-Τι είπε ο κ. Παυλίδης για τα τοπικά δεδομένα
Η νέα υπουργική απόφαση για την μεταφορά των μαθητών υπογράφηκε την Πέμπτη, ωστόσο η σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει με τα γνωστά -κάθε χρόνο- προβλήματα των μαθητικών δρομολογίων.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο μελετάνε και οι μεταφορείς ώστε να εκτιμήσουν τα όποια νέα δεδομένα και να προχωρήσουν στις όποιες αλλαγές ή προσαρμογές πρέπει να γίνουν.
Ο πρόεδρος των Αστικών ΚΤΕΛ Βέροιας κ. Παύλος Παυλίδης, εκπροσωπώντας τα τρία ΚΤΕΛ του Νομού, μίλησε στην εκπομπή «Πρωινές σημειώσεις» της Σοφίας Γκαγκούση, στον ΑΚΟΥ 99.6 και έκανε μία πρώτη προσέγγιση και εκτίμηση της νέας απόφασης.
«Τα σχολεία έχουν αρχίσει. Τα προβλήματα είναι γνωστά από παλαιότερα και τώρα έρχεται αυτή η ΚΥΑ να λύσει μεν κάποια, όμως μέσα σε αυτά δημιουργεί και κάποια επιπλέον. Θεωρώ ωστόσο ότι είναι καλύτερο αυτό το πλαίσιο, γιατί επιλύει ορισμένες αγκυλώσεις που είχε η προηγούμενη διαδικασία».
Ποια προβλήματα πιστεύετε ότι λύνει και ποια προσθέτει;
Θα σας εξηγήσω για να καταλάβει και ο κόσμος. Όταν ξεκινούσε ένα λεωφορείο από τη Βέροια για να κάνει μια διαδρομή 2 χλμ, π.χ. του σχολείου μεταξύ Τριποτάμου- Ράχης, όλο το δρομολόγιο γινόταν για 19 ευρώ. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν έβγαιναν ούτε τα πετρέλαια, διότι το λεωφορείο ξεκινούσε από τη Βέροια. Κι αν αυτό συμβαίνει για τα αστικά, αντιλαμβάνεστε ότι για ένα υπεραστικό, για να παει στη διαδρομή Καβάσιλα- Σκυλίτσι που είναι κι εκεί δύο χιλιόμετρα, η απόσταση είναι πολύ μεγαλύτερη, από Βέροια μέχρι το Σταυρό. Υπάρχουν δηλαδή οικονομικά θέματα. Τώρα εάν κάποιος έρθει να πει ότι αυτά θα μπορούσαν να ισοσκελιστούν με άλλα έσοδα από κάποια άλλα δρομολόγια, του λέμε ότι πλέον, εδώ και χρόνια, τα δρομολόγια βγαίνουν με χάρτη, με GPS, με συγκεκριμένες στάσεις. Δυστυχώς το κράτος κοιτούσε πάντα το οικονομικό και όχι την εξυπηρέτηση των μαθητών κι έτσι αυτοί που έβγαζαν τα δρομολόγια ή υπέγραφαν τις συμβάσεις, υποχρεούνταν να είναι νόμιμοι, γιατί αλλιώς θα έβρισκαν οι άνθρωποι τον μπελά τους. Μ’ αυτή την καινούργια απόφαση τελικά, κάποια από αυτά τα θέματα λύνονται. Συγκροτεί επίσης μια επιτροπή με 3 άτομα που θα λύνει προβλήματα, όπως το Μουσικό Σχολείο από Νάουσα για Βέροια, που ακόμη και σήμερα υπάρχει ζήτημα με τα Υπεραστικά, από Νάουσα για Βέροια και γιατί είναι λίγοι οι μαθητές και γιατί δεν συμφέρει με αυτά τα χρήματα. Τέτοιες μικρές ανωμαλίες υπήρχαν τα τελευταία χρόνια και δεν μπορούσαν οι μαθητές να έχουν πρόσβαση στο σχολείο. Να φανταστείτε ότι και το μεσημέρι που σχολάνε τα σχολεία , πότε πεντάωρο, πότε εξάωρο, μας απαγόρευαν να στείλουμε άλλο λεωφορείο σε δεύτερο δρομολόγιο. Μόνο ένα το πρωί και μόνο ένα το μεσημέρι. Αν το κάναμε αυτό, θα έπρεπε όλοι οι μαθητές να περιμένουν στις 2.30 η ώρα για να φύγουν όλοι μαζί. Δεν γίνεται αυτό, ειδικά σε περιοχές που υπάρχουν και παιδιά Δημοτικού και νηπιαγωγείου. Τώρα, για τους μαθητές της Πρωτοβάθμιας το κόστος έπεσε στα 0,60 ευρώ από 0,90 ευρώ που ήταν. Στα νηπιαγωγεία αυτά δεν έχουν λυθεί. Θα πρέπει η δασκάλα του νηπιαγωγείου να ανεβάσει τα παιδιά στο λεωφορείο, να περιμένει στη μέση του δρόμου ένα τέταρτο κτλ. Αυτά είναι αδυναμίες τοπικές που δεν μπορούν να τις γνωρίζουν κεντρικά, είναι αγκυλώσεις.
