*Γράφει ο Γιώργος Καλογήρου
Διάβασα στον «ΛΑΟ» της 28ης Μαρτίου 2017 τη συνέντευξη που παραχώρησε ο Δήμαρχος Βέροιας κ.Κώστας Βοργιαζίδης στην κ.Σοφία Γκαγκούση, με αντικείμενο το Σχέδιο της Αστικής Ανάπτυξης που σχεδιάζει ο Δήμος και χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και νέες αστικές αναπλάσεις.
Δεν μπορώ παρά να ομολογήσω ότι στο άκουσμα-διάβασμα της φράσης «νέες αστικές αναπλάσεις», ένα σκίρτημα φόβου καταγράφηκε μέσα μου. Θέλουμε δεν θέλουμε, μας αρέσει δεν μας αρέσει, οι προηγούμενες αναπλάσεις που έγιναν στην πόλη μας είναι συνδεδεμένες με άστοχες και αποτυχημένες παρεμβάσεις οι οποίες επηρεάζουν καθημερινά δυσμενώς την ζωή μας. Υπήρξαν βέβαια και επιτυχημένες παρεμβάσεις, δεν είναι όμως αυτές που σημάδεψαν αυτά τα χρηματοδοτηθέντα προγράμματα. Έτσι νομίζω και αυτή είναι η επικρατούσα εντύπωση ανάμεσα στους πολίτες.
Θα σημειώσω μερικά από τα σφάλματα η, αν θέλετε, κάποιες από τις εσφαλμένες εκτιμήσεις που έγιναν, κατά τις προηγούμενες αστικές αναπλάσεις :
-Η πλατεία της Εληάς, που είναι σημείο αναφοράς για την πόλη, αντί να αναβαθμιστεί, υποβαθμίστηκε. Είναι πανθομολογούμενη αυτή η άποψη.Το «ειδικό» χώμα που στρώθηκε και που μόνο ζημιά έκανε, οι κύβοι που τοποθετήθηκαν και δεν επιτρέπουν τις γυναίκες με τακούνια να περπατήσουν, η αντιαισθητική λιτότητα του συντριβανιού, η «ισοπέδωση» του αγάλματος της Κόρης της Βέροιας, είναι μερικές από τις αποτυχημένες επιλογές των μελετητών, που εφαρμόστηκαν.
-Η άλλη πλατεία της πόλης, που και αυτή αποτελεί σημείο αναφοράς, η πλατεία Ωρολογίου (Ρακτιβάν), κακοποιήθηκε στην κυριολεξία. Το Ηρώο που μόνο Ηρώο δεν είναι, τα συντριβάνια, που λειτούργησαν κυρίως ως χώροι ασχήμιας,το υψηλό τοιχίο που στέρησε σε ένα μεγάλο βαθμό, τη θέα της ανατολικής πλευράς της πλατείας, είναι μερικές από τις ζημιές που προκλήθηκαν στον, κατά τα άλλα, κυρίαρχο αυτόν χώρο.
-Στους δρόμους της πόλης οι παρεμβάσεις που έγιναν στα πλαίσια ανάπλασης, σε πολλές περιπτώσεις, αντί να βελτιώσουν την επικρατούσα κυκλοφοριακή κατάσταση, την επιδείνωσαν και την κατέστησαν δυσμενέστερη και για τους πεζούς και για τους εποχούμενους. Στένεψαν κεντρικές οδικές αρτηρίες ,όπως η οδός Τρεμπεσίνας (οδός συνολικού πλάτους 24 μέτρων), σε βαθμό που να μην μπορούν να περάσουν οχήματα μεγαλύτερα από τα επιβατηγά αυτοκίνητα. Κι ακόμα αντί να προστεθούν, αφαιρέθηκαν θέσεις στάθμευσης, (ο κ. Δήμαρχος στην συνέντευξή του σημειώνει ότι στο θέμα αυτό θα μπορούσαν να είναι πιο προσεκτικά τα πράγματα) , την στιγμή που η πόλη τις χρειάζεται, εκτός των άλλων και για την ανάπτυξή της (παρκάρισμα αυτοκινήτων τουριστών κ.λ.π.)
Ο κ. Βοργιαζίδης στην συνέντευξή του παραδέχθηκε ότι η τελευταία αστική ανάπλαση είχε και κάποια αρνητικά σημεία, υπογραμμίζοντας ότι όποιος δουλεύει κάνει σφάλματα.
Θα μου επιτρέψει ο πρώτος πολίτης της Βέροιας να παρατηρήσω ότι, τα αρνητικά σημεία δεν είναι απλά «κάποια», είναι πολλά και ουσιώδη . Και ακόμα να πω ότι ναι, όποιος δουλεύει κάνει σφάλματα. Είναι αυτό μια αλήθεια αναμφισβήτητη. Όμως όριο σ’αυτή την αρχή δεν υπάρχει?
Ενόψει ,λοιπόν, των νέων αστικών αναπλάσεων που προγραμματίζει ο Δήμος, θα ήθελα να κάνω δυο επισημάνσεις-προτάσεις προς κάθε αρμόδιο. Δημότης και μάλιστα γηγενής παλιός Βεροιώτης είμαι και μάλλον το δικαιούμαι:
1-Αν είναι εφικτό και όπου είναι, να διορθωθούν τα σοβαρά λάθη των προηγούμενων αναπλάσεων. Ο ίδιος ο κ. Δήμαρχος δήλωσε ότι οι αδυναμίες έχουν εντοπιστεί. Εύχομαι να έχουν εντοπιστεί σωστά.
2-Να στηθεί, πάνω στη βάση που έχει προβλεφθεί, το ιστορικό «Ρολόι», με την μορφή όμως που είχε πριν κατεδαφιστεί και όχι με μοντέρνες κατασκευές οι οποίες θα αλλοιώνουν απαράδεκτα το παρελθόν και την ιστορία της Πλατείας που οφείλει το όνομά της (οι τυπικές μετονομασίες της δεν ίσχυσαν ποτέ) σε αυτό το παλιό «Ρολόι»
Θα κλείσω σημειώνοντας με έμφαση ότι η Βέροια παραμένει πάντα μια πανέμορφη πόλη, όσα λάθη κι αν έγιναν κατά τις αναπλάσεις της, και αν «γκρινιάζουμε» είναι γιατί μπορούσε να είναι και μπορεί να γίνει ακόμα πιο όμορφη.