Κωνσταντίνος Καζαντζής
ΕΛ.Γ.Ο. “ΔΗΜΗΤΡΑ”
Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων
Τμήμα Φυλλοβόλων ΟπωροφόρωνΔένδρωνΝάουσας
Το ευρωπαϊκό επιχειρηματικό δαιμόνιο στον τομέα των οπωρικών, δημιουργεί ευφάνταστες και χρήσιμες ταυτόχρονα καταστάσεις και τρόπους διάθεσης των προϊόντων, που εξυπηρετούν διάφορες σκοπιμότητες, με τελικό προσδοκώμενο την ικανοποίηση του καταναλωτικού κοινού αλλά και την αύξηση των εσόδων του τομέα.
Έτσι σκέφτηκαν την πώληση φρούτων σε μηχανήματα αυτόματης πώλησης, ως εναλλακτική λύση κατανάλωσης ανθυγιεινών βιομηχανικών σνακ ή επιλύοντας το πρόβλημα ασφαλούς μεταφοράς και προμήθειας των φρούτων από ταξιδευτές, εκδρομείς, τουρίστες, περιπλανώμενους εμπορικούς αντιπρόσωπους, κ.λπ.
Η διάθεση και πώληση φρούτων γίνεται μέσα σε διάφανους σωλήνες διατήρησης φρέσκων προϊόντων, που ομοιάζουν σε σχήμα και μέγεθος με αυτούς που συσκευάζονται μπαλάκια του τένις. Η συγκεκριμένη συσκευασία διευκολύνει την πώληση σε αυτόματους πωλητές, επιτρέπει στον καταναλωτή να γνωρίζει το περιεχόμενο και την κατάστασή του, διευκολύνει τη μεταφορά του προϊόντος, προστατεύει το περιεχόμενο από τυχαίες ζημιές και διατηρεί σε άριστη κατάσταση τα φρούτα.
Η ιδέα βρίσκει εφαρμογή προς το παρόν στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και προσεχώς στο Βέλγιο και αυτόματοι πωλητές έχουν εγκατασταθεί σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ και βενζινάδικα και σχεδιάζεται να εγκατασταθούν και σε Πανεπιστήμια, σχολεία, νοσοκομεία, γυμναστήρια, σταθμούς ανάπαυσης σε εθνικές οδούς, κ.α.
Μια ακόμη καινοτόμος ιδέα που σχεδιάζεται για αυτόν τον τρόπο διάθεσης φρούτων, είναι να εξοπλιστούν οι αυτόματοι πωλητές με σύστημα τηλεμετρίας ώστε να γίνεται από μακριά ο έλεγχος επάρκειας συσκευασιών προϊόντων, ο έλεγχος της κατάστασης των φρούτων και η ανίχνευση των ιδιαίτερων προτιμήσεων των καταναλωτών.
Η κίνηση αυτή έδειξε αύξηση της λιανικής διάθεσης φρούτων και εμφανίζει ευοίωνες προοπτικές, πονοκεφαλιάζοντας τους υπεύθυνους όσον αφορά το πως θα ανταποκριθούν, αν η ζήτηση αυτού του τύπου προϊόντων αυξηθεί σημαντικά.