Τον προγραμματισμό της περιόδου 2019 - 2020 παρουσίασε το μεσημέρι της Τετάρτης ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, Γιάννης Παρασκευόπουλος, παρουσία του απερχόμενου προέδρου Νίκου Μαυροκεφαλίδη. Όπως τόνισε, μεγάλος στόχος του ΔΗΠΕΘΕ παραμένει η εξασφάλιση μόνιμης και σταθερής στέγης – σκηνής, αφού είναι το μοναδικό άστεγο ΔΗΠΕΘΕ της χώρας. Επισήμανε επίσης ότι στο πλάνο του είναι να ανεβαίνουν σε σταθερό χρόνο κάποιες ημέρες της εβδομάδας παραστάσεις των τμημάτων του ΔΗΠΕΘΕ και τέλος παρουσίασε τις τρεις φετινές παραγωγές.
«Αν θέλετε έναν διευθυντή διακοσμητικό, μάλλον δεν είμαι ο κατάλληλος» τόνισε και συνέχισε: «Επιθυμία μου είναι ένα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ζωντανό, ανοιχτό, με σταθερή παρουσία στην πόλη. Το θέατρο για να υπάρξει και να μπει στη συνείδηση του κόσμου χρειάζεται τακτικότητα, σταθερότητα και συνέπεια. Στόχος μου είναι το θέατρο να είναι ανοιχτό κάθε μέρα με παραστάσεις, εκδηλώσεις και δράσεις, ώστε να ξαναμπεί η ψυχαγωγία που προσφέρει το θέατρο στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Το θέατρο δεν είναι για να κραυγάζει και να λειτουργεί σαν πυροτέχνημα, αλλά για να υπάρχει σταθερά και να δουλεύει αθόρυβα…»
Σημείωμα καλλιτεχνικού διευθυντή
Όταν είδα ότι το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ΒΕΡΟΙΑΣ προκηρύσσει θέση καλλιτεχνικού διευθυντή αποφάσισα να καταθέσω τον φάκελο μου γιατί το είδα σαν μια μεγάλη πρόκληση. Η Βέροια είναι μια πόλη σε απόσταση 40 λεπτών από τη Θεσσαλονίκη και ένα ήδη ισχυρό πολιτιστικό κέντρο, που προσελκύει επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Είναι μια πόλη μεγάλης ιστορικής σημασίας. Όλο αυτό, που στην ουσία σημαίνει Βέροια, που εμπεριέχει κι εμπεριέχεται σε αυτήν, ήταν αυτό που με προκάλεσε και με έκανε να πιστεύω ότι μπορεί να ξαναγίνει θεατρικός πόλος έλξης αλλά και ένα φυτώριο νέων καλλιτεχνών.
Όταν ήρθα για να δώσω συνέντευξη στο Δ.Σ του θεάτρου δεν είπα πολλά για να στηρίξω το φάκελο της καλλιτεχνικής μου πρότασης. Το σημαντικότερο που είπα ήταν: «αν θέλετε έναν διευθυντή διακοσμητικό, μάλλον δεν είμαι ο κατάλληλος. Αν θέλετε, όμως, έναν άνθρωπο να δουλέψει και να παράξει έργο είμαι στη διάθεση σας».
Είμαι λοιπόν εδώ.
Εδώ και ενάμιση μήνα κινούμαι στην πόλη, περπατώ στους δρόμους της, συναντώ τους ανθρώπους της. Ξεκίνησα συναντήσεις με φορείς της πόλης και ήδη με την διευθύντρια της ΙΖ΄ Εφορίας Αρχαιοτήτων, κυρία Αγγελική Κοτταρίδη συζητάμε μια πολύ ωραία συνεργασία. Σύντομα θα βρεθούμε με τον αρμόδιο για θέματα πολιτισμού στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που είναι συμβαλλόμενο μέλος στην Προγραμματική Σύμβαση, που υπογράφουμε με το Υπουργείο Πολιτισμού και το Δήμο Βέροιας. Συζητάμε με τον πρόεδρο του ΤΟΒ κ. Ζήση Πατσίκα για την προοπτική μιας από κοινού παράστασης. Συνάντησα τον πρώην διευθυντή της Κ.Ε.Π.Α Δήμου Βέροιας, την υπεύθυνη της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Βέροιας, κ. Ασπασία Τασιοπούλου και έχω προγραμματίσει να δω και όλους τους άλλους σύντομα. Θα επικοινωνήσουμε με τις διευθύνσεις Α/θμιας και Δ/θμιας Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας και όλους τους φορείς, με τους οποίους συνδεόμαστε ή θα συνδεθούμε στο μέλλον.
