Του Μιχάλη Μπούργου
Συμβούλου Μηχανικού Αναπτυξιακού –
Χωρικού και Ενεργειακού Σχεδιασμού
Στο σημερινό άρθρο θα συνεχιστεί η παρουσίαση του Προγράμματος ‘Εξοικονόμηση κατ΄ οίκον ΙΙ’ (προηγούμενο: ‘Λαός’ 22/2/2018), εστιάζοντας περισσότερο στις κρίσιμες διαφοροποιήσεις του νέου Προγράμματος και σε σημαντικά στοιχεία που θα πρέπει να προσέξει κανείς.
Να ξεκινήσουμε επισημαίνοντας την μικρή καθυστέρηση, ως προς τη δυνατότητα των Ενδιαφερόμενων στην υποβολή Αιτήσεων Συμμετοχής: η σχετική εφαρμογή ‘ανοίγει’ τελικά την Πέμπτη 8 Μαρτίου. Το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ» θα χρηματοδοτήσει μέχρι και 70% -ανάλογα με το εισόδημα και την οικογενειακή κατάσταση του Δικαιούχου- τεχνολογίες, υλικά και εργασίες για την ενεργειακή θωράκιση των κατοικιών.
Συγκρίνοντας τα «Εξοικονομώ» Ι και ΙΙ, χρήσιμο είναι να επισημανθούν οι ακόλουθες «καινοτομίες» του νέου προγράμματος, εστιάζοντας παράλληλα σε σημεία που πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα:
Εστίαση 1: Στο νέο Πρόγραμμα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ υποχρεωτικός ο Τραπεζικός Δανεισμός. Στην περίπτωση που διαθέτει ο Ενδιαφερόμενος κεφάλαια, μπορεί να προχωρήσει σε απευθείας Αίτηση στο Υπουργείο, χωρίς τη διαμεσολάβηση Τράπεζας.
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ Προκαταβολή. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι θα πρέπει κανείς να διαθέτει και να καταβάλει αρχικά το σύνολο του ποσού που απαιτείται, εξοφλώντας τους προμηθευτές του. Το ποσό της ενίσχυσης θα το λάβει στη συνέχεια πίσω, αφού πιστοποιηθούν Δαπάνες και Φυσικό Αντικείμενο του Έργου, σύμφωνα με τα Δικαιολογητικά και τους Όρους του Προγράμματος.
Σε διαφορετική περίπτωση, μπορεί να κάνει χρήση τραπεζικού δανεισμού, μέσα από το ηλεκτρονικό σύστημα του νέου ‘Εξοικονομώ’, σε μία από τις δέκα Τράπεζες: τις τέσσερις Συστημικές (Εθνική, Πειραιώς, Alpha, Eurobank), την AtticaBank και πέντε Συνεταιριστικές (Ηπείρου, Θεσσαλίας, Καρδίτσας, Παγκρήτια, Χανίων). Αυτό φυσικά σημαίνει ότι ο Ενδιαφερόμενος θα πρέπει να έχει την ικανότητα δανεισμού. Να τονιστεί ότι τα Δάνεια αυτό είναι ΑΤΟΚΑ, καθώς το επιτόκιο δανεισμού χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα κατά 100%. Η διάρκειά τους μπορεί να είναι 4-6 χρόνια.
Εστίαση 2: Η όλη διαδικασία θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά μέσω ειδικού πληροφοριακού συστήματος. Επομένως οι διαδικασίες θα είναι ταχύτερες και αντικειμενικότερες, παράλληλα με αυστηρότερους-αποτελεσματικότερους μηχανισμούς ελέγχου. Η Αίτηση, δηλαδή, θα διασυνδέεται άμεσα με το taxisnet, προς διασταύρωση με τα στοιχεία της φορολογικής δήλωσης, ελέγχοντας τα εισοδηματικά κριτήρια και τα χαρακτηριστικά του ακινήτου (πρώτη κατοικία, είδος, τετραγωνικά, κ.α.).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στην περίπτωση που ενδιαφερόμενος έχει ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ στις Δηλώσεις Ε9, αυτές θα πρέπει οπωσδήποτε να έχουν επιλυθεί πριν την ηλεκτρονική Αίτηση.
Εστίαση 3: Από την αρχή θα διασφαλίζεται πλέον η άμεση διαθεσιμότητα κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση των εγκεκριμένων έργων, καθώς το Πρόγραμμα θα είναι ‘ανοικτό’ μέχρι την εξάντληση του προϋπολογισμού του ανά Περιφέρεια.
ΠΡΟΣΟΧΗ: προτεραιότητα θα έχουν οι Αιτήσεις που θα κατατεθούν ΝΩΡΙΤΕΡΑ. Ωστόσο, όποιος καταθέσει Αίτηση, θα πρέπει να είναι και έτοιμος για την υλοποίηση και των σχετικών εργασιών, καθώς θα είναι υποχρεωμένος να τις ολοκληρώσει εντός εννέα μηνών από την ένταξη του έργου.
Εστίαση 4: Το σύνολο των επεμβάσεων ανακαίνισης – ενεργειακής αναβάθμισης και των επιθεωρήσεων από Ενεργειακό Επιθεωρητή θα πρέπει να είναι σύμφωνες με το νέο Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ 2017), που εφαρμόζεται από 27 Νοεμβρίου 2017.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στις περιπτώσεις κατοικιών για τις οποίες έχει εκδοθεί Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) πριν τις 26 Νοεμβρίου 2017 ή είχε γίνει μελέτη ενεργειακής απόδοσης ή είχαν υπολογιστεί εργασίες με βάση το προηγούμενο Πρόγραμμα ή τον παλιό ΚΕΝΑΚ, η εργασία αυτή -και το σύνολο των σχετικών δικαιολογητικών/εγγράφων- θα πρέπει να ξαναγίνουν.
Η οικονομική και διαδικαστική παραπάνω δυσκολία, μάλλον εξισορροπεί από τις μεγαλύτερες δυνατότητες και ευελιξία για την κάλυψη των ενεργειακών στόχων του νέου προγράμματος. Συγκεκριμένα, για τις δύο πρώτες εισοδηματικές Κατηγορίες (ατομικό εισόδημα μέχρι 15.000 ευρώ, οικογενειακό μέχρι 25.000) προβλέπεται εξοικονόμηση ενέργειας πάνω του 40%. Το ποσοστό αυτό είναι σχετικά χαμηλό, ούτως ώστε να υποστηριχτούν περισσότερο τα φτωχά νοικοκυριά, με μικρότερο κόστος εργασιών-παρεμβάσεων. Υψηλότερος ο ενεργειακός στόχος για τις υπόλοιπες πέντε εισοδηματικές κατηγορίες, όπου και ο σχετικός προϋπολογισμός θα πρέπει να εξασφαλίζει στο κτίριο τελική εξοικονόμηση τουλάχιστον 70%, ως προς το κτίριο αναφοράς του ΚΕΝΑΚ.