Εφιαλτικές μνήμες ήλθαν στον νου μας την περασμένη Δευτέρα, με τη φωτιά που παρουσιάστηκε στα ελαστικά τούρκικου φορτηγού ψυγείου επί της Εγνατίας Οδού, λίγο μετά τον κόμβο της Βέροιας προς Κουλούρα. Με αιτία φωτιάς, σύμφωνα με τους ειδικούς, την υπερθέρμανση των φρένων του οχήματος, λόγω της παρατεταμένης χρήσης τους στην κατηφόρα μετά τον Πολύμυλο.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η έλλειψη ελέγχων στα επαγγελματικά αυτοκίνητα της Εγνατίας Οδού και όλου του οδικού άξονα, που διογκώθηκε επικίνδυνα στα χρόνια της οικονομικής ύφεσης. Είναι και τα ζητήματα της ικανότητας, της εμπειρίας και τελικά της υπευθυνότητας των ίδιων των οδηγών, αλλά και της κατάστασης των οχημάτων τους, που επιβάλλεται να ελέγχεται τακτικά. Όσο κι αν αποτελούν μειοψηφία οι κακοί οδηγοί στους ελληνικούς δρόμους, για το κακό αρκούν και οι λίγοι.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο Οκτώβριος του 2014, με τους πέντε νεκρούς έξω από τη Βέροια και το ρουμάνικο φορτηγό που δεν είχε φρένα, όπως και πολλά αντίστοιχα τροχαία την ίδια περίοδο σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου, δεν μας παραδειγμάτισαν.
Στον βωμό της εξοικονόμησης δαπανών για την εξυπηρέτηση εθνικών σχεδιασμών, δημόσιες υπηρεσίες παραμένουν χωρίς προσωπικό και απαραίτητο εξοπλισμό, με αποτέλεσμα την κατάργηση πολύ χρήσιμων μηχανισμών (όπως το μικρό κλιμάκιο ελέγχου) που παρήγαγαν έργο, λειτουργώντας προληπτικά και εκφοβιστικά για τους οδηγούς και τους επαγγελματίες του κλάδου.
Είναι φανερό ότι για πολλά ακόμη χρόνια η τήρηση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους... θα επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων οδηγών. Και ενίοτε των Τούρκων, των Ρουμάνων και των Βουλγάρων.