Η επιτροπή που θα συσταθεί, πιστεύετε ότι θα μπορέσει να ξεπεράσει αυτές τις αγκυλώσεις;
Έτσι λέει η κοινή υπουργική απόφαση, ότι με τα τρία άτομα που θα συμμετέχουν σ’ αυτή την Επιτροπή, μπορεί πέρα από τα χιλιομετρικά και άλλα παρόμοια θέματα, να δώσει λύσεις. Περιορίζει βέβαια το κόστος, αλλά … Για να μη δημιουργούνται όμως εντυπώσεις, μετά την τελευταία τροπολογία που είχε περάσει το κράτος και πρόλαβε η Ημαθία και την ενέταξε με παρεμβάσεις βουλευτών, μπόρεσε ο Περιφερειάρχης να δώσει εντολή και εξυπηρετούμε τους πάντες. Με τα αστικά δεν έχουμε κάποιο συγκεκριμένο θέμα. Οι δυσκολίες είναι σε δρομολόγια που δεν μπορεί να τα κάνει ούτε ταξί. Τι να σας πω τώρα, ότι το ταξί Φυτειά- Τρίλοφος είναι 12 ευρώ και δεν μπορεί το παιδί να πάει σχολείο, γιατί δεν υπάρχουν λύσεις;
Από την άλλη η νέα απόφαση μας βάζει κάποια καινούργια προβλήματα, όπως η τοποθέτηση συνοδού για παιδιά μέχρι Β’ Δημοτικού. Δεν έχουμε θέμα να βάλουμε, ποιος δεν το θέλει αυτό. Αλλά όταν σε υποχρεώνει να πληρώσεις τον συνοδό με 5 ευρώ, δεν θα βρεις άτομα. Ποιος θα έρθει να δουλέψει μία ώρα το πρωί και μία ώρα το μεσημέρι με 5 ευρώ, να τον κάνεις πρόσληψη και από τα 5 ευρώ στο τέλος να πάρει 3 και κάτι; Καλές είναι οι υποχρεώσεις που βάζουν, αλλά κάποια πράγματα δεν μπορούν να γίνουν. Γι’ αυτό σας λέω ότι λύνει κάποια προβλήματα, αλλά δημιουργεί και καινούργια
Από τη δική σας πλευρά, σας συμφέρει οικονομικά;
Εμείς μεταφέρουμε και θέλουμε να πληρωθούμε για να πληρώσουμε τουλάχιστον τα πετρέλαια. Όταν κόβουμε τιμολόγια για μεταφορές πληρώνουμε τον ΦΠΑ, παρακράτηση 8%, εγγυητικές και πολλά άλλα. Εάν δείτε ένα δρομολόγιο με 20 ευρώ στο χαρτί, στο τέλος μένουν τα 10. Το πρόβλημα είναι ότι θα γίνει και τώρα ένας διαγωνισμός όπως γίνεται, 6 μήνες πριν από τη νέα σχολική χρονιά. Με τα προηγούμενα στοιχεία όμως, δεν μπορείς να μεταφέρεις την επόμενη χρονιά, γιατί υπάρχουν διαφοροποιήσεις και αλλαγές με τους μαθητές, οπότε θα χρειαστούν πάλι τροπολογίες, Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Απλά σε κάποιες περιπτώσεις «απαλύνανε τον πόνο». Θα περίμενα περισσότερα, γιατί τα προβλήματα είναι γνωστά.