Σύντομα θα καλέσω όλους τους Ημαθιώτες καλλιτέχνες και όσοι μπορούν κι ενδιαφέρονται θα δημιουργήσουν τη λίστα δεδομένων μας, ώστε να βρεθούμε καλλιτεχνικά μαζί, σε περίπτωση, που δημιουργηθεί η ανάγκη.
Επιθυμία μου είναι ένα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ζωντανό. Ένα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ ανοιχτό. Ένα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ με σταθερή παρουσία στην πόλη. Το θέατρο για να υπάρξει και να μπει στη συνείδηση του κόσμου χρειάζεται τακτικότητα, σταθερότητα και συνέπεια. Στόχος μου είναι το θέατρο να είναι ανοιχτό κάθε μέρα με παραστάσεις, εκδηλώσεις και δράσεις, ώστε να ξαναμπεί, η ψυχαγωγία, που προσφέρει το θέατρο, στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Το θέατρο δεν είναι για να κραυγάζει και να λειτουργεί σαν πυροτέχνημα αλλά για να υπάρχει σταθερά και να δουλεύει αθόρυβα. Φυσικά για να συμβεί αυτό χρειάζεται ο χώρος στον όποιο θα υπάρχουμε.
Από το 2011 και με την 316/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βέροιας όλοι οι θεατρικοί χώροι έχουν δοθεί κατά χρήση στην Κ.Ε.Π.Α Δήμου Βέροιας. Και αυτήν τη στιγμή, που μιλάμε, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας είναι άστεγο, για την ακρίβεια φιλοξενείται από την Κ.Ε.Π.Α. Όσο καλή διάθεση συνεργασίας και να υπάρχει για τη χρήση των χώρων, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. για να λειτουργεί απρόσκοπτα, για να κάνει τις πρόβες του, να στήσει σκηνικό, φώτα, να κάνει τις γενικές πρόβες των παραγώγων του, χρειάζεται το δικό του χώρο, όπως άλλωστε ορίζεται και από την Προγραμματική Σύμβαση, που το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας υπογράφει με το Υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Δήμο Βέροιας.
Καλλιτεχνικός Προγραμματισμός
Οι παραστάσεις, που προτείνουμε για την Ημαθία, την Πέλλα, την Πιερία, αλλά και το κοινό, που θα μας παρακολουθήσει από όλη την Ελλάδα, απευθύνονται σε ένα ευρύ φάσμα κοινού και αντανακλούν την κοινωνία. Το ότι απευθυνόμαστε σε ένα ευρύ φάσμα κοινού δε σημαίνει πως απευθυνόμαστε σε όλα τα γούστα, τα οποία διαμορφώθηκαν κατά καιρούς. Δεν είναι αυτή η βασική μας προτεραιότητα. Επιθυμούμε οι προτάσεις μας να είναι ένα σκαλί πιο πέρα. Οι παραστάσεις που θα ανεβαίνουν στη σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. δεν θα στοχεύουν μόνο στη διασκέδαση άλλα, κυρίως, στην ψυχαγωγία του κοινού. Σύμφωνα με την εμπειρία μου, το κοινό έρχεται να δει θέατρο, όταν καταλαβαίνει ότι συμβαίνει κάτι ουσιαστικό, δημιουργικό, ερευνητικό όμως πάνω από όλα αληθινό στο χώρο του θεάτρου και της τέχνης.
Μέσα στα σχέδια μου, που ήδη έχουν αρχίσει να παίρνουν το δρόμο τους, είναι παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή με παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ αλλά και συμπαραγωγές με τα αλλά ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, με προτεραιότητα τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. του Δικτύου «Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της Εγνατίας Οδού».
