Ένα επιτυχημένο, κατά κοινή ομολογία των μελών της αποστολής, ταξίδι στην Κίνα έκανε ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης με εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου, τον περασμένο μήνα, για προσέλκυση επενδυτών στη χώρα μας.
Στην αποστολή συμμετείχε και ο γενικός δ/ντης της VENUS και μέλος του Δ.Σ. του ΣΕΒΕ κ. Στέλιος Θεοδουλίδης, ο οποίος μίλησε στην εκπομπή της Σοφίας Γκαγκούση «Πρωινές σημειώσεις» του ΑΚΟΥ 99.6 για τις εντυπώσεις του.
«Οι Κινέζοι σέβονται πολύ τους Έλληνες , λόγω της ιστορίας και του αρχαίου πολιτισμού μας κι αυτό φαίνεται. Μάλιστα όλες τις ημέρες που είμασταν εκεί, το πρώτο θέμα στα δελτία ειδήσεων ήταν η επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού και της επιχειρηματικής αποστολής» είπε μιλώντας στη συνέχεια για τις επαφές των επιχειρήσεων με οικονομικούς παράγοντες της Κίνας.
«Σε διακρατικό επίπεδο έγιναν συζητήσεις με αιχμή του δόρατος την COSCO, όπου ανακοινώθηκαν νέες επεκτάσεις και επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά. Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται πάρα πολύ να επενδύσουν στην Ελλάδα. Στην Κίνα υπάρχουν ήδη ελληνικές επενδύσεις και ανακοινώθηκε η αεροπορική σύνδεση της Σαγκάης με την Αθήνα. Σε σχέση με την επιχειρηματική αποστολή, έγιναν συναντήσεις με εκπροσώπους επιχειρήσεων, εισαγωγικές και χονδρεμπορίου και ξεκίνησαν συζητήσεις για την ανάπτυξη συνεργασιών. Γενικότερα οι ρυθμοί ανάπτυξης στην Κίνα είναι πολύ μεγάλοι. Παρόμοιες συναντήσεις έγιναν και με οικονομικούς φορείς, ναυτιλιακούς, κατασκευαστικούς κ.α. Θεωρώ ότι όλοι επέστρεψαν ευχαριστημένοι» τονίζει ο κ. Θεοδουλίδης.
-Εσείς τι επαφές κάνατε;
Κάναμε επαφές με επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν συνεργασία, για εισαγωγές τροφίμων και ελληνικών προϊόντων. Το ζητούμενο είναι να καταλάβει κανείς τις διαύλους επικοινωνίας, διότι το εμπόριο στην Κίνα δεν είναι οργανωμένο στα ευρωπαϊκά πρότυπα, όπως τουλάχιστον εμείς τα γνωρίζουμε. Είναι ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης κι αυτό προσπαθούμε να καταλάβουμε και να ανακαλύψουμε, ώστε να προχωρήσουμε. Πιστεύω πάντως ότι αυτού του είδους οι αποστολές, βοηθούν στην σύγκλιση και την κατανόηση του τρόπου λειτουργίας, εκατέρωθεν.
-Όσον αφορά την ελληνική κονσέρβα, τι συνεργασίες μπορούν να επιτευχθούν;
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη ροδακινοπαραγωγός χώρα στον κόσμο. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δεν μπορούν να γίνουν συνεργασίες για εξαγωγή των προϊόντων μας. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε και να στοχεύσουμε είναι να πάμε στην Κίνα με πάρα πολύ καλή ποιότητα. Το ελληνικό ροδάκινο το εκτιμούν και αρέσκονται να καταναλώνουν προϊόντα από τη Δύση, πολύ υψηλής ποιότητας αφού έχουν την δυνατότητα να τα υποστηρίξουν. Επομένως, υπάρχουν ευκαιρίες, αρκεί να μην θεωρήσουμε ότι είναι μια φθηνή, εύκολη Αγορά, αλλά να δείξουμε απόλυτο σεβασμό σ’ αυτό που ζητάει ο πελάτης.
-Με τους δασμούς των ΗΠΑ στα ελληνικά προϊόντα και την κομπόστα, υπάρχει και κάποια ανταγωνιστική σχέση της χώρα μας, διεθνώς, με τα αντίστοιχα προϊόντα της Κίνας;
Κοιτάξτε, βλέπουμε την Κίνα όπως και την Αγορά των ΗΠΑ. Και η Κίνα υπόκειται στο ίδιο δασμολογικό καθεστώς από τις ΗΠΑ, απλά είναι πιο ευέλικτη κοστολογικά. Παρόλα αυτά είναι για μας μια τεράστια χώρα με πάρα πολλές ευκαιρίες, με πολύ καλούς ρυθμούς ανάπτυξης, με ένα τεράστιο καταναλωτικό κοινό. Εξ’ άλλου και οι ΗΠΑ παράγουν κομπόστα, αλλά είναι εξίσου μεγάλη αγορά με πολύ μεγάλη κατανάλωση, οπότε όπου υπάρχει κατανάλωση μπορούμε και πρέπει να πάμε. Το θετικό για μας είναι ότι η κυβέρνηση έχει βάλει το ροδάκινο ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων, ως προς την εξαίρεσή του από την αύξηση του ποσοστού των δασμών. Ότι γίνει, θα πρέπει να γίνει μέχρι τον Μάρτιο του 2020, που θα πρέπει να προγραμματιστεί η επόμενη παραγωγή. Εάν θα λείψουν από την Αγορά, προϊόντα που αντιστοιχούν σε πρώτη ύλη, 35-40.000 τόνων συμπύρηνων ροδακίνων, καταλαβαίνετε ότι είναι ένα τεράστιο πρόβλημα και αφόρητη η πίεση και στον πρωτογενή τομέα.
-Στις συναντήσεις που είχατε, καλέσατε κάποιους επιχειρηματίες από την Κίνα στην Ημαθία;
Ξεκίνησαν οι συζητήσεις, οι οποίες θα ολοκληρωθούν στο επόμενο διάστημα ενόψει της προετοιμασίας της ερχόμενης παραγωγικής σεζόν.
-Θα θέλαμε ένα σχόλιό σας, και ως μέλος του ΣΕΒΕ, για το σήμα των Μακεδονικών προϊόντων (brand name)
Θεωρώ ότι όπου παρουσιάζονται τα προϊόντα μας, είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιήσουμε αυτό το σήμα. Γενικότερα υπάρχει μια τάση σ’ όλο τον κόσμο, να προωθείται η προέλευση του προϊόντος. Αυτό είναι κάτι που επηρεάζει πολύ τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν μια εικόνα για το προϊόν και ταξιδεύουν, όταν το καταναλώνουν, ακόμα και στον τόπο που παράγεται. Είναι μια πολύ καλή πρωτοβουλία που πήραμε, ως ΣΕΒΕ, και πιστεύω ότι θα βοηθήσει διότι ο γεωγραφικός μας χώρος έχει εξαιρετικά προϊόντα. Το γνωρίζουμε αυτό και από τις διεθνείς εκθέσεις, όπου οι περισσότεροι εκθέτες είναι από την περιοχή μας, από την Μακεδονία, με πολύ καλά προϊόντα. Αυτό, το εκτιμά η Αγορά, για όλα τα προϊόντα και κυρίως τα τρόφιμα.