Στα σοβαρότατα προβλήματα που δημιουργούνται αναφορικά με τη χρήση εμπορικών επωνυμιών, σημάτων και ονομασιών προϊόντων αναφέρονται ο Γραμματέας ΠΕ της ΝΔ-Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, η Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης–Βουλευτής Σερρών κα Φωτεινή Αραμπατζή και 30 Βουλευτές της ΝΔ με κοινοβουλευτική τους παρέμβαση προς τους Υπουργούς Εξωτερικών κ. Νικόλαο Κοτζιά, Οικονομίας & Ανάπτυξης κ. Ιωάννη Δραγασάκη και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Ευάγγελο Αποστόλου.
Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι: «Η εθνικά επιζήμια Συμφωνία, που υπεγράφη στις Πρέσπες από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και την ΠΓΔΜ, δεν εξαντλείται στην παραχώρηση του ονόματος και στην ανιστόρητη, ντροπιαστική αναγνώριση δήθεν μακεδονικής γλώσσας και εθνότητας στα Σκόπια, υπονομεύοντας την ελληνικότητα της Μακεδονίας διεθνώς αλλά δημιουργεί δυστυχώς και πολλαπλές, κεφαλαιώδεις εστίες προστριβών με τη γείτονα χώρα.
Ανάμεσα σε αυτές τα σοβαρότατα προβλήματα, που προκύπτουν σε σχέση με τη χρήση εμπορικών επωνυμιών, σημάτων και ονομασιών προϊόντων από τον τόπο προελεύσεως, τα οποία υποτίθεται ρυθμίζονται με τη σύσταση Επιτροπής στο άρθρο 1(3)(θ), που περιλαμβάνει η Συμφωνία.
Ως γνωστόν η χώρα μας, παράγει και εμπορεύεται σειρά φημισμένων και δυναμικών προϊόντων με εμπορική επωνυμία, που έχουν ως βάση τον τοπικό προσδιορισμό «Μακεδονικός». Ειδικότερα, μια πλειάδα αγροτικών προϊόντων γεωγραφικής προέλευσης της Μακεδονίας μας, όπως τα μακεδονικά κρασιά ΠΓΕ, ο μακεδονικός χαλβάς, οι πιπεριές Φλωρίνης κ.α. βρίσκονται στον αέρα σε σχέση με τα προϊόντα, που παράγονται στην ΠΓΔΜ.
Ακόμη και η ναυαρχίδα των ΠΟΠ προϊόντων μας, η Φέτα, παρότι κατοχυρωμένη απολύτως στην αγορά της ΕΕ, είναι προφανώς «εκτεθειμένη» σε πιθανές εμπορικές πολιτικές παραπλάνησης των καταναλωτών, από γαλακτοκομικές επιχειρήσεις των Σκοπίων, που ως γνωστόν παράγουν λευκό τυρί.
Και όλα αυτά γιατί αφενός το άρθρο 1 (3) (θ) του τελικού κειμένου της Συμφωνίας δεν παρέχει καμία διαβεβαίωση ότι τα προϊόντα της γείτονος θα μετονομαστούν σε προϊόντα της Βόρειας Μακεδονίας αφετέρου και η τυχόν ρητή μετονομασία τους, στην απευκταία περίπτωση επικύρωσης της Συμφωνίας, δεν επιλύει το πρόβλημα. Αφού ο όρος «Βόρεια Μακεδονία» δημιουργεί σύγχυση, παραπλάνηση στο κοινό και συνεπώς εμπορική απώλεια για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Το πρόβλημα επιτείνεται από το γεγονός ότι η τύχη της εμπορικής ονομασίας των προϊόντων, που παράγονται στις δύο χώρες, κινείται στη σφαίρα της αβεβαιότητας τουλάχιστον έως και το 2022, οπότε και θα ολοκληρωθούν οι εργασίες της σχετικής διεθνούς ομάδας ειδικών.
Τα παραπάνω έχουν προκαλέσει εντονότατη ανησυχία τόσο στους παραγωγούς όσο και στις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας αφού έρχονται να προστεθούν στην ήδη υπάρχουσα κατάχρηση προστατευόμενων και εμπορικών ονομασιών από τα Σκόπια, που οδηγεί σε παραπλάνηση των καταναλωτών και υπονομεύει την ασφάλεια των εξαγωγών τους θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ποιότητα, την καταγωγή και τη σύνθεση των προϊόντων της Μακεδονίας μας.
Την ανησυχία αυτή, έρχεται να αναζωπυρώσει τόσο η συνέντευξη του Πρωθυπουργού της ΠΓΔΜ κ. Ζόραν Ζάεφ στην Σερβική εφημερίδα «Politika», όπου και δήλωσε ότι «οι οργανώσεις, οι σύλλογοι, οι εταιρίες θα μπορούν να χρησιμοποιούν το επίθετο «Μακεδονικός» τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό» όσο και σχετική ανάρτηση στα social media του Υπουργού Εξωτερικών της ΠΓΔΜ κ. Νίκολα Ντιμιτρόφ. Ανάρτηση με την οποία και διαφημίζει τις «Μακεδονικές ντομάτες» προερχόμενες από τη γείτονα χώρα, υποσχόμενος μάλιστα να τις στείλει ως δώρο σε όποιον στηρίζει τις προσπάθειες της κυβέρνησης του στην έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την ΕΕ την επόμενη εβδομάδα!
Ως εκ τούτου και με δεδομένο ότι το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα των τριών ετών είναι επικίνδυνα μεγάλο, στην περίπτωση, που η Συμφωνία επικυρωθεί και από τα δύο Κοινοβούλια και τεθεί σε ισχύ, γιατί εκ των πραγμάτων δημιουργεί δυο ταχύτητες στις όποιες διαφορές υπάρχουν».
Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση, τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα: «1. Πώς σκοπεύετε να προστατεύσετε και να υπερασπισθείτε τα Μακεδονικά προϊόντα μας από τον αθέμιτο ανταγωνισμό με προϊόντα της ΠΓΔΜ, που θα μπορούσαν να νομιμοποιηθούν μέσα από μια τέτοια Συμφωνία; 2. Στην απευκταία περίπτωση επικύρωσης της Συμφωνίας, πως αξιολογείτε το ανησυχητικό γεγονός της μη πρόβλεψης πλαισίου προσφυγής, σε περίπτωση διαφωνίας των θιγομένων με τις αποφάσεις της Μικτής Επιτροπής, όπου προφανώς τα προϊόντα μιας αναγνωρισμένης πλέον κρατικής οντότητας θα συναγωνίζονται από θέση ισχύος προϊόντα της Ελληνικής Περιφέρειας της Μακεδονίας μας;».