Του ιερέως
Παναγιώτου Σ. Χαλκιά
Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες:
Με την τέλεση του καθιερωμένου Αγιασμού σε όλα τα σχολεία της χώρας μας, άρχισαν τα μαθήματα. Και ως πρώτη ανάγκη αισθανόμαστε όλοι μας (εκτός, ίσως, από ορισμένες «δυνάμεις της προόδου») να ζητήσουμε, τη φώτιση και την ενίσχυση του Θεού και την ευλογία της Εκκλησίας μας. Είναι καθήκον και ευθύνη της Εκκλησίας να είναι παρούσα κατά την επίσημη ημέρα της έναρξης της σχολικής χρονιάς και να συμμετέχει, με στοργή και αγάπη, στον αγώνα και στις προσπάθειες των Διδασκάλων και των Μαθητών.
Η Εκκλησία βρίσκεται πάντοτε κοντά στον άνθρωπο, σε όλες τις ηλικίες και στις φάσεις της ζωής του. Πολύ περισσότερο βρίσκεται κοντά στον νέο άνθρωπο, στους νέους και τις νέες, που σπουδάζουν και θεμελιώνουν το οικοδόμημα της ζωής τους. Και έχει πάντοτε να προσφέρει στους νέους όχι μόνο την αισιοδοξία, την ελπίδα και την πίστη, αλλά προ παντός τον ίδιο το Θεό, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, ο οποίος αποτελεί την μεγαλύτερη ανάγκη του ανθρώπου και όλου του κόσμου.
Όλοι μας γνωρίζουμε ότι ο σκοπός της παιδείας είναι μεγάλος και υψηλός και ότι για να επιτύχει χρειάζεται προσωπικός αγώνας. Ο μεγάλος ιστορικός και φιλόσοφος Πλούταρχος, στο έργο του «περί παίδων αγωγής», λέγει ότι ο αγώνας αυτός είναι, κυρίως, εσωτερικός: «Παιδεία ουκ εστί το πληρώσαι υδρίαν, αλλά το ποιήσαι πυράν». Δηλαδή η μόρφωση και η παιδεία δεν είναι όγκος και ποσότητα γνώσεων, ούτε ο νέος είναι ένα άδειο πιθάρι για να γεμίζει με γνώσεις, αλλά μόρφωση αληθινή και σωστή είναι η δημιουργία εσωτερικής φλόγας, το άναμμα, μέσα στην ψυχή του νέου, φωτιάς. Μιας φωτιάς που ξυπνάει, φωτίζει και θερμαίνει όλη την ψυχοδιανοητική ύπαρξη, τη βούληση και τα αισθήματα, τον ζήλο και τα βιώματα, την πρωτοβουλία και την αυτενέργεια, την ευθύνη και την αποστολή, τα ιδανικά και τα οράματα.
Είναι γνωστό ότι η εποχή μας ευνοεί την τάση της φυγοπονίας, του ερασιτεχνισμού και της συνθηματολογίας… Στην παιδεία, όμως, τέτοιες αντιλήψεις καιροσκοπικές και παραπλανητικές, δεν έχουν καμία θέση, δεν έχουν πέραση. Κανένας μαθητής και κανένας πολίτης δεν μπορεί να ξεγελάσει κανένα. Ούτε τον εαυτό του, ούτε τους άλλους. Ούτε την επιστήμη, ούτε την τέχνη. Πολύ περισσότερο δεν μπορεί να ξεγελάσει τη ζωή, τον προορισμό του, την αποστολή του… Κάθε μαθητής έχει την κλήση του και την αποστολή του.. Δεν υπάρχουν μεγαλοφυείς και χαρισματούχοι, αλλά μόνο επιμελείς, φιλομαθείς και εργατικοί. Ο Αϊνστάϊν έλεγε ότι: «Η μεγαλοφυία είναι το άθροισμα δύο παραγόντων: Το 1% είναι ευφυία και το 99% ιδρώτας…».
Γνωρίζετε, αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες, ότι οι τίτλοι και τα «χαρτιά», τα πτυχία και τα διπλώματα, δεν αρκούν στον αγώνα της ζωής. Αν δεν αντιπροσωπεύουν εργασία και ιδρώτα, μόχθο και κόπο, αντί να εξυψώνουν τον άνθρωπο, τον καταποντίζουν… Γνωρίζετε, επίσης, ότι στον ιερό χώρο της παιδείας και της εφηβικής ηλικίας, διεισδύουν και περιφέρονται ισχυρές λαθρόβιες αρνητικές δυνάμεις, οι οποίες προσπαθούν να σας αποσπάσουν από την οδό του καθήκοντος και του προορισμού και να σας παρασύρουν στην πλάνη και την αποτυχία. Σε όλα αυτά πρέπει να δώσουμε όλοι μας μια γενναία και ηρωική απάντηση: ότι παραμένουμε όλοι μας πιστοί, αφοσιωμένοι και αμετακίνητοι στο υψηλό και ιερό καθήκον της παιδείας, της μόρφωσης, της επιστήμης και ακολουθούμε την πορεία που εχάραξαν και μας παρέδωσαν οι αληθινοί σοφοί της ιστορίας μας και οι μεγάλοι πατέρες της Εκκλησίας μας.
Με αυτό το Μήνυμα, αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες, σας εύχομαι καλή και ευλογημένη σχολική χρονιά και καλή πρόοδο.