Ξεκίνησε η κατάρτιση για τον Προυπολογισμό του 2019 όπως προκύπτει από εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χουλιαράκης.
Με την εγκύκλιο Χουλιαράκη δίνονται οι κατευθύνσεις και καθορίζονται τα όρια δαπανών και οι στόχοι, για την κατάρτιση του Κρατικού Προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης οικονομικού έτους 2019.
Η κατάρτιση των προϋπολογισμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης γίνεται σύμφωνα με τους στόχους δημοσιονομικού αποτελέσματος και τα συνολικά όρια δαπανών σύμφωνα με τα όρια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2019-2022 (ν.4549/2018).
Επισημαίνεται στην εγκύκλιο, ότι τα προαναφερόμενα ανώτατα όρια δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και των μεταβιβάσεων, καθώς και οι στόχοι δημοσιονομικού αποτελέσματος, ενδέχεται να αναμορφωθούν σε περίπτωση που προκύψουν μεταβολές μετά την ολοκλήρωση της επισκόπησης δαπανών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο Χουλιαράκη είναι ιδιαίτερα σημαντικό να κατανεμηθούν ορθά οι πιστώσεις των φορέων με βάση τις πραγματικές ανάγκες και κατά προτεραιότητα, ώστε να προληφθούν ενδεχόμενες αστοχίες προβλέψεων, ειδικά στις ανελαστικές δαπάνες και να ελαχιστοποιηθούν οι τροποποιήσεις του προϋπολογισμού κατά την εκτέλεσή του.
Πιστώσεις για δαπάνες για μεταναστευτικές ροές έχουν προβλεφθεί στα ανώτατα όρια δαπανών έτους 2019 των φορέων που εκτελούν δαπάνες αυτού του σκοπού, όπως το πρώην Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη. Επιπλέον, πιστώσεις για δαπάνες μεταναστευτικών ροών έχουν προβλεφθεί και στα ανώτατα όρια δαπανών του Υπουργείου Οικονομικών - Γενικές Κρατικές Δαπάνες, με τις οποίες θα ενισχύονται οι προϋπολογισμοί των Υπουργείων σε συγκεκριμένους ειδικούς φορείς που θα καθοριστούν σύντομα με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και θα αφορούν στο σκοπό αυτό.
Στα ανώτατα όρια δαπανών έτους 2019 των Υπουργείων δεν έχουν προβλεφθεί επιπρόσθετες πιστώσεις για πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Αποδοχές προσωπικού
Όπως αναφέρει η εγκύκλιος δεδομένου ότι οι αποδοχές αποτελούν κρίσιμο μέγεθος, λόγω του σημαντικού ύψους των σχετικών δαπανών επί του συνόλου του προϋπολογισμού και της ανελαστικότητας που τις χαρακτηρίζει, είναι απαραίτητη η ακριβής εκτίμησή τους. Με την έγκαιρη, πλήρη και ορθή συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων στοιχείων και πινάκων σχετικά με το προσωπικό, θα επιτευχθεί ορθότερη κατανομή πόρων μεταξύ των υποτομέων της Γενικής Κυβέρνησης και των φορέων που υπάγονται στον κάθε υποτομέα.
Στα ανώτατα όρια που έχουν τεθεί για το οικονομικό έτος 2019 ως προς τις αμοιβές προσωπικού (όπως περιλαμβάνονται στη μείζονα κατηγορία «Παροχές σε εργαζομένους») και τις μεταβιβάσεις για αποδοχές προσωπικού σε φορείς εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης, έχουν ληφθεί υπόψη, μεμονωμένα ανά Υπουργείο / φορέα, τυχόν εξοικονομήσεις ή / και δαπάνες από τις μετατάξεις, τις αποσπάσεις και τις προσλήψεις έτους 2018, καθώς και από τις προβλεπόμενες για το 2019 αποχωρήσεις προσωπικού.
