Την Τετάρτη 15/5/2019, μέλη της παιδαγωγικής ομάδας και ομάδα μαθητών του προγράμματος Erasmus+ KA2 PROJECT-SCHOOL EDUCATION No.2018-1-PT01-KA229-047365, που εκπονεί το 5ο ΓΕ.Λ. Βέροιας, με τον τίτλο «Αειφορία για την Δημοκρατία, Δημοκρατία για την Αειφορία», συμμετείχαν στην τελετή λήξης του σχολικού έτους 2018-2019, που οργάνωσε η Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Ημαθίας, το τριήμερο 15 έως 17 Μαΐου 2019, όπου και παρουσίασαν το σύνολο των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στο πλαίσιο του προγράμματος. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν είκοσι ένας μαθητές του σχολείου με τις οικογένειές τους και έξι εκπαιδευτικοί που αποτελούν την παιδαγωγική ομάδα.
Μαθητές και καθηγητές καταρχάς ενημέρωσαν το κοινό της πόλης για την έννοια της Αειφορίας και τη σχέση της με τη Δημοκρατία και το Περιβάλλον. Έγινε διεξοδική αναφορά τόσο στις δράσεις που έγιναν στο στάδιο της προετοιμασίας, όσο και κατά τη διάρκεια των δύο κινητικοτήτων που έλαβαν χώρα, η πρώτη στη Βέροια τον Ιανουάριο του 2019 και η δεύτερη στη Vaasa της Φινλανδίας την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου (5/5 – 11/5/2019). Εστίασαν ιδιαίτερα στην δεύτερη κινητικότητα κατά την οποία επτά μαθητές και δύο καθηγητές επισκέφθηκαν το σχολείο - εταίρο της Φινλανδίας και γνώρισαν από κοντά το περίφημο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και τον τρόπο ζωής των φινλανδικών οικογενειών. Επιπλέον, τόνισαν πως, εκτός από τη συμμετοχή σε κοινές δραστηριότητες σχετικές με την Αειφορία στον χώρο του σχολείου, επισκέφτηκαν και βιομηχανικές μονάδες της περιοχής όπου παράγεται βιοκαύσιμο και βιοαέριο, μονάδες ανακύκλωσης και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που συνεργάζονται με το σχολείο. Τέλος, απάντησαν στις ερωτήσεις που δέχτηκαν από το πλήθος των συμμετεχόντων στην εκδήλωση και μοιράστηκαν μαζί τους τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν από την γόνιμη - όπως αποδείχθηκε - επαφή τους με τους ευρωπαίους εταίρους.
Τη Δευτέρα 20/5/2019, τελευταία μέρα διεξαγωγής μαθημάτων για το σχολικό έτος 2018-2019, στη βιβλιοθήκη του 5ου ΓΕ.Λ. Βέροιας έγινε παρουσίαση στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας του σχολείου των τεσσάρων προγραμμάτων Erasmus+, που εκπονούνται από το σχολείο, καθώς και των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, πολιτιστικών θεμάτων και καινοτόμων δράσεων. Μέλη της παιδαγωγικής ομάδας και ομάδα μαθητών του προγράμματος Erasmus+ KA2 PROJECT-SCHOOL EDUCATION No.2018-1-PT01-KA229-047365, με τον τίτλο «Αειφορία για την Δημοκρατία, Δημοκρατία για την Αειφορία», παρουσίασαν τις δράσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στο πλαίσιο του προγράμματος. Έγινε διεξοδική αναφορά αρχικά στις εργασίες που εκπονήθηκαν στο στάδιο της προετοιμασίας των δύο κινητικοτήτων, οι οποίες έλαβαν χώρα, η πρώτη στη Βέροια τον Ιανουάριο του 2019 και η δεύτερη στη Vaasa της Φιλανδίας την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου.
Συγκεκριμένα αναφέρθηκε πως στο πρώτο στάδιο και για την υποενότητα
«Δημοκρατία και Περιβάλλον στα Ιδρύματα» οι μαθητές διερεύνησαν τον ρόλο των
Ιδρυμάτων στην εγκαθίδρυση της Δημοκρατίας και την προστασία του Περιβάλλοντος
τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Επίσης οι μαθητές
φιλοτέχνησαν το λογότυπο του προγράμματος, διεξήγαγαν έρευνα μέσω
ερωτηματολογίου για τον ρόλο του Σχολείου ως θεσμού, στην ανάπτυξη της
Αειφορίας και ήρθαν σε επαφή με άλλους εκπαιδευτικούς φορείς, με τη Δημοτική
Αρχή και με Περιβαλλοντικές Ομάδες.
