Γράφει η Ευδοξία Δαβόρα
Μουσικοπαιδαγωγός - μουσικοθεραπεύτρια
Τι θα γινόταν εάν σας έλεγα, πως επιστημονικές ομάδες ανακάλυψαν πως υπάρχει μια δραστηριότητα, η οποία μπορεί να βελτιώσει τη γνωστική λειτουργία, βοηθάει στην ενίσχυση της μνήμης, στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, στην επίλυση περίπλοκων προβλημάτων, στην ψυχοσυναισθηματική μας ανάπτυξη, και τέλος βοηθάει τον εγκέφαλο μας να είναι πιο υγιής στο πέρασμα των χρόνων.
Τι θα γινόταν εάν σας έλεγα, πως αυτή η δραστηριότητα μπορούσε να μας ακολουθεί σε όλη μας τη ζωή. πως επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η δραστηριότητα αυτή έχει καλύτερα αποτελέσματα αν ξεκινούσε από ηλικία μικρότερη των 5 ετών. Και τέλος εάν σας έλεγα πως είναι δημιουργική και ευχάριστη για όλους.
Ίσως κάποιος να περίμενε πως πρόκειται για κάποια υπερτροφή, ή κάποια άσκηση γυμναστικής, ίσως και κάποια μέθοδος συγκέντρωσης ή διαλογισμού....
Και όμως.... πρόκειται για μια δραστηριότητα η οποία υπάρχει σε όλους τους πολιτισμούς από τις απαρχές της δημιουργίας του κόσμου.
Μέσο επικοινωνίας και έκφρασης σε κάθε πτυχή της ζωής μας.
Τι θα γινόταν εάν σας έλεγα πως η δραστηριότητα αυτή ήταν η μουσική εκπαίδευση!
Πόσο βολικό και εύκολο μπορεί να ακούγεται από έναν μουσικό....
Σας ζητάω λοιπόν να παρατηρήσετε τους γύρω σας. Αυτούς που παίζουν μουσική, ή αυτούς που ακούνε συστηματικά μουσική, ανεξάρτητα με την καριέρα που ακολουθεί ο καθένας τους. Δεν είναι άλλωστε απαραίτητο να είσαι μουσικός για να έχεις μουσική εκπαίδευση, είτε κάποιο μουσικό ταλέντο, ή υψηλό δείκτη νοημοσύνης.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες νευροεπιστήμονες, με αρχή μια τυχαία διάγνωση και έπειτα μέσα από πολλές κλινικές μελέτες, έδειξαν πως ο εγκέφαλος αυτών των ανθρώπων είναι διαφορετικός, και λειτουργεί όντως με διαφορετικό τρόπο! Άρχισαν λοιπόν να κάνουν πειράματα σε ομάδες ανθρώπων που ήταν μουσικοί (έπαιζαν μουσική, είχαν κάποια στιγμή στη ζωή τους μουσική εμπειρία για τουλάχιστον δύο χρόνια) και ανθρώπους που δεν είχαν καμιά μουσική εμπειρία, χρησιμοποιώντας τεχνολογία που τους επέτρεπε να βλέπουν την εγκεφαλική δραστηριότητα σε πραγματικό χρόνο. Όλες οι ομάδες έπρεπε αρχικά να κάνουν δραστηριότητες, όπως ανάγνωση κειμένων, εικόνων, ή επίλυση μαθηματικών προβλημάτων, παρατηρώντας την ενεργοποίηση συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου . Όταν όμως τους έβαλαν να ακούσουν μουσική, είδαν.... πυροτεχνήματα! Δεν είχαν δει ποτέ τόσες πολλές περιοχές του εγκεφάλου να ενεργοποιούνται την ίδια στιγμή! Και αυτό γιατί η μουσική έχει τη δύναμη να ενεργοποιεί τις συναισθηματικές, κινητικές και δημιουργικές περιοχές του εγκεφάλου ταυτόχρονα. Αργότερα βάζοντας την ομάδα των μουσικών να παίξουν κάποιο όργανο, παρατήρησαν πως είναι σε θέση να επεξεργάζονται πολλές και διαφορετικές πληροφορίες, με πολύπλοκες, αλληλένδετες και ιδιαίτερα ταχείς αλληλουχίες. Και αυτό γιατί με το να παίζεις μουσική χρησιμοποιούνται όλες οι περιοχές του εγκεφάλου την ίδια στιγμή. Επιπροσθέτως ανακάλυψαν πως οι μουσικοί έχουν μεγαλύτερο μεσολόβιο, ο οποίος είναι υπέυθυνος για την επικοινωνια των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου. Επιτρέποντας έτσι πιο γρήγορη μεταφορά μεταφορά των δεδομένων και μέσα από πιο δημιουργικά μονοπάτια στον εγκέφαλο, και συνδυάζοντας τη γλωσσική και μαθηματική ακρίβεια του αριστερού ημισφαιρίου, με την πρωτοτυπία και τη δημιουργικότητα του δεξιού. Επιπλέον η μουσική εκπαίδευση ενισχύει τις εγκεφαλικές λειτουργίες επιτρέποντας τη χρήση τους και σε άλλες δραστηριότητες.
Γιατί όμως όλα αυτά πρέπει να ξεκινάνε από την πρώτη βρεφική μας ηλικία. Οι νευροεπιστήμονες επίσης έδειξαν πως για να κατανοήσουμε τη γλώσσα χρησιμοποιούμε τις ίδιες λειτουργίες του εγκεφάλου με αυτές τς κατανόησης της μουσικής. Πως τα βρέφη για να κατανοήσουν τη φωνή της μητέρας τους ακούν μουσική.
Γεννιόμαστε λοιπόν μέσα στη μουσική.
Τι θα γινόταν άραγε εάν επενδύαμε στα παιδιά μας ενισχύοντας με αυτό τον μαγικό τρόπο τη γνωστική ικανότητα και ανάπτυξή τους.