Τα πάνω… κάτω αναμένεται να φέρουν σε οδηγούς και εκπαιδευτές τα δύο νομοσχέδια που ετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών, με τα οποία θα προβλέπονται ριζικές αλλαγές και αυστηρές ποινές. Μάλιστα, με το δεύτερο σχέδιο νόμου το οποίο θα κατατεθεί μέσα στον Δεκέμβριο, οι σχολές οδήγησης που δεν θα συμβαδίσουν με τα όσα προωθούνται από το ΥΠΟΜΕΔΙ θα έρθουν αντιμέτωπες ακόμη και με «λουκέτο».
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο, το υπουργείο μεταξύ άλλων θέλει να αλλάξει ριζικά τον τρόπο εξέτασης για την άδεια διπλώματος, περνώντας τη διαδικασία σε ψηφιακή μορφή, αποτρέποντας με αυτό τον τρόπο το πλέον καθιερωμένο λάδωμα, το οποίο να υπενθυμίσουμε κυμαίνεται περίπου στα 200 – 250 ευρώ.
Πώς όμως θα γίνει αυτό και τι κυρώσεις θα υπάρξουν; Οπως εξήγησε ο κ. Μαυραγάνης, οι εξεταστές δεν θα παρευρίσκονται στο αμάξι αλλά θα δίνουν τις οδηγίες μέσω μικροφώνου και θα βλέπουν την πορεία του αυτοκινήτου μέσω κάμερας. Ο εκπαιδευτής για λόγους ασφαλείας θα είναι μαζί με τον εξεταζόμενο, ωστόσο ο ρόλος του θα είναι περιορισμένος.
Το σύστημα θα θυμίζει λίγο τις πανελλαδικές εξετάσεις, αφού για παράδειγμα δύο εξεταστές από την Ξάνθη θα επιβλέπουν έναν υποψήφιο οδηγό από την Κρήτη ή ένας εν δυνάμει οδηγός της Θεσσαλονίκης θα εξετάζεται από ειδικούς της Πάτρας. Αυτό, όμως, δεν θα περιοριστεί μόνο στο πρακτικό κομμάτι αλλά θα προχωρήσει και στο θεωρητικό.
Από το νέο έτος όλες οι σχολές οδήγησης της χώρας είναι υποχρεωμένες να ενσωματώσουν κάμερες οι οποίες θα είναι συμβεβλημένες με ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου (σ.σ. μέχρι το τέλος του έτους θα έχει αναλάβει εταιρεία τη δημιουργία του), μέσω του οποίου θα φαίνεται ότι ο υποψήφιος οδηγός παρακολούθησε πράγματι όλα τα θεωρητικά μαθήματα. Στην περίπτωση που οι σχολές δεν δεχτούν αυτή τη νέα τροπή, θα κλείνουν.
Βέβαια, η εφαρμογή μιας τέτοιας διαδικασίας βρίσκει αντίθετους τους άμεσα εμπλεκόμενους. Οπως σημειώνουν, ιδιοκτήτες Σχολών Οδηγών, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εγκατασταθεί ένα τέτοιο σύστημα, πόσω μάλλον να μπορεί να ελέγχει ολόκληρο το δίκτυο της χώρας. Χρειάζονται αφενός αρκετοί υπάλληλοι για να «τσεκάρουν» τις κάμερες και αφετέρου στο πρακτικό κομμάτι της εξέτασης θα προκύψουν επιμέρους προβλήματα. Οπως εκτιμούν, είναι σχεδόν ακατόρθωτο να ελέγξει ο εξεταστής μέσω κάμερας το αυτοκίνητο από την έξω μεριά, όταν ο οδηγός πραγματοποιεί παρκάρισμά ή οπισθογωνία.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών, Νίκο Μαυραγάνη, μέσα στο έτος μαθητές του δημοτικού και του γυμνασίου θα ξεκινήσουν να παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας, προκειμένου να υιοθετήσουν από μικρή ηλικία τη φιλοσοφία τού να προσέχεις στον δρόμο. Οπως εξήγησε, οι μαθητές του λυκείου, πέρα από το γεγονός ότι διαβάζουν για τις πανελλαδικές εξετάσεις και έχουν επικεντρώσει την προσοχή τους στο να περάσουν σε Πανεπιστήμιο, αν έχουν ήδη εκπαιδευτεί στις μικρότερες τάξεις δεν έχουν λόγο να διδάσκονται αυτό το μάθημα.
Σε δεύτερο χρόνο και με προϋπόθεση να έχει δοθεί το «πράσινο» φως του υπουργείου Δικαιοσύνης, θα προχωρήσει το υπουργείο Μεταφορών στις βιωματικές ποινές σε όσους προκαλούν τροχαία ατυχήματα. Ειδικότερα, το ΥΠΟΜΕΔΙ προτείνει κοινωνική εργασία σε νοσοκομεία για τους παραβάτες που ενεπλάκησαν σε τροχαία και με υπαιτιότητά τους άλλοι οδηγοί τραυματίστηκαν ή έχασαν τη ζωή τους.
Πώς θα γίνονται οι εξετάσεις για δίπλωμα
1. Ο οδηγός θα εξετάζεται από απόσταση και στο αμάξι θα παρευρίσκεται μόνο ο δάσκαλός του.
2. Ο οδηγός θα λαμβάνει οδηγίες μέσω ακουστικού και θα ελέγχεται μέσω κάμερας.
3. Οι εξεταστές θα βρίσκονται σε ένα ειδικά διαμορφωμένο control panel και θα δίνουν τις οδηγίες τους μέσω μικροφώνου.
4. Ο οδηγός έχει υποχρέωση να παρακολουθήσει όλα τα θεωρητικά μαθήματα.
5. Οι σχολές οδηγών μέσα στο 2019 υποχρεούνται να εγκαταστήσουν το νέο ηλεκτρονικό σύστημα του ΥΠΟΜΕΔΙ, με το οποίο θα φαίνεται ότι πράγματι διδάσκονται οι εξεταζόμενοι τα θεωρητικά μαθήματα.
Πρόστιμα με εισοδηματικά κριτήρια
1. Επιβολή προστίμων ανάλογα με εισοδηματικά κριτήρια (το υπουργείο Μεταφορών θα έχει πρόσβαση στο σύστημα του TAXISNET και με βάση το εισόδημα του παραβάτη αλλά και την παράβαση θα διαμορφώνεται το πρόστιμο που θα του επιβάλλεται).
2. Κατηγοριοποίηση των προστίμων τα οποία θα χωρίζονται σε μικρή, μεσαία και υψηλή επικινδυνότητα και προσθήκη δύο πρόσθετων κατηγοριών: Της αντικοινωνικής συμπεριφοράς (τσιγάρο στον δρόμο ή παρκάρισμα σε χώρο αναπήρων) και της συχνής πρόκλησης ατυχημάτων (ομιλία στο κινητό).
3. Μόνο διοικητικές κυρώσεις (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος) και μηδενικά πρόστιμα για τις παραβάσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Την πρώτη φορά θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης και οι πινακίδες για δύο μήνες, τη δεύτερη φορά για περισσότερο και την τρίτη θα καλείται κάποιος να ξαναδώσει για να αποκτήσει την άδεια οδήγησης από την αρχή.
4. Αύξηση των ορίων ταχύτητας.
5. Δημιουργία Κ.Ο.Κ. και σημάτων για ποδήλατα.