Γράφει η
Σοφία Πιστοφίδου-Τσόγκα
Καθηγήτρια Φιλόλογος
«Έστησ’ ο Έρωτας χορό
με τον ξανθό Απρίλη»
Χώρος Τεχνών. Σάββατο
απόγευμα 8 Ιουνίου
Η γνωστή ωραία αίθουσα-αμφιθέατρο, διακοσμημένη κατάλληλα και φωτισμένη ανάλογα, φιλοξενεί ένα χαρούμενο πλήθος οικογενειών και φίλων τους, που προσήλθαν για να συμμετάσχουν «συν γυναιξί και τέκνοις» σ’ ένα πανηγύρι χορού και μουσικής.
«Στη σκιά χεροπιασμένες,
στη σκιά βλέπω κι εγώ
κρινοδάκτυλες παρθένες
οπού κάνουνε χορό»
[Διονύσιος Σολωμός]
«βραδιά Όπερας»
Όπερα: Μελοποιημένη θεατρική παράσταση, που παίζεται και τραγουδιέται από σολίστες και χορωδία. Χορόδραμα, όπου οι καλλιτέχνες με ορχηστικά βήματα και σχήματα, και με την συνοδεία μουσικής, εκφράζουν όσα αισθήματα προβάλλονται από τους συνθέτες στίχων και μουσικής.
«εβγάτε αγόρια στο χορό, κορίτσια στα τραγούδια»
[Δημοτικό]
Η βραδιά λοιπόν είναι αφιερωμένη στον χορό και την μουσική. Και όπως ο υπότιτλος καθορίζει, είναι βραδιά μπαλέτου, κλασσικού και σύγχρονου χορού, αντίστοιχης μουσικής σύνθεσης με συγκεκριμένη χορογραφία, όπου βήματα και χέρια και σώμα κινούνται κανονικά, ρυθμικά πάνω στον δρόμο που χαράσσει η μουσική, αποπνέοντας «χάριν και κάλλος».
«ἵστασαν χορούς παρθένων τε καί ἠϊθέων»
«έστησαν χορούς παρθένων και παλληκαριών»
[ΗΡΟΔΟΤΟΣ 3,48]
Και ο χορός, όπως το τραγούδι, ευχαριστεί και χαροποιεί τους ανθρώπους και τελείται από τα πανάρχαια χρόνια έως και σήμερα.
«αἰεὶ δ᾽ ἡμῖν δαίς τε φίλη κίθαρίς τε χοροί τε»
«και μας αρέσουν πάντα οι χοροί και το τραγούδι»
[ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, θ’ 248]
Απόψε χορεύουν με συνοδεία εκλεκτής μουσικής Όπερας τα παιδιά, τα παιδιά μας, τα προνήπια μέχρι και της Πρώτης Γυμνασίου. Όσα παιδιά παρακολούθησαν τα μαθήματα της Σχολής τους, παρουσιάζουν το γιορταστικό πρόγραμμα που ετοίμασαν. Γι’ αυτό και η προσέλευση των οικογενειών είναι αθρόα. Μητέρες και μητέρες μητέρων, γιαγιάδες και θείες και αδελφάκια και νονές και φίλες, καθώς και πατέρες και παππούδες και «φρέσκα» μωρουδάκια που τιτιβίζουν και κλαψουρίζουν ψελλίζοντας λεξούλες, μέσα από αγκαλιές και παιδικά καρότσια!, όλοι μαζί σε ένα ευτυχές σύνολο, προσμένουν με χαμόγελα, φιλικές και ελαφρές συζητήσεις, την γιορτινή παράσταση. Απαραίτητο συμπλήρωμα της κάθε συντροφιάς η ανθοδέσμη για το «βλαστάρι», που συμμετέχει ως μέλος στο μπαλέτο, επιβράβευση και τιμή για τον κόπο ολοχρονίς και για την σημερινή παρουσία του.
«Σχολή Χορού
Μελίνα Παπαδοπούλου»
Η αξιότιμη συμπολίτης μας, κυρία Μελίνα Παπαδοπούλου, αγαπημένη μαθήτρια από τα γυμνασιακά χρόνια, προσφέρει τις γνώσεις της και τις σπουδές της και την πείρα της, εδώ και χρόνια, για την διδασκαλία καλλιτεχνικού χορού σε όσους ενδιαφέρονται, ενήλικες και γονείς για τα παιδιά τους.
