Γράφει ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ
Την τρέχουσα επικαιρότητα απασχολεί μεταξύ άλλων και η κινητικότητα για την αντικατάσταση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την Αυτοδιοίκηση, με το νέο σχέδιο νόμου που φέρει το εμβληματικό όνομα « ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1».
Η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για την κατ αρχή μείωση της θητείας των αυτοδιοικητικών οργάνων, την χρονική αποδέσμευση των αυτοδιοικητικών εκλογών από τις ευρωεκλογές, την καθιέρωση απλής αναλογικής και τις τροποποιήσεις για θέματα οικονομικού, διοικητικού και θεσμικού περιεχομένου, έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε αυτοδιοικητικούς και όχι μόνο, κύκλους.
Πέραν όμως από τις αντιδράσεις που εκδηλώνονται ως προς το περιεχόμενο της αυτοδιοικητικής αναθεώρησης που προβλέπεται από το σχέδιο νόμου, η πραγματικότητα επιτάσσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική αναβάθμιση του αυτοδιοικητικού θεσμικού πλαισίου.
Η κινητικότητα επομένως που καταγράφεται ως προς την τροποποίηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την αφορμή για μια συνολική νομοθετική παρέμβαση, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Αποτελεί ιστορική γνώση ότι μετά την δημιουργία του νέου ελληνικού κράτους και μέχρι την σύγχρονη εποχή, μηχανισμοί πολιτικού και κοινωνικού ελέγχου επιμένουν να κρατούν τη κοινωνία μας σε κατάσταση αποδιοργάνωσης και υποτέλειας.
Ισχυροί και αποτελεσματικοί τρόποι άμυνας της δημοκρατίας και υποστήριξης του πολίτη απέναντι στην όποια αυθαιρεσία της εξουσίας, πρακτικά δεν υπάρχουν και ο λαός παραμένει παθητικός θεατής των γεγονότων και των καταστάσεων.
Η Αυτοδιοίκηση που είναι ο εγγύτερος προς τον πολίτη πολιτειακός θεσμός, παραμένει ανήμπορη ακόμα και για την εκπλήρωση στοιχειωδών υποχρεώσεών του απέναντι των τοπικών κοινωνιών, όπως είναι η καθαριότητα, η ποιότητα ζωής, η απορρόφηση κονδυλίων συντήρησης υποδομών κλπ.
Και αυτό συμβαίνει στον τόπο μας όταν σε άλλες αναπτυγμένες χώρες η Αυτοδιοίκηση αποτελεί κυρίαρχο στρατηγικό παράγοντα και συντελεστή ανάπτυξης.
Στις σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες η Αυτοδιοίκηση συμμετέχει δυναμικά στην οργάνωση του κράτους, ενισχύοντας τις περιφερειακές λειτουργίες και ενδυναμώνοντας την δημοκρατία.
Η διαρκής υποτιμητική για την χώρα μας σύγκριση, αναπόφευκτα επιφέρει αντίδραση στη συνείδηση των πολιτών και εξωτερικεύει την γενικότερη απαίτηση για πραγματική αποκέντρωση στη διοίκηση και για αυτοδιαχείριση των τοπικών κοινωνιών, με όραμα την δημιουργικότητα, την εργατικότητα, το ήθος και την συνέπεια, που πρέπει να λειτουργούν σαν κριτήρια ανάδειξης, απόδοσης και καταξίωσης.
Αποτελεί γενικότερη πεποίθηση, ότι η θεσμική ανασυγκρότηση της κοινωνίας, συνδέεται με την δυνατότητα συμμετοχής των πολιτών στον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της αναπτυξιακής διαδικασίας, που θα έχει τη δυνατότητα να βγάλει την περιφέρεια από την στασιμότητα και να αναβαθμίσει ουσιαστικά την ζωή των πολιτών.
Αυτή η προοπτική άλλωστε επιτάσσεται και από την συμμετοχή μας στη ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η πληροφόρηση και η ηλεκτρονική διαχείριση, οι σύγχρονοι αυτοδιοικητικοί οργανισμοί χρειάζονται δημοκρατικό και αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης, ικανό να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες των πολιτών, σύμφωνα με τις αρχές της Συμμετοχικής Δημοκρατίας, της Διαφάνειας, της Αλληλεγγύης και της Αποτελεσματικότητας.
Η σύγχρονη κοινωνία βιώνει μια εποχή, που επιτάσσει να μετουσιώνεται σε πράξη το όραμα για μια πραγματική αποκεντρωμένη Αυτοδιοίκηση.
Ο τόπος διαθέτει μοναδικής αξίας ανθρώπινο δυναμικό και ενδοχώρα ανεκτίμητου πλούτου.
Επιβάλλεται να καταστεί συνείδηση οτι η ανάδειξη και αξιοποίηση τους δεν θα συντελεστεί ποτέ, αν εναπόκεινται στις πρωτοβουλίες των κεντρικών εξουσιών.
Αυτό το έργο αποτελεί υπόθεση των δημιουργικών δυνάμεων των τοπικών κοινωνιών, που οφείλουν να κινητοποιηθούν για μια Αυτοδιοίκηση με ανοιχτούς ορίζοντες.
Η κεντρική εξουσία επιβάλλεται να περιοριστεί στις δικές της αποκλειστικές αρμοδιότητες.
Η ανάδειξη ενός σύγχρονου θεσμού Αυτοδιοίκησης σύμφωνα με τις απαιτήσεις των καιρών, και την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, μπορεί να αποτελέσει το αποτέλεσμα της επιχειρούμενης αλλαγής του νομοθετικού αυτοδιοικητικού πλαισίου που φιλόδοξα έλαβε το όνομα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1».
Αρκεί να μη αφεθεί να χαθεί και αυτή η ευκαιρία στο βωμό των μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων που συνήθως προτάσσονται χωρίς όραμα και χωρίς προοπτική.