Η θεματική επιλογή για τον καλλιτεχνικό προγραμματισμού 2019 2020 είναι «το Αδιέξοδο», σε κοινωνικό, πολίτικο, ψυχολογικό, συναισθηματικό επίπεδο. Πως το Αδιέξοδο διατρέχει την καθημερινότητα μας και την ανάγκη που μας δημιουργεί για την Έξοδο.
Η πρώτη παραγωγή της Κεντρικής σκηνής, θα είναι η παράσταση του έργου «Αγαπητή Ελένα» της Ρωσίδας θεατρικής συγγραφέως Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια σε δική μου σκηνοθεσία, που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο 2020.
Δημιουργία Εναλλακτικής Σκηνής, όπου θα παρουσιάζονται πιο ανήσυχες προτάσεις για το θέατρο. Ήδη συζητάμε για την παράσταση «Ανθισμένες Ροδακινιές» σε σκηνοθεσία Χάρη Πεχλιβανίδη, μια παράσταση βασισμένη στην τεχνική του θεάτρου της επινόησης, με θέμα τη Βέροια.
Ήδη προχωράμε στην παραγωγή της Παιδικής Σκηνής. Έχουμε δρομολογήσει την παραγωγή της παράστασης «Ο ΔΡΑΚΟΣ» του Γεβγκένι Σβάρτς, προσαρμοσμένο για παιδιά, σε σκηνοθεσία του Πάνου Δεληνικόπουλου, που θα κάνει πρεμιέρα αρχές Νοεμβρίου του 2019 και θα διαρκέσει ως και τον Φεβρουάριο του 2020. Μια παράσταση για τους μαθητές της Ημαθίας, της Πέλλας και της Πιερίας.
Προτείνω τη δημιουργία Εφηβικής Σκηνής με παραστάσεις που θα γίνονται στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και θα ανοίγουν ένα ουσιαστικό και δημιουργικό διάλογο με το εφηβικό κοινό.
Θερινή παράσταση, που θα κάνει περιοδεία στην ευρύτερη περιοχή, ήδη συζητάμε με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων για συνεργασία και σκεφτόμαστε έργα.
Σταθερή παρουσία στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Ερασιτεχνικών ομάδων του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Στόχος μου είναι η ένταξη των παραστάσεων των εργαστηρίων στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα παραστάσεων.
Διεύρυνση των Θεατρικών Εργαστηρίων, ήδη σχεδιάσαμε τη δημιουργία Κινηματογραφικού Εργαστηρίου, Εργαστηρίου θεατρικής φωτογραφίας, Εργαστηρίου κουκλοθέατρου, Εργαστηρίου Σωματο-ψυχοπαιδαγωγικής και Εργαστηρίου δημιουργικής γραφής, που θα αρχίσουν να λειτουργούν από τον Οκτώβριο του 2019.
Θερινό Campus Νέων Σκηνοθετών και δημιουργία φεστιβάλ «Νέες φωνές» με παραστάσεις νέων δημιουργών, που θα λαμβάνει χώρα στις γειτονιές της πόλης από το καλοκαίρι του 2020.
Όπως είναι λοιπόν κατανοητό σχεδιάζω ένα θέατρο με συνεχή δράση. Για το λόγο αυτό απαιτείται αποκλειστικός κατά χρήση χώρος. Είναι η πρωταρχική μας ανάγκη και βασική προϋπόθεση να μη μείνουν όλα αυτά στα χαρτιά ως απλός σχεδιασμός.
Από την πλευρά ο πρόεδρος Νίκος Μαυροκεφαλίδης υπογράμμισε ότι με την πρόσληψη του καλλιτεχνικού διευθυντή έκλεισε μια εκκρεμότητα, η οποία υπήρχε τα τελευταία χρόνια για οικονομικούς λόγους (συνοπτικά οι χρηματοδοτήσεις του ΔΗΠΕΘΕ από τις 800.000 ευρώ μειώθηκαν στις 100.000 ευρώ). Για τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή, ο κ. Μαυροκεφαλίδης στάθηκε στις ικανότητές του και πρόσθεσε ότι είναι ευτύχημα του ΔΗΠΕΘΕ που τον έχει στις τάξεις του.