Μια περιοδική έρευνα για την κίνηση της Αγοράς το εορταστικό 15νθήμερο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς έκανε το Ινστιτούτο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, σε δείγμα 250 επιχειρήσεων.
Για τα αποτελέσματα της έρευνας μίλησε χθες στον εκπομπή «Πρωινές σημειώσεις» του ΑΚΟΥ 99.6 ο νέος πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας, επισημαίνοντας τα πιο σημαντικά όπως:
1. «Υπήρχε μια εικόνα για έντονη κινητικότητα και μεγάλους τζίρους, όμως, ο μέσος όρος της απόδειξης ήταν πολύ χαμηλότερος από προηγούμενες χρονιές. Δηλαδή πουλήθηκαν τα ίδια τεμάχια, ίσως και παραπάνω, αλλά ο τζίρος, το ζήτα της ταμειακής μηχανής, έδειξε στο 51% των επιχειρήσεων μια μείωση. Ελαφριά, αλλά μείωση. Μάλιστα ένας κλάδος που επλήγη περισσότερο ήταν η ένδυση-υπόδηση ενώ υπερίσχυσαν τα είδη τροφίμων και ποτών. Προφανώς έγιναν αγορές, αλλά με πολύ λιγότερα χρήματα. Οπότε οι καταναλωτές στράφηκαν σε φθηνότερα δώρα αναλόγως των οικονομικών τους δυνατοτήτων. Κι αυτό είναι απόλυτα δικαιολογημένο αφού το εισόδημα των καταναλωτών γενικότερα είναι χαμηλό».
2. «Η καλύτερη περίοδος αποδείχθηκε ότι ήταν η εβδομάδα προ των Χριστουγέννων και όχι αυτή πριν την Πρωτοχρονιά. Να σημειωθεί ότι ο εορταστικός τζίρος είναι συνήθως το 20% του ετήσιου τζίρου ενός εμπόρου, του οποίου η αγωνία, τα τελευταία χρόνια, είναι να καταφέρει να ανταποκριθεί στις αυξημένες υποχρεώσεις, είτε από τη φορολογία είτε από τα λειτουργικά και άλλα έξοδα. Η έρευνα έδειξε ότι τελικά τα 3/4 τουλάχιστον των επιχειρήσεων κατάφεραν να καλύψουν αυτές τις υποχρεώσεις… Αλλά όλος ο αγώνας γίνεται γι’ αυτό και δεν θάπρεπε… Δυστυχώς αν δεν αλλάξει κάτι, σε σχέση με τη φορολογία και τις υποχρεώσεις, ειδικά για τους μικρομεσαίους εμπόρους, το πρόβλημα θα παραμένει μεγάλο».
Συνεχίζοντας ο κ. Καρανίκας, υπογράμμισε ότι, ένα ενδιαφέρον στοιχείο που κατέδειξε η έρευνα, είναι ότι μεγάλωσε η ψαλίδα των μικρών-μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τις μεγάλες. «Το μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα του τζίρου, στράφηκε στις μεγάλες εμπορικές πιάτσες, στα εμπορικά κέντρα (τύπου Mall), όπου βρίσκονται οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων που λειτουργούν με διαφορετικούς όρους. Αυτό είναι ένα ισχυρό πλήγμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις κι ένα σημείο που θα πρέπει να προσέξουμε, κάνοντας και την αυτοκριτική μας, αλλά ζητώντας και από την Πολιτεία να δημιουργήσει ένα τέτοιο θεσμικό πλαίσιο για να μπορέσει να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, επ’ ωφελεία του καταναλωτή.
-Κύριε Καρανίκα, πιστεύετε ότι οι συνεχείς εκπτώσεις και 10ήμερες ή 15νθήμερες προσφορές, κάθε εποχή του χρόνου, κάνει καλό στην Αγορά, τελικά; ρωτήσαμε.
Όχι, κατηγορηματικά όχι, απάντησε και πρόσθεσε. «Ήδη έχουμε ζητήσει επανεξέταση του θεσμού των εκπτώσεων και των προσφορών εν γένει. Είδαμε, ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν δίνουν τίποτα, αντίθετα επικρατεί εδώ και 3-4 χρόνια μια αναρχία στην Αγορά. Δεν είναι πρόσφατος ο νόμος, ισχύει από το 2015… Σ’ αυτά τα χρόνια κι εμείς αλλάξαμε άποψη, από την πρακτική των προσφορών» τόνισε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.
Σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, «οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες έχουν το όπλο της διαφήμισης και της επικοινωνίας που δεν το έχει ο μικρός έμπορος και παραπλανούν τον καταναλωτή ή τον οδηγούν σε λάθος ή αχρείαστες αγορές, με αποτέλεσμα να στερείται τον τζίρο αυτό ο μικρομεσαίος έμπορος».
Μάλιστα την επόμενη εβδομάδα η διοίκηση της Συνομοσπονδίας θα έχει ραντεβού στην Γραμματεία Εμπορίου για να θέσει αυτό ακριβώς το θέμα, προς επανεξέταση.
Οι καταστηματάρχες πάντως προσδοκούν στις επερχόμενες εκπτώσεις που ξεκινούν στις 14 Ιανουαρίου, όπου θα υπάρχουν ειδικές, μεγάλες εκπτώσεις και αξίζει τον κόσμο να τις εμπιστευτούν οι καταναλωτές.
Σοφία Γκαγκούση