Πριν λίγο καιρό, το Ευρωβαρόμετρο δημοσίευσε μία πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα αναφορικά με τις αντιλήψεις των Ευρωπαίων για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων.
Σύμφωνα με τα ευρήματά της, μόλις το 28% των Ελλήνων γνωρίζει τα δικαιώματά του σχετικά με την προστασία των δεδομένων του, ποσοστό που αποτελεί τον χαμηλότερο μέσο όρο στην ΕΕ.
Ενδιαφέρον παράλληλα εμφανίζει και το γεγονός ότι το 63% των ερωτηθέντων Ελλήνων ανησυχεί από το γεγονός ότι δεν έχει τον απόλυτο έλεγχο σε σχέση με τις πληροφορίες που παρέχει στο Διαδίκτυο (π.χ. ικανότητα διόρθωσης, αλλαγής ή διαγραφής των πληροφοριών αυτών).
Με αυτά τα στατιστικά κατά νου, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία η χθεσινή ψήφιση του Σχεδίου Νόμου για την προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, που έφερε η Κυβέρνηση της ΝΔ.
Γιατί σε μία εποχή όπου η ασφάλεια των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, είναι κομβικό ζητούμενο, η χώρα μας βρίσκεται υπό τη δαμόκλειο σπάθη της παραπομπής της στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή καθυστέρησε να ενσωματώσει την σχετική ενωσιακή νομοθεσία στο εθνικό δίκαιο, που θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη από τις 6 Μαΐου του 2018!
Δεν κλυδωνίζεται μόνο η αξιοπιστία της χώρας, από μία καταδικαστική απόφαση αλλά οι Έλληνες πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν το βαρύ πρόστιμο που θα επιβληθεί, το οποίο υπολογίζεται να είναι εφάπαξ τουλάχιστον 1.300.000 ευρώ, και επιπλέον τουλάχιστον 5.287 ευρώ ημερησίως για κάθε ημέρα μετά τη λήξη της προθεσμίας μεταφοράς της Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο.
Πέραν της οικονομικής ζημίας όμως, οι πολίτες μέχρι σήμερα παραμένουν εκτεθειμένοι ως προς την διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων τους από αθέμιτη και κακόβουλη επεξεργασία.
Να γιατί το ελλιπές προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο του 1997 έπρεπε να αλλάξει και να γιατί, οι παρεμβάσεις του ψηφισθέντος νόμου στο ευαίσθητο αυτό πεδίο, αποτελούν ρυθμίσεις – «ασπίδα» για τα προσωπικά, ιατρικά, ασφαλιστικά και εργασιακά δεδομένα των Ελλήνων.
Δεν βοηθούν απλώς στην εμπέδωση της αξίας των προσωπικών μας δεδομένων σε μία διαδικτυακή αγορά που υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε σχεδόν 1 τρις Ευρώ το 2020.
Παράλληλα,
αποσαφηνίζουν τους κανόνες που διέπουν τη σωστή διαχείριση των δεδομένων μας από τις επιχειρήσεις και το κράτος και απλοποιούν και προστατεύουν τις καθημερινές συναλλαγές μας
Τίποτα από όλα αυτά δεν γίνεται όμως χωρίς δικλείδες ασφαλείας.
Πρώτη από αυτές, η θεσμοθέτηση Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων, που θα επιβλέπει και θα συμβουλεύει τους οργανισμούς και τα πρόσωπα που χειρίζονται προσωπικά δεδομένα για την ορθή τήρηση του Κανονισμού.
Δεύτερη, η διεύρυνση της δυνατότητας των πολιτών να έχουν μεγαλύτερο έλεγχο όσον αφορά τα προσωπικά τους δεδομένα και να ζητούν από εταιρίες που τα χρησιμοποιούν να τα διαγράψουν.
Τρίτη, η εισαγωγή διατάξεων
που απαγορεύουν την επεξεργασία γενετικών δεδομένων για σκοπούς ασφάλισης υγείας και ζωής,
που προωθούν την υποχρέωση συγκατάθεσης ανηλίκου ή του νόμιμου εκπροσώπου του, αν ο ανήλικος είναι κάτω των 15 ετών όταν υπάρχει επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα,
που προστατεύουν την επεξεργασία δεδομένων στο πλαίσιο των σχέσεων απασχόλησης, επ’ ωφελεία του εργαζομένου.
Τέταρτη, η εδραίωση της αρχής της λογοδοσίας, που καθιερώνει την αντικειμενική ευθύνη των υπευθύνων επεξεργασίας, αν και εφόσον υπάρχει διαρροή προσωπικών δεδομένων.
Πέμπτη, η επιβολή τσουχτερών προστίμων για τους παραβάτες από τις εποπτικές αρχές.
Τεράστια τα οφέλη για την οικονομία και το κράτος. Το νέο πλαίσιο, θα προσελκύσει νέες επενδύσεις στην ψηφιακή οικονομία, θα δώσει νέα ώθηση στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και θα επιτρέψει την απρόσκοπτη δραστηριότητα των έξυπνων νεοφυών επιχειρήσεων, στις νέες τεχνολογίες και στο διαδίκτυο.
Σε μία παγκόσμια αγορά δηλαδή, στην οποία η χώρα μας κατατάσσεται τελευταία, σύμφωνα πάλι με το Ευρωβαρόμετρο, με μόλις το 15% των Ελλήνων να χρησιμοποιεί τακτικά το Διαδίκτυο για αγορά αγαθών ή υπηρεσιών.
Οι προοπτικές τεράστιες. Η ΝΔ, είναι εδώ, όπως δεσμεύθηκε, για να φέρει με γοργά βήματα τη χώρα στη νέα εποχή.
*Ο Λάζαρος Τσαβδαρίδης είναι Βουλευτής Ημαθίας ΝΔ και Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας ΚΟ της ΝΔ