Απανωτά τα περιστατικά εξαπάτησης τις τελευταίες ημέρες στη Βέροια – φανταζόμαστε ότι θα συμβαίνουν και σε άλλες περιοχές – από τηλεφωνήματα αγνώστων που παραπλανούν ηλικιωμένους για να αποσπάσουν χρήματα, με το πρόσχημα ότι τα παιδιά τους ή κάποιοι συγγενείς, έπαθαν ατύχημα ή χρωστάνε λεφτά που πρέπει άμεσα να αποπληρωθούν.
Οι μεσολαβητές υποτίθεται ότι εξυπηρετούν τους παθόντες και έτσι, αποσπούν διάφορα ποσά και εξαφανίζονται.
Η κατάσταση έχει πάρει μορφή επιδημίας, αφού καθημερινά είναι τα περιστατικά εξαπάτησης.
Τι κάνουν οι δράστες για να αποπλανήσουν τα θύματά τους που είναι κυρίως ηλικιωμένοι;
Τηλεφωνούν σ’ ένα σπίτι, αφού προφανώς έχουν βολιδοσκοπήσει για τις συνθήκες ζωής, τις παρουσίες και τις συνήθειες του σπιτιού, και λένε στους ηλικιωμένους ότι το παιδί τους (γνωρίζουν μάλιστα, όνομα, εργασία κ.λπ.) έπαθε ένα ατύχημα και χρειάζεται επειγόντως χρήματα. «Αλλά επειδή δεν μπορεί ο ίδιος να ‘ρθει, θα ‘ρθουμε να τα πάρουμε εμείς» λένε. Μάλιστα προσποιούνται και τη φωνή τους παιδιού τους, την οποία όμως, πάνω στον πανικό του ο γονιός, δεν αναγνωρίζει με βεβαιότητα. Έτσι, ετοιμάζουν ότι χρηματικό ποσό βρίσκεται στο συρτάρι και έρχεται ο δράστης και το παραλαμβάνει… Όταν βέβαια διαπιστώνεται η αλήθεια είναι πλέον αργά διότι τα χρήματα έκαναν ήδη φτερά!
Αναφέρουμε επίσης κι άλλα περιστατικά σύμφωνα με μαρτυρίες θυμάτων:
«Με πήραν τηλέφωνο κι όταν το σήκωσα, κάποια κοπέλα φώναξε κλαίγοντας, μαμά έσπασα το πόδι μου… Δεν κατάλαβα τι ακριβώς έγινε, και κάποιος που παρίστανε τον γιατρό, μου είπε ότι για την επείγουσα εγχείρηση χρειάζονται χρυσές λάμες οι οποίες κοστίζουν 20.000 ευρώ. Όταν είπα ότι δεν έχω τόσα χρήματα, με ρώτησαν πόσα έχω… Τους είπα ότι δεν έχω καθόλου και ότι θα πάρω τηλέφωνο στον αδελφό μου για να δούμε τι θα κάνουμε. Τότε το έκλεισαν και δεν με ενόχλησαν ξανά».
Ένα άλλο περιστατικό, αφορά έναν ηλικιωμένο στον οποίο εμφανίστηκε κάποιος ως λογιστής του γιου του ζητώντας (κατ’ εντολή δήθεν του πελάτη του) άμεσα χρήματα για να τακτοποιηθεί ένας λογαριασμός του ώστε να μην του κατασχέσουν περιουσιακά στοιχεία.
Επίσης, χθες το μεσημέρι, δύο νέες γυναίκες, μιλάνε από τα μπαλκόνια, στο κέντρο της Βέροιας. Λέει η μία ότι πριν από λίγο δέχθηκε κάποιο τηλεφώνημα από γυναίκα που ζητούσε βοήθεια γιατί έσπασε το πόδι της. Μπαίνοντας στο σπίτι, η δεύτερη γυναίκα, δέχεται επίσης το ίδιο τηλεφώνημα…
Τα περιστατικά εξαπάτησης, με διάφορα τεχνάσματα, δεν έχουν τελειωμό και η ανησυχία των πολιτών είναι βάσιμη, καθότι είναι πραγματικά και συμβαίνουν και… στα καλύτερα σπίτια!
Πρόκειται για σπείρα απατεώνων, τη δράση της οποίας γνωρίζει και η Αστυνομία, αφού δέχεται τηλεφωνήματα και διαμαρτυρίες πολιτών που εξαπατήθηκαν σχεδόν καθημερινά.
Τι συμβουλεύει η Αστυνομία
Η ΕΛΑΣ στο πλαίσιο της προστασίας των πολιτών από παρόμοια κρούσματα δίνει συγκεκριμένες και χρήσιμες οδηγίες, κυρίως προς ηλικιωμένους, εφιστώντας την προσοχή στα παρακάτω:
-Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία τους “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων.
-Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στο σπίτι τους η προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).
-Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
-Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι από το δικό τους τηλέφωνο να επικοινωνούν με το γνωστό-συγγενικό τους πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται και να μην δέχονται να μιλάν με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
-Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς τους.
-Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
-Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν οι ίδιοι προηγουμένως καλέσει.
-Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
(Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν)
-Να είναι πάντα διαθέσιμοι οι τηλεφωνικοί αριθμοί, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
Συγκρατήστε στοιχεία δραστών
Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες που υποψιάζονται ότι πρόκειται για εξαπάτηση θα πρέπει να συγκρατήσουν τα χαρακτηριστικά των δραστών, εάν έρθουν σε επαφή μαζί τους καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών, στις οποίες θα πρέπει να αναφέρουν το συμβάν, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.