Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Πρεσβευτές /Πρέσβειρες μουσείων και μνημείων», απόρροια του Πρωτοκόλλου Συνεργασίας ανάμεσα στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, μαθήτριες από την Α’ του 4ου Γενικού Λυκείου Βέροιας ανέλαβαν ρόλο ξεναγού για τους συμμαθητές τους, υλοποιώντας το 4ο στάδιο του προγράμματος «Ξεναγώ την τάξη μου». Το μνημείο που επιλέχθηκε για ξενάγηση ήταν η Παλιά Μητρόπολη της Βέροιας, «μια μικρή βυζαντινή Καπέλα Σιξτίνα» κατά τον χαρακτηρισμό της Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Αγγελικής Κοτταρίδη.
Η Παλιά Μητρόπολη πλημμύρισε από νιάτα και οι μαθήτριες σε ρόλο ξεναγού ξεδίπλωσαν με απλότητα τα μυστικά του ναού. Με βιωματικό τρόπο γνώρισαν ένα σημαντικό μνημείο της πόλης τους, αντάλλαξαν ρόλους, έθεσαν ερωτήματα, αφηγήθηκαν παιδιά προς παιδιά τη μεγάλη αρχιτεκτονική ιστορία του ίδιου του κτιρίου αλλά και της περίλαμπρης εικονογράφησής του, με την ποικιλία των τεχνοτροπιών και τη φωτεινότητα των χρωμάτων, που το καθιστούν ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία των Βαλκανίων.
Αυτό το μάθημα ιστορίας ήταν μοναδικό, αφού έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά να γνωρίσουν πτυχές της τοπικής μας ιστορίας, να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα του τόπου τους διαχρονικά, να αντιληφθούν τη συμβολή των ανθρώπων τόσων εποχών και πολιτισμών ακόμη στο όμορφο αυτό αρχιτεκτόνημα, μνημείο παλίμψηστο της ιστορικής μνήμης, να συναισθανθούν την ευθύνη τους ως μελλοντικών πολιτών για τον σεβασμό προς τα μνημεία, τη διάσωση και ανάδειξή τους, ως προαπαιτούμενων για μια αειφορική προσέγγιση της πόλης τους.
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την 11η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, την ΙΖ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης, που για δεύτερη συνεχή χρονιά έδωσαν την ευκαιρία στο σχολείο και τους μαθητές μας να έρθουν κοντά στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους. Ευχαριστούμε, τέλος, τις αρχαιολόγους της 11ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Μ. Χειμωνοπούλου και Μ. Πολατίδου, για την ουσιαστική τους συμβολή στο εγχείρημα αυτό.