Ενόψει της δεύτερης κινητικότητας
του προγράμματος Erasmus+ KA2 και για τις ανάγκες της υποενότητας
«Δημοκρατία, Περιβάλλον και Οικονομία», οι μαθητές που συμμετείχαν στο
πρόγραμμα μελέτησαν τη σχέση της Οικονομίας με το Περιβάλλον και τη Δημοκρατία,
αφού ενημερώθηκαν από ειδικούς και επαγγελματίες σχετικά με περιβαλλοντικά και
οικονομικά θέματα που αφορούν στην περιοχή του νομού Ημαθίας. Οι μαθητές
μίλησαν με ενθουσιασμό για τις εμπειρίες που αποκόμισαν από την ως τώρα
συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, ιδιαίτερα για τη φιλοξενία που πρόσφεραν κατά την
πρώτη κινητικότητα και αυτή που δέχθηκαν κατά τη δεύτερη. Απάντησαν δε στις
ερωτήσεις των συμμαθητών τους παρακινώντας τους παράλληλα να συμμετάσχουν σε
ένα μελλοντικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
Τη Δευτέρα 26 Ιουνίου και με
τη λήξη του διδακτικού έτους το πρόγραμμα ERASMUS+ “ Sustainability and
Democracy, Democracy and Sustainability ” του 5ου ΓΕΛ Βέροιας παρουσίασε σε
ανοιχτή εκδήλωση στη Βιβλιοθήκη του Σχολείου τις δράσεις που υλοποιήθηκαν στο
πλαίσιο του προγράμματος κατά το τρέχον σχολικό έτος. Μαθητές ενημέρωσαν με
σαφή και γλαφυρό τρόπο το κοινό για την ετήσια δράση του προγράμματος. Αρχικά
αναφέρθηκαν στην πολύμηνη προετοιμασία της ελληνικής ομάδας για την υποδοχή των
ξένων αποστολών, και την έρευνα που έκαναν σχετικά με την Αειφορία και το ρόλο
των Ιδρυμάτων σε αυτήν. Επικεντρώθηκαν στην
υποδοχή και φιλοξενία επί μία εβδομάδα τον Ιανουάριο του 2019 (13/1/2019
έως 18/1/2019) είκοσι ενός μαθητών και έξι καθηγητών από τα τρία συνεργαζόμενα
σχολεία της Φινλανδίας, της Πορτογαλίας, και της Εσθονίας, με τους οποίους
εκπόνησαν ομαδικές εργασίες πάνω στη θεματική του προγράμματος και συμμετείχαν
σε ποικίλες δραστηριότητες που αφορούσαν όλους τους τομείς της Αειφορίας:
περιβάλλον, κοινωνία, οικονομία. Τις μέρες αυτές, τόνισαν, τα παιδιά είχαν και την ευκαιρία να γνωρίσουν
στους ευρωπαίους συμμαθητές τους τον ελληνικό πολιτισμό μέσα από επισκέψεις σε
εμβληματικά μέρη τόσο της Βέροιας όσο και της Θεσσαλονίκης, τονίζοντας στις
ξεναγήσεις τους το στοιχείο της πολυπολιτισμικότητας που διατρέχει την ελληνική
ιστορία. Ακόμα οι δύο μαθητές έκαναν
αναφορά στην προπαρασκευή της μετάβασης της ελληνικής αποστολής στη Vaasa της
Φινλανδίας. Η δεύτερη κινητικότητα, όπως επισημάνθηκε, οδήγησε τους ευρωπαίους συμμαθητές σε κοινές
δράσεις στο φινλανδικό σχολείο και σε μια βιωματική επαφή με την εφαρμογή της
Αειφορίας στη Φινλανδία. Επακολούθησε συζήτηση κατά την οποία μαθητές, γονείς
και εκπαιδευτικοί δήλωσαν ενθουσιασμένοι από τις εμπειρίες που αποκόμισαν και
ανέδειξαν τα τεράστια οφέλη από την υλοποίηση του προγράμματος. Η
ανατροφοδότηση που υπήρξε από τους μαθητές και ιδιαίτερα από τους γονείς ενισχύει την επιθυμία για συνέχιση της
συνεργασίας την επόμενη χρονιά. Η επόμενη δραστηριότητα έχει προγραμματισθεί
για το Νοέμβριο του 2019 στην πόλη Mafra της Πορτογαλίας με τη συμμετοχή επτά
μαθητών και δύο εκπαιδευτικών του Σχολείου μας.
Στο
πρόγραμμα συμμετέχουν οι μαθητές/τριες: Κώστας Τσίλης, Αντώνης Βασιλειάδης,
Βίκυ Τζουβάρα, Λία Καπαλίκα, Μελίνα Μεταξά, Δέσποινα Τζήμα, Γιώργος Λοκμανίδης,
Κατερίνα Δέλλα, Έλενα Θεοδώρου, Σοφία Πανίδου, Νίκος Τσιφλίδης, Μαρία
Τσουφλίδου, Λεωνίδας Κουκουράβας, Παναγιώτης Πιπερίδης, Κατερίνα Πατοπούλου,
Βίκυ Μωυσίδου, Κατερίνα Φεϊζατίδου, Άννα Τζίρου, Αιμιλία Κίρτσιου, Γιάννης
Ψαρράς και Ολυμπία Παπαευθυμίου. Την παιδαγωγική ομάδα απαρτίζουν οι
καθηγητές/τριες: Χαρά Αξούριστου, Έφη Λιακοπούλου, Έλενα Γιαννάκη, Κατερίνα Τότσκα,
Σταμάτης Χρυσής και Τάσος Μοσχόπουλος.
Το
πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικός φορέας για την
Ελλάδα είναι το Ι.Κ.Υ..