Έντονες είναι οι αντιδράσεις στον ακαδημαϊκό χώρο μετά τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, για την κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών.
Πανεπιστημιακές Αρχές και εκπαιδευτικοί εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους, με την Κοσμητεία μάλιστα της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών να κάνει λόγο για απολύτως λανθασμένη και αναχρονιστική στρατηγική του υπουργείου.
Παράλληλα, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για επερχόμενη «απομόνωση» του μαθητικού πληθυσμού της χώρας από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα την ώρα που σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται μια γενικότερη τάση αναθεώρησης της όποιας απομάκρυνσης υπήρξε τα τελευταία χρόνια από την κλασική παιδεία, ενώ καλεί το υπουργείο «να επανεξετάσει και τελικά να αναθεωρήσει και να ανακαλέσει αυτή την απολύτως εσφαλμένη απόφασή του».
Ιδιαίτερη ενόχληση και κινητικότητα υπάρχει και στον επαγγελματικό κλάδο των φιλολόγων, οι οποίοι ξεκίνησαν τη συλλογή υπογραφών επί κειμένου υπέρ της διατήρησης των Λατινικών.
Στο πλαίσιο αυτό, κάνουν λόγο για «μεθοδευμένη, συστηματική υποβάθμιση και αποψίλωση των κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών στα σχολεία» στρέφοντας τα «πυρά» τους κατά του υπουργείο Παιδείας, ενώ εστιάζουν και στις εργασιακές προοπτικές του κλάδου.
«Εδώ και δεκαετίες οι φιλόλογοι γινόμαστε μάρτυρες της μεθοδευμένης, συστηματικής υποβάθμισης και αποψίλωσης των κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών στα σχολεία. Τομές της επιδείνωσης η κατάργηση των εξετάσεων των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, της Λογοτεχνίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, η εκμηδένιση σχεδόν της διδασκαλίας του Επιταφίου και της Αντιγόνης και η σοβαρή υποβάθμιση των Λατινικών» αναφέρουν το κείμενο.
«Λόγω της πλήρους εργασιακής εξαθλίωσης, του ευτελισμού των πτυχίων και του υπερκορεσμού του επαγγέλματος, η ζήτηση για τις Φιλοσοφικές Σχολές συνεχώς πέφτει, κατακρημνίζοντας εν συνεχεία τις βάσεις εισαγωγής στα εν λόγω τμήματα και υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο τις σπουδές και τα πτυχία των φιλολόγων. Κι ενώ οι αδιόριστοι και άνεργοι φιλόλογοι αριθμούν πολλές χιλιάδες, η εισαγωγή στις σχολές που οδηγούν στην ειδικότητα ΠΕ02 συνεχίζει ακάθεκτα αθρόα, με το φαινόμενο των 20 (!) πανεπιστημιακών τμημάτων να συνεχίζουν απτόητα τη λειτουργία τους, παράγοντας στρατιές ανέργων, που είναι μαθηματικά βέβαιο ότι αποκλείεται να απορροφηθούν τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Κανένας άλλος επιστημονικός κλάδος δεν αριθμεί τόσα πολλά πανεπιστημιακά τμήματα με τόσο δυσανάλογα μικρή απορρόφηση στην αγορά» σημειώνουν.