Γράφει ο
Παναγιώτης
Παπαδόπουλος
Φιλόλογος
Στις 6 Ιανουαρίου η εκκλησία μας γιορτάζει τη βάπτιση του Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό υπό του προφήτου Ιωάννου. Σύμφωνα με την Αγία Γραφή και την ιερή παράδοση ο Χριστός, πριν αρχίσει το δημόσιο βίο του, πήγε στις όχθες του Ιορδάνη ποταμού για να βαπτιστεί και να επαληθευτούν οι προφητείες της Π. Δ περί της έλευσης του Μεσσία. Εκεί ζούσε ο τελευταίος προφήτης. ο Ιωάννης, ο επονομαζόμενος Πρόδρομος, Σε αυτόν απευθύνθηκε να τον βαπτίσει.
Στην Π. Δ γίνεται πολύς λόγος για τους προφήτες του Εβραϊκού λαού από την εποχή της Εξόδου από την Αίγυπτο υπό την αρχηγία του Μωυσή περίπου το 1225 π. χ μέχρι να φτάσουν στην Παλαιστίνη. Σύμφωνα με την παράδοση «ο Μωυσής θεωρείται ως ο ελευθερωτής και θεμελιωτής του Ισραηλινού έθνους » και ότι είναι εκείνος ο οποίος με βάση τις παραδόσεις της προγενέστερης εποχής διαμόρφωσε τη θρησκεία και τους νόμους του Ισραήλ, ώστε να θεωρείται ο κύριος ιδρυτής του. Στο βιβλίο της Γένεσης γίνεται λόγο για τους Πατριάρχες (ΑΒΡΑΑΜ-ΙΣΑΑΚ-ΙΑΚΩΒ) που τα ονόματά τους σχετίζονται με τις ιστορικές αφηγήσεις της στοματικής παράδοσης του λαού για τη φυλετική καταγωγή των Εβραίων. 1
Ακολουθούν οι Προφήτες. Πρόκειται για θρησκευτικές και ηθικές προσωπικότητες και αναγνωρισμένες από το λαό του Ισραήλ. Διακρίνονταν για τη μόρφωση που κατείχαν για το κύρος τους αλλά και για την προφητική τους ικανότητα. Με τη θεϊκή τους έμπνευση(όπως παραδέχεται η ορθόδοξη εκκλησία μας) προανήγγειλαν την έλευση του Μεσσία, την οποία αποτύπωσαν στα βιβλία τους, τις προφητείες. Στη διάρκεια μιας χιλιετίας περίπου, μετά την εγκατάστασή του Ισραήλ στη γη της Επαγγελίας, τη Γη Χαναάν, οι προφήτες δεν έπαψαν να διδάσκουν το λαό και να τον νουθετούν παρά τα προβλήματα εγκατάστασης και την εχθρική απειλή από τους γειτονικούς λαούς που αντιμετώπιζε η Ισραηλινή Κοινότητα. Καλλιεργούσαν την έλευση εκ του Θεού, του Μεσσία, του Λυτρωτή τους. «Πάντες γαρ οι προφήται και ο νόμος έως Ιωάννου προφήτευσαν». (Ματθ. ΙΑ,13)
Ο Ιωάννης είναι ο τελευταίος προφήτης που κηρύττει για την έλευση του Μεσσία- Χριστού στον κόσμο. Ήταν γιος του Ζαχαρία και της Ελισάβετ, συγγενής της Παναγίας. Ζούσε ασκητική ζωή στην έρημο. Με τα ηθικά κηρύγματά του καλούσε τους συμπατριώτες του να μετανοήσουν για τις αμαρτίες τους. «Φωνή βοώντος εν τη ερήμω ετοιμάσατε την οδόν του Κυρίου…» (Μαρκ. Κεφ. Α 3) . Ο Ιωάννης έλεγχε με