-Ο σκηνοθέτης Μαν. Μανουσάκης μιλάει στον «Λαό» για το κίνητρο που τον οδήγησε στην παραγωγή ενός σίριαλ για τη γενοκτονία των Ποντίων
Οι δύο συνοικίες της Βέροιας, η Μπαρμπούτα και η Κυριώτισσα, αλλάζουν σκηνικό από σήμερα και πάνε πολλά χρόνια πίσω, αναπαριστώντας γειτονιές και στενά από τις παλιές πόλεις και τα χωριά του Πόντου. Οι μετατροπές αυτές θα γίνουν για τις ανάγκες των γυρισμάτων της νέας τηλεοπτικής σειράς του ΟΡΕΝ TV «Κόκκινο Ποτάμι» με την σκηνοθετική σφραγίδα του Μανούσου Μανουσάκη, του οποίου το σενάριο βασίζεται στο ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη και αφορά την περίοδο του διωγμού και της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου.
«Θα μείνουμε περίπου έξι ημέρες στη Βέροιας για γυρίσματα στις δύο παλιές συνοικίες της πόλης που η αρχιτεκτονική τους προσομοιάζει με τους τόπους και την εποχή που διαδραματίζεται η ιστορία» αναφέρει σε συνέντευξή του στον «Λαό» ο κ. Μανουσάκης, εξηγώντας ότι για τις ανάγκες της μυθοπλασίας, η Μπαρμπούτα και η Κυριώτισσα θα γυρίσουν πίσω στο χρόνο ως προς την σκηνική τους εικόνα, με πρακτικές ώστε να καλυφθούν τα στοιχεία της σύγχρονης εποχής, όπως οι κολώνες και τα καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος, τα αιρ κοντίσιον, ταμπέλες τροχαίας κ.ά., με διάφορες κατασκευές και σκηνικά.
«Το κυρίως κτιριακό των συνοικιών είναι πολύ καλά διατηρημένο», εκτιμάει ο κ. Μανουσάκης και γι’ αυτό επιλέχθηκε η Βέροια, όπως κι άλλες παλιές πόλεις (Δράμα, Ξάνθη) που έχουν παρόμοιο αστικό τοπίο.
Το «Κόκκινο Ποτάμι» κάνει την τηλεοπτική του πρεμιέρα στο τέλος Σεπτεμβρίου, με τα πρώτα έτοιμα επεισόδια. Είναι μια μεγάλη παραγωγή του ΟΡΕΝ, με «χρηματιστηριακή αξία που έγκειται στην ψυχή των συντελεστών της» λέει ο σκηνοθέτης και μας εξηγεί τί εννοεί:
«Εννοώ όλους, από την κορυφή, την ιδιοκτησία του ΟΡΕΝ μέχρι και το παιδί που φτιάχνει τον καφέ στο συνεργείο. Όλοι οι συντελεστές έχουν δώσει την ψυχή τους, ηθοποιοί, τεχνικοί, κανάλι… όλοι! Αυτό είναι που την κάνει μεγάλη παραγωγή κι αυτή η αξία δεν μετριέται με χρήματα».
-Ο Ιβάν Σαββίδης, λόγω της ποντιακής του καταγωγής προφανώς θα δείχνει ιδιαίτερη ευαισθησία για την συγκεκριμένη σειρά που αφορά την γενοκτονία…
Ασφαλώς! Και αγκάλιασε αμέσως το κανάλι την πρότασή μας. Βρήκαμε ανοιχτή πόρτα!
