Έχει παγιωθεί ως μόδα τα τελευταία χρόνια τέτοια εποχή,
να υποδέχεται η ελληνική αγορά την λεγόμενη «Μαύρη Παρασκευή», τον ξενόφερτο θεσμό που έγινε γενικότερα
γνωστός υπό την αγγλόφωνη εκδοχή του ως «Black Friday»,
σαν μια προσπάθεια αύξησης του τζίρου μέσω γενικευμένων εκπτώσεων των τιμών στα προϊόντα που
διατίθενται προς πώληση.
Η «Black Friday»
αποτελεί μία από τις εναγώνιες κινήσεις
που επιχειρούνται προκειμένου να αυξηθεί
ο τζίρος, με διάφορα μέσα επικοινωνιακού κυρίως χαρακτήρα, στα γενικότερα
πλαίσια του κλίματος που διαμορφώθηκε, ιδιαίτερα μετά τις πολιτικές εξελίξεις
των προηγουμένων μηνών, οι οποίες ανέδειξαν
τα μεγάλα προβλήματα του τόπου, μεταξύ των οποίων την μεγάλη κρίση που βιώνει η
αγορά.
Η βελτίωση των δεικτών της αγοραστικής κίνησης αποτελεί ένα
διαρκές στοίχημα για τις πολιτικές ηγεσίες.
Αποτελεί όμως κοινή γνώση ότι για να επιτευχθεί η ποθητή
ανάκαμψη της αγοράς, απαιτείται οι καταναλωτές να έχουν την οικονομική άνεση, ώστε να μπορούν να δώσουν την απαιτούμενη πνοή
που χρειάζεται, προκειμένου να απαλλαγεί ο τόπος από την παρατεταμένη κρίση εις την οποία
βρίσκεται.
Και αυτό δυστυχώς δεν συμβαίνει.
Οι τοπικές οικονομικές δραστηριότητες που κατά παράδοση βασίζονταν στον πρωτογενή
αλλά και στον δευτερογενή παραγωγικό
τομέα, εξακολουθούν να βιώνουν μια ιδιάζουσα οπισθοδρόμηση.
Το κόστος της παραγωγής, τα προβλήματα στη διακίνηση και την
μεταποίηση των προϊόντων και η γενικότερα σοβούσα οικονομική κρίση, έχουν
μειώσει δραματικά το εισόδημα των πολιτών, με αποτέλεσμα η αγορά να φαντάζει
σαν ένα απλησίαστο όνειρο, για τους περισσότερους
από αυτούς.
Ένα μεγάλο μέρος των πολιτών που βλέπει τις οικονομίες του
να κονιορτοποιούνται στις μυλόπετρες του υψηλού κόστους διαβίωσης, αδυνατεί να
προσεγγίσει τα προϊόντα της αγοράς εκτός από τα απολύτως αναγκαία, όσο και εάν
αυτά περιστασιακά διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές, στα πλαίσια επικοινωνιακού κυρίως τύπου εκπτωτικών εκφάνσεων.
Η υπέρμετρη αύξηση της ανεργίας συνεπάγεται μαζική απώλεια
εισοδήματος και ως εκ τούτου αδυναμία καταναλωτικής δραστηριότητας.
Η μεγάλη υπονόμευση που έχει υποστεί η Κοινωνική Ασφάλιση
και οι διάφοροι πειραματισμοί στον χώρο της Υγείας, υποχρεώνουν τους πολίτες να
διαφυλάττουν έντρομοι τα υπολείμματα των οικονομιών τους για την «κακιά την ώρα».
Η εμφανής υποβάθμιση της Δημόσιας Παιδείας και η υπέρμετρη
αύξηση της παραπαιδείας, έχουν δημιουργήσει οικονομικές συνθήκες δυσβάστακτες
για τη μέση οικογένεια.
Όλα αυτά κι άλλα πολλά επιμέρους ζητήματα έχουν απομακρύνει
τον κόσμο από την αγορά, με αποτέλεσμα η κίνηση να είναι εμφανώς υποβαθμισμένη.
Αυτό παρατηρείται κατά αντίθεση με ότι συνέβαινε τα παλαιότερα
χρόνια, όπου οι καταναλωτές κυριολεκτικώς συνωστίζονταν στα καταστήματα και η
αγορά έσφυζε από κίνηση, ενεργοποιώντας όλα τα επαγγέλματα, με αποτέλεσμα την
ευημερία του τόπου.
Στα πλαίσια της τρέχουσας πολιτικής, αυτοδιοικητικής,
παραγωγικής και κοινωνικής συγκυρίας, χρέος όλων των Αρχών, των Φορέων και
των Παραγόντων, είναι να
δραστηριοποιηθούν συντονισμένα, ώστε να μην αφεθούν οι τοπικές κοινωνίες στο
ρόλο του απλού παρατηρητή των δυσμενών εξελίξεων.
Επιβάλλεται άμεσα να πραγματοποιηθούν δυναμικές τομές στο
χώρο του τοπικού εμπορίου, που να αποβαίνουν προς όφελος των καταναλωτών, οι
οποίοι με τη σειρά τους θα εμπιστεύονται και θα προτιμούν τα τοπικά εμπορικά
καταστήματα για τις αγορές τους.
Το νέο πολιτικό αλλά και αυτοδιοικητικό περιβάλλον που έχει
διαμορφωθεί, επιβάλλεται να ενεργοποιήσει αισιόδοξες προοπτικές οργάνωσης και ανάπτυξης,
μέσω της οποίας μπορούν να διεκδικηθούν πόροι και να διασφαλιστούν επενδύσεις
οι οποίες θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και θα ανορθώσουν πρακτικά την
οικονομική πορεία του τόπου.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος επιβάλλεται μια γενικότερη
κινητοποίηση έτσι ώστε να μη επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος και ο χρόνος
να πάψει να κυλά εις βάρος των τοπικών αγορών.
Ο ανταγωνισμός που αναμένεται να κλιμακωθεί το προσεχές διάστημα,
θα είναι σκληρός και αμείλικτος.
Ο καταναλωτής δέχεται ανεμπόδιστα κάθε μέρα αμέτρητα
καταναλωτικά ερεθίσματα από τα τηλεοπτικά προγράμματα και από τον άλλο μεγάλο
ανταγωνιστή του τοπικού εμπορίου που είναι το
ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω του διαδικτύου.
Αν τελικά το «στοίχημα» για την ανάκαμψη της αγοράς χαθεί, η
αναπτυξιακή προοπτική του τόπου θα έχει υποστεί μια ανεπανόρθωτη ανατροπή, η
οποία θα συνεπάγεται την τεράστια απώλεια πραγματικών αξιών από την πτώση των
τιμών των ακινήτων, την ένταση της ανεργίας και την επίταση των μεγάλων
κοινωνικών προβλημάτων που θα οδηγήσουν νομοτελειακά τις τοπικές κοινωνίες σε
μαρασμό και εγκατάλειψη.
Όσο και εάν προβάλλεται η «Black Friday»
ως ευκαιρία φτηνής κατανάλωσης,σίγουρα δεν αρκεί για την ανάκαμψη της αγοράς,
χωρίς την γενικότερη κινητοποίηση που απαιτείται.