αυστηρό τρόπο τον Τετράρχη της Γαλιλαίας και της Περαίας, Ηρώδη Αντύπα για την παράνομη συμβίωσή του με την Ηρωδιάδα, γυναίκα του αδελφού του. Ζούσε ασκητικό βίο. Ήταν« ενδεδυμένος τρίχας καμήλου και ζώνη δερμάτινη περί την οσφύν αυτού και εσθίων ακρίδας και μέλι άγριον» (Μαρκ. Κεφ. Α, 6 ) Την εποχή του Χριστού πήγε στις όχθες του Ιορδάνη ποταμού και άρχισε να κηρύττει. Γρήγορα έγινε πόλος έλξης του λαού του Ισραήλ ο οποίος πήγαινε να ακούσει τις ομιλίες του και να ανανεώσει την ελπίδα του για την έλευση του Μεσσία. Εκεί επισφράγιζε το κήρυγμά του με το βάπτισμα μετανοίας. Ήταν μια συμβολική πνευματική κάθαρση που προετοίμαζε τους ανθρώπους για το βάπτισμα της άφεσης των αμαρτιών των ανθρώπων υπό του Χριστού . Τόνιζε δε στους συμπατριώτες του ότι « εγώ μεν εβάπτισα υμάς εν ύδατι, Αυτός δε βαπτίσει υμάς εν Πνεύματι Αγίω». (Λουκά γ’16)
Ο Ιησούς ήθελε να βαπτιστεί στον Ιορδάνη ποταμό και να αρχίσει το δημόσιο βίο του. Ο Ιωάννης αναγνώρισε στο πρόσωπο του Χριστού τον Μεσσία. Παρά τις πρώτες αντιρρήσεις του Ιωάννη έγινε η βάπτιση. Οι ευαγγελιστές καταγράφουν με λεπτομέρειες όσα συνέβησαν κατά την βάπτιση του Χριστού. Ήταν η παρουσία των τριών Προσώπων της Αγίας Τριάδος. «και ίδε το Πνεύμα του Θεού καταβαίνων, ωσεί περιστερά και ερχόμενον επ’ αυτόν. και ιδού φωνή εκ των ουρανών λέγουσα: ούτος εστιν ο υιός μου ο αγαπητός εν ω ευδόκησα.»(Ματθ.γ’17) Ήταν η φωνή του πατρός Θεού και η παρουσία του Αγίου πνεύματος που δηλώθηκε με τη μορφή ενός περιστεριού. Έχουμε δηλαδή την εμφάνιση ολόκληρης της Αγίας Τριάδας. Είναι η δογματική βάση επάνω στην οποία ο Ιησούς θα οικοδομήσει την εκκλησία του. Έτσι αρχίζει τη δημόσια παρουσία του στη γη ο Χριστός μπροστά τα μάτια των μαθητών του. Ο Ιωάννης επικρίθηκε πολύ από το περιβάλλον του Ηρώδη για την αυστηρή κριτική που ασκούσε. Τον φυλάκισε και τον αποκεφάλισε. Ο Ιωάννης μέσα από τη φυλακή του έστειλε δυο μαθητές του να ρωτήσουν τον Χριστό «συ ει ο ερχόμενος ή έτερον προσδοκώμεν?»( Ματθ. Ια’ 2) Η ερώτηση του Ιωάννη προς το Χριστό, σύμφωνα με την κριτική που του έγινε αφορούσε τους μαθητές του. Να ακούσουν μια επίσημη επιβεβαίωση από τα χείλη του περί της προέλευσης και της εκπλήρωσης της προφητείας του Μεσσία. Η μνήμη του τελείται στις 7 Ιανουαρίου.
Βιβλιογραφία1.»Θρησκευτικές προσωπικότητες της Π.Δ.»του Βασιλείου Βέλλα έκδοση Β.1956.2. Καινή Διαθήκη. 3. «Ιησούς-Οι μαρτυρίες.» του IAN WILSON. Εκδόσεις Κονιδάρη 1987