Οι καθηγήτριες του χορού, κυρία Κέλλυ Καλογήρου και κυρία Αθηνά Φελούρη, πλαισιώνουν την κυρία Παπαδοπούλου στην Χορογραφία, Διδασκαλία και οργάνωση της παραστάσεως.
«ἔνθα μέν ἠΐθεοι καί παρθένοι ἀλφεσίβοιαι
ὠρχεῦντ’, ἀλλήλων ἐπί καρπῷ χεῖρας ἔχοντες»
«αγόρια εκεί και πολύπροικες παρθένες εχορεύαν
κρατώντας από τον καρπό ο ένας το χέρι του άλλου»
[ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΣ, Σ, 593]
Όλα είναι έτοιμα, σκηνικά, φώτα, χρώματα, διάθεση, προσμονή. Και στην ώρα της, στοιχείο ευγένειας, λεπτότητας και τιμής προς τους θεατές, προσέρχεται η κυρία Παπαδοπούλου, καλωσορίζει τους προσκεκλημένους της και δίνεται το σύνθημα της έναρξης.
Και ώ! της Ομορφιάς! Όλη η σκηνή γεμίζει με ήχο και φως, παιχνιδίσματα φωτοσκιάσεων. Αντηχεί όλη η αίθουσα από την ωραιότατη μουσική όπερας και γεμίζει από την όμορφη παρουσία της εντυπωσιακής καλλιτέχνιδας, που δίνει υπόσταση στην άϋλη μουσική. Τέλεια εισαγωγή! Αυθόρμητο, ζωηρότατο το χειροκρότημα.
«Ἀλλ’ ἂγε, Φαιήκων βητάρμονες ὅσσοι ἂριστοι,
…ὅσσον περιγιγνόμεθ’ ἂλλων ναυτιλίῃ
καί ποσσί καί ὀρχηστυῖ καί ἀοιδῇ»
«Μα ελάτε των Φαιάκων οι πρώτοι χορευτάδες
να χορέψετε…
πόσο τους άλλους τους θνητούς στον κόσμο
ξεπερνούμε
στα ναυτικά, και στο χορό, στο δρόμο, στο τραγούδι»
[ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ, θ’ 250-253]
Και μετά! πλημμυρίζει η σκηνή από πλήθος πεταλουδάκια, ζουζουνάκια, μελισσούλες, τα μικρά παιδάκια, με φτεράκια-φορεματάκια σε πανέμορφα χρώματα και σχέδια, και κορώνες στα μαλλάκια και κορδελλίτσες και βεντάλιες, να κινούνται και να στροβιλίζονται πέρα–δώθε, να «πετούν» λυγίζοντας με χάρη τα λεπτά σαν τον μίσχο κορμάκια τους και να σχεδιάζουν με τα χεράκια τους και να χοροπηδούν με τα μικρά ποδαράκια τους σε κύκλους, σε ζευγαράκια, σε γραμμή, εκτελώντας όσα η χορογραφία απαιτεί για την κάθε ομάδα. Και με τάξη πάλιν αποσύρονται, τρισχαριτωμένα, υπάκουα στα κελεύσματα της εξαιρετικής μουσικής και στα παρασκηνιακά νεύματα των καθηγητριών και άλλων υπευθύνων κυριών. Αέρινα και μικροσκοπικά λουλουδάκια, αρωματικά, κρυμμένα, ανεμώνες και κυκλάμινα, χαμομήλια και μαργαριτούλες και αγριοτριανταφυλλίτσες, όλη η αθωότητα και η αθέατη και ντροπαλή ομορφιά της πεντακάθαρης φύσης.
Ευλογία του Θεού και Δημιουργού! απρόσιτη και απτή ταυτόχρονα, μέσα από την χάρη των μικρών αθώων παιδιών.