-Τί φωτίζει κυρίως ο κινηματογραφικός σας φακός;
Αυτό το οποίο μας κέντρισε για να ασχοληθούμε μ’ αυτή την ιστορική περίοδο του ελληνισμού ήταν κατ’ αρχάς το γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε αυτή την τραγική πτυχή της ιστορίας μας, όπως δε γνωρίζουμε κι άλλες περιόδους βεβαίως… Η συγκεκριμένη όμως, σημάδεψε τον Ελληνισμό μέχρι και σήμερα. Εάν δεν γνωρίζουμε την ιστορία μας, δεν είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε τα πράγματα και τις εξελίξεις, διότι η ιστορία επαναλαμβάνεται. Ζούμε σε μια εποχή που θεωρούμε ότι η καθημερινότητά μας είναι εξασφαλισμένη… Το ίδιο πίστευαν και οι άνθρωποι τότε, είχαν την κοινωνία τους, την οικονομία τους, τον τρόπο ζωής τους και νόμιζαν ότι ήταν απρόσβλητοι… Και όλα αυτά, σε μία ώρα κυριολεκτικά, κατέρρευσαν. Δεν υπήρχε νόμος, τάξη, ηθική… Χάθηκαν τα πάντα, χάθηκε ο κόσμος κάτω από τα πόδια τους μέσα σε λίγα λεπτά. Κι αυτοί πίστευαν ότι όλα είναι αναλλοίωτα, δεδομένα και κεκτημένα. Τίποτα δεν είναι κεκτημένο και το βλέπουμε κι εμείς στην εποχή μας, με το τόσο ρευστό διεθνές πολιτικό κλίμα, με τις συμμαχίες και τις αντιπαλότητες να αλλάζουν και να αντιστρέφονται από μέρα σε μέρα. Εμείς όμως είμαστε εφησυχασμένοι. Δεν γίνομαι μάντης κακών, αλλά πρέπει να έχουμε μια ετοιμότητα για να υποστηρίξουμε και να υπερασπιστούμε τα κεκτημένα της καθημερινότητάς μας, της τάξης μας, της ασφάλειας, της δημοκρατίας μας και της ομαλής ζωής μας. Εάν δεν γνωρίζουμε την ιστορία, δεν θα είμαστε σε θέση να τα υπερασπιστούμε.
-Αυτό ήταν το κίνητρο, το ερέθισμά σας, να πλησιάσετε το μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη;
Βεβαίως: Αυτό είναι πάρα πολύ ισχυρό κίνητρο. Η ταύτιση των εποχών, η ομοιότητα-παραλληλία των εποχών όσον αφορά την αστάθεια και τη ρευστότητα της πολιτικής, ο εφησυχασμός… Ένας άλλος λόγος που προσεγγίσαμε ένα τέτοιο θέμα, ήταν το γεγονός ότι δίνουμε τις πραγματικές διαστάσεις του έθνους μας που απλώνεται παντού, όπου υπάρχει ελληνισμός. Το ξεχνάμε αυτό το κομμάτι. Το να θυμηθούμε το μεγαλείο του ελληνισμού, ανά την υφήλιο, ήταν κι αυτό ένα κίνητρό μου.
-Τελευταία, λόγω και της οικονομικής κρίσης που έπληξε και τα κανάλια, δεν βλέπαμε σειρές μυθοπλασίας. Είναι σήμερα καλή εποχή για τέτοιες τηλεοπτικές παραγωγές;
Πάντα είναι καλή εποχή για την ελληνική μυθοπλασία, ο κόσμος το θέλει. Από κει και πέρα, το εμπορικό και επιχειρηματικό, το κρίνουν οι καναλάρχες. Αλλά για τον θεατή είναι πάντα καλή εποχή.
-Για τα γυρίσματα στη Βέροια και τη συμμετοχή τοπικών βοηθητικών ηθοποιών (κομπάρσων), υπήρξε ενδιαφέρον;
Πάρα πολύ μεγάλο. Ήδη ο προπομπός μας στη Βέροια είχε εγγράψει εκατοντάδες ανθρώπους που θα στελεχώσουν τις σκηνές πλήθους που είναι πολλές και διαδραματίζονται στην πόλη σας. Ο κόσμος μας αγκάλιασε, μας ανοίγουν τις πόρτες, μας υποδέχονται, όπως και οι τοπικές αρχές, οι ποντιακοί σύλλογοι, ο Δήμος, η Αστυνομία, η Πυροσβεστική, που ήταν όλοι πρόθυμοι να μας διευκολύνουν στη δουλειά μας.
Ο κ. Μανουσάκης τους ευχαρίστησε όλους για την στήριξή τους και από σήμερα Τετάρτη με τα κατάλληλα μέτρα που θα ληφθούν, ξεκινούν τα γυρίσματα στη Βέροια, στα οποία είναι καλοδεχούμενοι όσοι επιθυμούν να παρακολουθήσουν και να έχουν μια προσωπική εμπειρία για την δημιουργία μιας τηλεοπτικής δουλειάς. Εξάλλου, όπως λέει ο ίδιος ο σκηνοθέτης «ο κόσμος που παρακολουθεί τα γυρίσματα είναι οι πρώτοι τηλεθεατές».
Η συνέχεια επί της οθόνης λοιπόν και «πάντα με την αγωνία του τελικού κριτή του Ανωτάτου Δικαστηρίου της δουλειάς μας, που είναι ο θεατής… Το Συμβούλιο Επικρατείας… Εκεί δεν υπάρχει έφεση…» καταλήγει στο κλείσιμο της συνέντευξης, ο Μανούσος Μανουσάκης.
Σοφία Γκαγκούση