Το πιο δημοφιλές έργο του Τένεσι Ουίλιαμς κι ένα από τα καλύτερα και πιο πετυχημένα θεατρικά του 20ου αιώνα επέλεξε να ανεβάσει στην σκηνή η ερασιτεχνική θεατρική ομάδα «’Εκφραση Α» του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας το περασμένο Σαββατοκύριακο 16 και 17 Νοεμβρίου στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών.
Το πασίγνωστο θεατρικό που πρωτοπαίχτηκε στο Broadway στις 3 Δεκεμβρίου του 1947 αφηγείται τη ζωή της Μπλανς Ντυμπουά, η οποία μετά από μία σειρά προσωπικών απωλειών και αποτυχιών, αναγκάζεται να αφήσει το αριστοκρατικό της περιβάλλον στο Μισισίπι και να βρει καταφύγιο στο σχεδόν σαραβαλιασμένο σπίτι της αδερφής της Στέλλας και του γαμπρού της Στάνλεϊ, στη Νέα Ορλεάνη. Οι σχέσεις όμως μεταξύ των χαρακτήρων διαταράσσονται καθώς η παρουσία της Μπλανς και τα μυστικά που κρατάει δημιουργούν εντάσεις, με την ίδια να βρίσκεται σε συνεχή διαμάχη με τον Στάνλεϊ, τον οποίο θεωρεί κατώτερο και ανάξιο της αδερφής της.
Ένα έργο άκρως απαιτητικό καθότι ψυχογραφικό, και με πληθώρα συμβολισμών όπως το σεξ και ο θάνατος που παρελαύνουν συνέχεια στο προσκήνιο με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, το Λεωφορείον ο Πόθος αποτελεί ένα δύσκολο τεχνικά τόλμημα και δη για μία ερασιτεχνική ομάδα, μιας και οι ηθοποιοί καλούνται να παρουσιάσουν επί σκηνής πληθώρα συναισθημάτων συχνά συγκρουσιακών. Η σκηνοθετική ματιά του Κώστα Αποστολίδη όμως ήταν κατά κοινή ομολογία καθηλωτική, καθώς επέτρεψε στους ηθοποιούς να ξεδιπλώσουν με μαεστρία το ταλέντο τους και να πάρουν την ιστορία του έργου στα χέρια τους.
Η Εύη Μαρκοπούλου κατάφερε με επιτυχία να βγάλει την εύθραυστη αλλά και συνάμα δυναμική προσωπικότητα της Μπλανς, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ανισορροπία που χαρακτηρίζει την πρωταγωνίστρια του έργου καθώς και στην ψυχολογική της κατάρρευση στο τέλος του. Ο Θέμης Καλούδης επικεντρώθηκε στην ωμή φύση του Στάνλεϊ, καταφέρνοντας σε αρκετές σκηνές του έργου να σοκάρει και να μεταφέρει στο κοινό τη βίαιη πτυχή της ανδρικής φύσης. Η Βίκυ Κουκάρα -ή Στέλλα- ήταν αβίαστα η κλασική Αμερικανίδα της δεκαετίας του ’40, που αρνείται να δει την αλήθεια ή απλά έχει συμβιβαστεί μαζί της, και αγνοεί την αδερφή της που προσπαθεί να την «ξυπνήσει». Τέλος, ο Λευτέρης Κορυφίδης -ή αλλιώς Μιτς- εμφανίστηκε απόλυτα εναρμονισμένος με τον ρόλο του, εκπλήσσοντας το κοινό με την γκάμα των συναισθημάτων του.
Με τους βασικούς χαρακτήρες να πλαισιώνονται από μία ομάδα εξίσου ταλαντούχων ηθοποιών, το Λεωφορείον ο Πόθος έφτασε στον προορισμό του με επιτυχία, συνοδευόμενο από την πρωτότυπη μουσική υπόκρουση των Αλέξανδρου Ιωσηφίδη και Λάζαρου Μπίντση. Ο Στάνλεϊ έχει βιάσει την Μπλανς, κάτι που οδηγεί την ίδια στην ολική κατάρρευσή της -συναισθηματικά και ψυχολογικά- και θυμίζει στο κοινό ότι τελικά δεν απέχουμε και πολύ από την Αμερική του ’40 σε ορισμένα θέματα, μιας και παρόμοια περιστατικά είναι δυστυχώς η πραγματικότητα πολλών γυναικών σήμερα παγκοσμίως. Η σκηνοθετική γραμμή όμως στο τέλος της παράστασης απέχει από το επίσημο τέλος του ίδιου του Ουίλιαμς. Όταν έρχονται να πάρουν την Μπλανς και να την οδηγήσουν στο κέντρο ψυχικής υγείας, η ίδια αντιστέκεται αρχικά και καταρρέει στο πάτωμα, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί τον γιατρό και τη βοηθό του, ενώ ο Στάνλεϊ και η παρέα του παίζουν πόκερ χωρίς να δίνουν την παραμικρή σημασία στο περιστατικό γύρω τους. Στο πρωτότυπο κείμενο όμως, ο Μιτς ξεσπάει σε κλάματα ενώ παίρνουν την Μπλανς. Η σκηνοθετική αυτή προσέγγιση καταφέρνει να τονίσει έμμεσα την αδιαφορία όχι μόνο του ανδρικού πληθυσμού, αλλά κατ’ επέκταση και του κόσμου γενικότερα απέναντι στα γυναικεία θύματα βίας.
Η συγκεκριμένη παράσταση έφερε και συμβολικό χαρακτήρα καθώς η 25η Νοεμβρίου έχει οριστεί ως Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών σύμφωνα με την απόφαση που πάρθηκε από τον ΟΗΕ τον Δεκέμβριο του 1999, προκειμένου να γνωστοποιήσει ένα τεράστιο πρόβλημα παγκόσμιου βεληνεκούς. Για τον λόγο αυτό, το Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης Γυναικών Δήμου Βέροιας και ο Σύλλογος Κοινωνικής Παρέμβασης ΕΡΑΣΜΟΣ που παρέχουν ψυχολογική, κοινωνική και νομική υποστήριξη σε κάθε γυναίκα που το έχει ανάγκη, συμμετείχαν στη διοργάνωση και την παραγωγή των παραστάσεων με σκοπό να περάσουν μήνυμα ενάντια στη γυναικεία κακοποίηση και να προτρέψουν τις γυναίκες που βιώνουν οποιαδήποτε μορφή βίας να μιλήσουν και να ζητήσουν βοήθεια.
ΕΧΖ
σ.σ. Η παράσταση ανέβηκε με διπλή διανομή. στην οποία οι δυνατές ερμηνείες της Έλσας Πιπερίδου και της Όλγας Παπαδοπούλου στους ρόλους της Μπλάνς και της Στέλλας αντίστοιχα δικαιώνουν τη δουλειά τους και την ρεαλιστική προσέγγιση του σκηνοθέτη Κώστα Αποστολίδη.