεται ότι η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).
Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.
Πολύ σημαντικό όμως είναι ότι η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.
Οι πολίτες μπορούν επίσης να ειδοποιήσουν στο 112 με εναλλακτικούς τρόπους, όπως με γραπτό μήνυμα, φαξ, ή email στη διεύθυνση contact@112.gov.gr.
Το κέντρο του «νέου 112» μπορεί να δεχτεί πάρα πολλές κλήσεις και απασχολεί 100 άτομα. Κάθε βάρδια θα έχει τηλεφωνητές του ΟΤΕ και αξιωματικούς συνδέσμους του Πυροσβεστικού Σώματος, της ΕΛ.ΑΣ, του Λιμενικού Σώματος, του ΕΚΑΒ, ενώ υπάρχει και ένας ανώτατος αξιωματικός, συντονιστής βάρδιας.