«Χορεύετε, γελάτε και ευθυμείτ, αλλ’ εστέ αθώοι»
[Άγιος Ιουστίνος]
Κλασσική μουσική και αντίστοιχος χορός ευεργετούν την ψυχή, της χαρίζουν την υγιή ψυχαγωγία. Ανεβάζουν από τα βάθη της ψυχής μια ευφροσύνη, μια ημεράδα, μια ανάπαυλα από τον κάματο της ψυχής και του σώματος.
Καλλιεργείται, από την αρμονία ήχου και κινήσεων, η ηπιότητα, το μέτρο, η συγκρατημένη ορμή, η συνείδηση ότι σε όλα υπάρχει αρχή και τέλος.
Καλλιεργείται, και γίνεται ολοφάνερη στην εκδήλωση, η αλληλεγγύη, η υπομονή και επιμονή, η πειθαρχία και η τάξη και η νοικοκυρωσύνη, η υπακοή, η συνεργασία και η εργατικότητα, η ευπρέπεια στις σχέσεις των παιδιών.
Πόση χάρη έχουν οι παιδικές στιγμιαίες παραλείψεις, τα χεράκια του διπλανού που οδηγούν τους αργοπορημένους και τους διστακτικούς στην έναρξη ή την λήξη κάθε σκηνής. Πόση γλυκύτητα εκπέμπεται από την παιδική παρουσία με την αργότητα και τα λαθάκια, και την συνδρομή των πιο «ψύχραιμων»!
Συγχαρητήρια πρέπουν στις διδασκάλισσες που παρέχουν αυτά τα «εφόδια» ζωής στα μικρά παιδιά, που θα τα χρειαστούν και θα τα αξιοποιήσουν σωστά όταν μεγαλώσουν. Τα παιδιά υπακούν, όταν τους προσφέρεται η αγάπη και η στήριξη στην συνέχιση της προσπάθειας προς επίτευξη του στόχου. Έτσι επέτυχε η παράσταση, που παρουσίασε 22 ομάδες παιδιών τακτοποιημένα, από τα προνήπια έως και της Πρώτης Γυμνασίου.
Στο μέρος του προγράμματος που αφορά στον σύγχρονο χορό, καμαρώνουμε τα μεγαλύτερα παιδιά. Εδώ έχουν δυσκολότερες ασκήσεις, τέλειο συγχρονισμό, σε «μοντέρνες» χορογραφίες και με πιο ηχηρή μουσική, με επιπλέον μουσικά όργανα. Η εποχή μας διακρίνεται για την οξύτητα, την ένταση, τα απότομα ανεβοκατεβάσματα, την αντιπαλότητα, ακραία πολλές φορές, την αδημονία και την βιασύνη για την ένταξη στον «κορμό» των μεγάλων, ηλικιακά, και «φτασμένων» ως προς την παρουσία τους μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Αυτά τα στοιχεία αντικατοπτρίζονται και στην σύγχρονη μουσική και στον χορό. Οι πραγματικά ταλαντούχοι καλλιτέχνες, όμως, ισορροπούν και συνδυάζουν όλα τα παραπάνω, και συνθέτουν αριστουργήματα προς ευχαρίστηση και χαρά και κίνητρο στον άνθρωπο για δραστήρια παρουσία, θετική, σε όλα τα επίπεδα της ζωής.
«Ο λαός πρέπει να διαφυλάσσεται από τον πειρασμό φθοροποιών τέρψεων, υπό το πρόσχημα αθώων διασκεδάσεων»
Υπόκλιση. Με απόλυτη, παραδειγματική τάξη, υπό την επίβλεψη των υπευθύνων κυριών-συνεργατριών, επανεμφανίζεται στην σκηνή το σύνολο των παιδιών, με τα κοστούμια τους, και αποχαιρετούν το κοινό κλείνοντας το θαυμάσιο πρόγραμμά τους.
Συγχαίρουμε την κυρία Μελίνα Παπαδοπούλου και τις Καθηγήτριες και τις συνεργάτιδες της Σχολής της.
Ευχαριστούμε όλα τα παιδιά για την πανέμορφη γιορτή τους.
Τιμούμε όλους τους συνεργάτες και τεχνικούς της παραστάσεως.
Ευχόμεθα σε όλους και στις οικογένειες υγεία και προκοπή.