Φάκελο υποψηφιότητας για την εγγραφή της Μακεδονικής Κουζίνας ως άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στους καταλόγους της Unesco ετοιμάζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου δράσης για την προβολή και προώθηση των αγροδιατροφικών προϊόντων της για την περίοδο 2018-2020.
Ήδη έχουν καταγραφεί σε μητρώο οι συνταγές που συνθέτουν τη μακεδονική κουζίνα, με αναλυτική παρουσίαση των υλικών και του τρόπου προετοιμασίας και με σύστημα ποιότητας σύμφωνα με το πρότυπο ISO.
Σ’ αυτό το μητρώο συνυπάρχουν η πολιτισμική και γαστρονομική παράδοση των Ποντίων, των Βλάχων, των Σαρακατσαναίων, των Μικρασιατών και των ντόπιων κατοίκων, ενώ σημαντική είναι και η επιρροή από την εβραϊκή και αρμένικη κοινότητα.
Το αποτέλεσμα της σχετικής καταγραφής αποκαλύπτει αρμονική συνένωση της βυζαντινής κουζίνας με την ανατολίτικη ευρηματικότητα, το άρωμα και τη φαντασία, με τη ντόπια γαστρονομική παράδοση των Μακεδόνων.
Το πάντρεμα αυτό δημιούργησε μια μεγάλη ποικιλία εδεσμάτων που με τα χρόνια εξελίχθηκαν και προσαρμόστηκαν στο κλίμα και τα προϊόντα της περιοχής. Κύρια χαρακτηριστικά της Μακεδονικής Κουζίνας είναι η χρήση αλλαντικών, τυροκομικών, οσπρίων και κηπευτικών, ενώ κάθε περιοχή έχει κάτι να συμπληρώσει και να προσφέρει στο γαστρονομικό χάρτη της περιφέρειας.
Πέραν από την υποβολή φακέλου για την εγγραφή της Μακεδονικής Κουζίνας ως άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στους καταλόγους της Unesco, προβλέπονται και επιμέρους δράσεις στις οποίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο σχεδιασμός ενός brand του σήματος της Μακεδονικής Κουζίνας, η παραγωγή σχετικών εντύπων και οδηγών γαστρονομίας, η δημιουργία δικτύων επιχειρήσεων εστίασης, η ανακήρυξη πρεσβευτών γαστρονομίας ανά περιφερειακή ενότητα, η δημιουργία ιστοσελίδας και η ηλεκτρονική προβολή της Μακεδονικής Κουζίνας, η δημοσίευση καταχωρήσεων σε έντυπα εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας και η διοργάνωση εκθέσεων και εκδηλώσεων.
Δράσεις αύξησης της αναγνωρισιμότητας των προϊόντων
Το στρατηγικό σχέδιο δράσης για την προβολή και προώθηση των αγροδιατροφικών προϊόντων της Περιφέρειας, ακολουθεί την παγκόσμια τάση των αναδυόμενων εστιατορίων και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει εκδηλώσεις στις οποίες θα παρουσιάζονται γεύσεις από την Ημαθία, τη Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς, την Πέλλα, την Πιερία, τις Σέρρες και τη Χαλκιδική σε κεντρικά σημεία μεγάλων πόλεων του εσωτερικού και του εξωτερικού, σε αεροδρόμια, σταθμούς του μετρό, σιδηροδρομικούς σταθμούς, πολυκαταστήματα ή ξενοδοχεία.
Στόχος τέτοιων εκδηλώσεων είναι η αύξηση της αναγνωρισιμότητας των ελληνικών προϊόντων.
Το σχέδιο δράσης διατηρεί τις παραδοσιακές δράσεις της φιλοξενίας δημοσιογράφων και των συμμετοχών σε εκθέσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού ενώ προβλέπει τη διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών στην Κίνα, τα Αραβικά κράτη, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ. Ειδικά για τη Ρωσία προβλέπεται η ενεργοποίηση του πρωτοκόλλου συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας και της Αγίας Πετρούπολης για την αύξηση των εμπορικών συναλλαγών σε προϊόντα πρωτογενούς παραγωγής που έχουν πληγεί μετά την επιβολή του εμπάργκο.
Το πλαίσιο των προγραμματισμένων δράσεων για την ερχόμενη τριετία συμπληρώνουν η συμμετοχή σε ευρωπαϊκά δίκτυα και προγράμματα αγροδιατροφικού τομέα, η δημιουργία προωθητικού υλικού (έντυπα, βίντεο, ντοκιμαντέρ, ιστοσελίδων, ψηφιακών εφαρμογών), η συμμετοχή στην πραγματοποίηση αφιερωμάτων και διαφημιστικών καταχωρήσεων, η διοργάνωση επιχειρηματικών συναντήσεων και η προώθηση της συνεργασίας του αγροτικού τομέα με τον τουρισμό.
Το σχέδιο δράσης που παρουσίασε ο αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας Φάνης Παπάς, εγκρίθηκε την Πέμπτη από το περιφερειακό συμβούλιο, ενώ το ύψος του ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ.