Ζωγραφική, γλυπτική, χορός, λογοτεχνία, ποίηση, θέατρο, κινηματογράφος. Kάθε μορφής τέχνη σε ένα μαγικό συνονθύλευμα και όλα άρρηκτα συνδεδεμένα με τη μουσική, κατακλύζουν τη ζωή μας από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας μας, μέχρι την τελευταία μας ανάσα.
Τι είναι όμως αυτό που μας γοητεύει στις τέχνες; Τι είναι αυτό που κάνει ειδικά τα παιδιά να απογειώνονται μόλις περάσουν στον κόσμο των τεχνών;
Το μυστικό βρίσκεται στη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Τα δυο ημισφαίρια του εγκεφάλου δεν έχουν συμμετρική λειτουργία. Και το καθένα φιλοξενεί τα κέντρα για διαφορετικές δεξιότητες και αντιληπτικές ικανότητες.
Στο αριστερό ημισφαίριο, γίνονται κυρίως οι λεκτικές, αναλυτικές και λογικές νοητικές διεργασίες. Είναι υπεύθυνο για την αντίληψη του χρόνου, την ομιλία, τη γραφή, την αντίληψη του λόγου, τη λεκτική μνήμη, την αναλυτική σκέψη και εκτέλεση διαδικασιών σχετικών με τα μαθηματικά και τη γραμματική.
Το δεξί ημισφαίριο από την άλλη, ελέγχει το αριστερό ήμισυ του σώματος αισθητικά και κινητικά και είναι υπεύθυνο για την οπτική αντίληψη του χώρου, την κατανόηση των μεταφορικών εννοιών και του χιούμορ, τη συναισθηματική φόρτιση, τη μελωδία λόγου, την οπτική μνήμη, και την επικοινωνία, τόσο με τόνο φωνής όσο και με εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος. Επίσης βοηθάει στην προσοχή, την διάκριση πολύπλοκων ακουστικών τόνων, την πρόκληση παρορμητικής συμπεριφοράς, τα αισθήματα, τις συγκινήσεις, την δημιουργικότητα, την φαντασία και την καλλιτεχνική έκφραση.
Μπαίνοντας λοιπόν σε μια δημιουργική καλλιτεχνικά και μουσικά διαδικασία, τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου επικοινωνούν, ανοίγοντας νέα μονοπάτια μεταξύ τους και χτίζουν νέους νευρωνικούς δεσμούς. Συλλογιστείτε το αντίκτυπο που υπάρχει στα ευαίσθητα εγκεφαλικά κύτταρα των παιδιών.
Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες παρέχουν τεράστιες ευκαιρίες στα παιδιά να ενισχύσουν και να εξασκήσουν τη δημιουργικότητά τους. Ενθαρρύνονται να εκφραστούν και να πειραματιστούν στη δημιουργία της τέχνης, να αναπτύσσουν μια αίσθηση καινοτομίας, με αποτέλεσμα να επωφελούνται και στην ενήλικη ζωή. Χτίζουν την αυτοπεποίθηση επειδή δεν υπάρχει μόνο ένας σωστός τρόπος για να κάνεις τέχνη. Και κάθε παιδί μπορεί να αισθανθεί περήφανο για τις πρωτότυπες καλλιτεχνικές δημιουργίες του ακόμα και αν αντιμετωπίζει σωματικές, συναισθηματικές ή μαθησιακές προκλήσεις.
Μέσα από τη διαδικασία της μάθησης απαιτείται η επιμονή του καλλιτέχνη, όπως και η ικανότητα της συγκέντρωσης. Μέσα από την εξάσκηση, την εκμάθηση τεχνικών και δεξιοτήτων και με την επιμονή στον στόχο, βρίσκεται πολύ κοντά στο να μεγαλουργήσει.
Οι περισσότερες καλλιτεχνικές δραστηριότητες έχουν συλλογικό χαρακτήρα. Μέσα από αυτές τα παιδιά εξασκούνται στο να εργάζονται μαζί, να μοιράζονται ευθύνες και να λειτουργούν με άλλους για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, αναγνωρίζοντας πως ακόμα και το πιο μικρό μοτίβο μέσα σε μια μεγάλη ορχήστρα έχει το ρόλο του και είναι σημαντικό.
Γνωρίζοντας πως το αυτί είναι ο επικρατέστερος προμηθευτής αισθητήριας ενέργειας στον εγκέφαλο και δεδομένου ότι η ακουστική περιοχή του εγκεφάλου διαμορφώνεται νωρίτερα από άλλες περιοχές, η μουσική μπορούμε να πούμε πως δεσπόζει ανάμεσα στις καλές τέχνες, αφού παίζει σημαντικό ρόλο στη δόμηση του εγκεφάλου, καθώς οι ακουστικές εμπειρίες αποτελούν το κυριότερο ερέθισμα για εγκεφαλική ανάπτυξη ακόμη και από την εμβυική ζωή.
Τα παιδιά λοιπόν χρειάζονται τροφή όχι μόνο για η σωματική τους ανάπτυξη αλλά και για την πνευματική, ώστε να εξελιχθούν σε ισορροπημένους και λειτουργικούς ενήλικες.