του Μάξιμου Χαρακόπουλου*
Η παρουσίαση του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για την παιδεία, ήταν αφορμή να ανατρέξω στην περίοδο που διέτελεσα τομεάρχης Παιδείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όταν με τους συνεργάτες μου αρχικά συγκροτήσαμε εκ του μηδενός τον Τομέα και, εν συνεχεία, εργαστήκαμε για την διαμόρφωση του κυβερνητικού μας προγράμματος.
Θυμούμαι τι απήντησα στον πρόεδρο Κυριάκο Μητσοτάκη όταν, στην πρώτη μας συνάντηση μετά τον ορισμό μου ως τομεάρχη Παιδείας, μου ζήτησε να του εκθέσω πώς ιεραρχώ τα ζητήματα στην παιδεία, αλλά και πώς αντέδρασα όταν 1,5 χρόνο μετά μου ζήτησε να μεταπηδήσω στον Τομέα Προστασίας του Πολίτη.
Α) Πιστεύω ότι καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει στην παιδεία εάν πρώτα δεν εμφυσήσουμε αίσθημα ασφάλειας στους εκπαιδευτικούς. Γιατί, δυστυχώς, η προπαγάνδα του ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή την αξιολόγηση, έχει δημιουργήσει ένα κλίμα φόβου αν όχι τρομοκρατίας ότι επίκεινται απολύσεις εάν ο Κυριάκος Μητσοτάκης γίνει πρωθυπουργός. Χαίρομαι, γιατί ο πρόεδρος ξεκαθάρισε ότι η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά στόχο την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να στέκονται με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στην αίθουσα και, βεβαίως, δεν έχει καμία σχέση με απολύσεις!
Β) Στην Ελλάδα οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας θέλουν να ενδυθούν το μανδύα του μεταρρυθμιστή και οι όποιες μεταρρυθμίσεις περιορίζονται συνήθως στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Μάλιστα, οι “μεταρρυθμίσεις” δεν διαφέρουν μόνο από κόμμα σε κόμμα, αλλά και από υπουργό σε υπουργό του ιδίου κόμματος! Οι βέλτιστες πρακτικές διεθνώς δείχνουν ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην προσχολική αγωγή, στο υποχρεωτικό διετές νηπιαγωγείο και το πραγματικά ολοήμερο σχολείο, εκεί όπου χτίζονται χαρακτήρες και διαμορφώνεται ουσιαστικά η επόμενη γενιά πολιτών. Επιπλέον, θα πρέπει να πάψει η τεχνική εκπαίδευση να αποτελεί τον “φτωχό συγγενή” στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, με αποτέλεσμα το χαμηλό ενδιαφέρον μαθητών προς αυτήν. Τέλος, πολλά πρέπει να γίνουν έτσι ώστε η παρεχόμενη ειδική αγωγή να ανταποκριθεί στο μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όταν, πλέον, ολοκληρώθηκε αυτή η διαδρομή του 1,5 έτους και ο πρόεδρος προχώρησε στον “ανασχηματισμό” του σκιώδους υπουργικού του συμβουλίου, ζητώντας μου να αναλάβω τον Τομέα Προστασίας του Πολίτη, σκεπτόμενος φωναχτά είπα ότι “ενάμισι χρόνο τώρα ένιωθα σαν να δίνω κάθε μέρα πανελλήνιες εξετάσεις”! Ο όγκος δουλειάς του Τομέα Παιδείας είναι τόσο μεγάλος που απαιτεί διάβασμα και διαρκή εγρήγορση.
Το πρόγραμμα της ΝΔ για την παιδεία επιβεβαιώνει ότι είμαστε ένα φιλελεύθερο, πατριωτικό και λαϊκό κόμμα. Η δημόσια παιδεία είναι το όχημα κοινωνικής κινητικότητας. Το δημόσιο σχολείο είναι αυτό που δίνει τη δυνατότητα στον γιο του αγρότη από τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία, στην κόρη του κτηνοτρόφου από την Ήπειρο και την Κρήτη, στον γιο του εργάτη από τη Θράκη και την Πελοπόννησο, στην κόρη του βιοπαλαιστή από τη Ρούμελη, στο παιδί του ψαρά από τα νησιά, να έχει ευκαιρίες για μία καλύτερη ζωή. Γι’ αυτό και έμπρακτα στηρίζουμε το δημόσιο σχολείο. Η επιμονή μας στην αριστεία, στη δημιουργία πρότυπων σχολείων στην έδρα κάθε νομού, στη λειτουργία πραγματικά ολοήμερων σχολείων και στην πιστοποίηση της ξένης γλώσσας εντός του δημόσιου σχολείου, υπηρετεί αυτόν τον στόχο. Την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά.
*Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος είναι τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λαρίσης