Στο πλαίσιο της σταδιακής αναπροσαρμογής των ασφαλιστικών εισφορών σύμφωνα με τις διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου», οι εργοδοτικές εισφορές για τους υπαλλήλους που μέχρι την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας (31.12.2016) του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) υπάγονταν στο ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου, έχουν προβλεφθεί για το 2019 με ποσοστό 9,99%, προσαυξημένες δηλαδή κατά 3,33 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2018.
Τα ανώτατα όρια αποδοχών δύναται να επανεκτιμηθούν και να επικαιροποιηθούν από τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης, εφόσον παρασχεθεί επαρκής τεκμηρίωση. Πιστώσεις για νέες προσλήψεις προσωπικού προβλέπονται συνολικά για όλους τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών - Γενικές Κρατικές Δαπάνες. Για τον προσδιορισμό των δαπανών για αποδοχές προσωπικού, τόσο για τις εκτιμήσεις του 2018, όσο και για τις προβλέψεις του 2019, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ισχύουσες διατάξεις της μισθολογικής νομοθεσίας.
Ιδιαίτερη προσοχή όπως αναφέρει ο κ. Χουλιαράκης, πρέπει να δοθεί κατά την εκτίμηση του ύψους των επιχορηγήσεων / αποδόσεων Τακτικού Προϋπολογισμού που προγραμματίζουν να μεταβιβάσουν τα Υπουργεία στους εποπτευόμενους φορείς τους, αφού βάσει αυτών οι τελευταίοι συντάσσουν τις προβλέψεις τους για τον προϋπολογισμό. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που οι προβλέψεις των Υπουργείων διαφέρουν σημαντικά από τα τελικά ποσά που διατίθενται στους εποπτευόμενους φορείς, δημιουργείται πρόβλημα στην κατάρτιση των προϋπολογισμών τους. Βασικό μέλημα των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) είναι ο έλεγχος της ταύτισης του συνόλου των εσόδων από μεταβιβάσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό όλων των φορέων Γενικής Κυβέρνησης εποπτείας τους, με την αντίστοιχη πρόβλεψη για μεταβιβάσεις του Υπουργείου (το ανωτέρω σύνολο δύναται να είναι μεγαλύτερο από την αντίστοιχη πρόβλεψη για μεταβιβάσεις του Υπουργείου, μόνο σε περίπτωση φορέων που επιχορηγούνται από περισσότερα του ενός Υπουργεία). Οι προβλέψεις πρέπει να στηρίζονται σε πραγματικά στοιχεία και να αποφεύγονται υπερεκτιμήσεις ή υποεκτιμήσεις των μεγεθών.
Η κατανομή των πόρων πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να καλύπτονται κατά σειρά προτεραιότητας οι ανάγκες λειτουργίας των φορέων, όπως αποδοχές, τοκοχρεολυτικές δόσεις δανείων, πάγιες δαπάνες και λοιπές λειτουργικές δαπάνες, δεδομένου ότι οι μεταβιβάσεις αυτές για τους περισσότερους εποπτευόμενους φορείς αποτελούν βασική πηγή των εσόδων τους.
Ιδιαίτερη πρόβλεψη πρέπει να γίνει για όσους φορείς πραγματοποιούν προμήθειες μέσω της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, οι οποίοι οφείλουν να γνωρίζουν και να προβλέπουν τόσο τις νέες υποχρεώσεις για προμήθειες, όσο και τις υποχρεώσεις που προέρχονται από προηγούμενα έτη και που έχουν νόμιμα αναληφθεί, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές διαδικασίες προμηθειών. Συνεπώς, οι φορείς οφείλουν να γνωρίζουν ότι οι πιστώσεις που θα κατανείμουν πρέπει να καλύπτουν τόσο τις τρέχουσες υποχρεώσεις, όσο και τις μεταφερόμενες από προηγούμενα οικονομικά έτη υποχρεώσεις.
Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί ώστε να περιληφθούν στις προβλέψεις τα συνεχιζόμενα προγράμματα, όπως ενδεικτικά ταχυδρομικές υπηρεσίες, μισθώματα (ενταγμένα ή μη σε διαδικασία «sale & lease back») κ.λπ.