Στο πλαίσιο πραγματοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ «I, you, we, Mediterranean citizens», μαθητές και καθηγητές των σχολείων από την Κροατία, την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία που συνεργάζονται με το Λάππειο 1ο Γυμνάσιο φιλοξενήθηκαν στη Νάουσα για την τέταρτη συνάντηση του προγράμματος.
Κατά την παραμονή τους στη χώρα μας, από τις 27 Φεβρουαρίου ως τις 7 Μαρτίου, οι φιλοξενούμενοι μαθητές και καθηγητές, μαζί με τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του σχολείου, πραγματοποίησαν μια σειρά επισκέψεων σε μουσεία και ιστορικούς χώρους της περιοχής, παρακολούθησαν τοπικά δρώμενα, έθιμα και τελετουργίες, συμμετείχαν σε εκπαιδευτικά εργαστήρια, ήρθαν σε επαφή με τον ελληνικό τρόπο ζωής.
Συγκεκριμένα, παρακολούθησαν το τοπικό μας δρώμενο τόσο την Καθαρά Δευτέρα όσο και την Κυριακή της Ορθοδοξίας, ενώ στα γραφεία του Ομίλου «Γιανίτσαροι και Μπούλες» ενημερώθηκαν σχετικά από τον πρόεδρό του κ. Α. Τόσιο. Επισκέφτηκαν επίσης το εργαστήρι «Ανώγι» του κ. Μ. Τόμτση και τον πολιτιστικό όμιλο «Αράπιτσα». Και το σημαντικότερο, υλοποίησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Κατασκευάζοντας έναν Πρόσωπο» του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας και Θράκης, που έγινε για πρώτη φορά στα αγγλικά, υπό την καθοδήγηση των μουσειολόγων κ. Β. Αμοιρίδου και Γ. Αδαμίδη.
Ξεναγήθηκαν ακόμη στις αρχαιότητες της περιοχής μας, (Μουσείο Βασιλικών Τάφων στις Αιγές και αρχαία Μίεζα) από την ξεναγό Ρεγγίνα Χαραλαμπίδου, επισκέφτηκαν βυζαντινά, οθωμανικά και εβραϊκά μνημεία στην παλιά πόλη της Βέροιας, ενώ περπάτησαν και στις παραδοσιακές γειτονιές της Νάουσας. Εδώ έγιναν δεκτοί από τον Σύλλογο Βλάχων Νάουσας και από την Εταιρεία «Αριστοτέλης». Έξω από το κτήριο Μούγγρη, μάλιστα, άκουσαν τα Χελιδονίσματα από ομάδα παιδιών του Λυκείου Ελληνίδων. Συμμετείχαν τέλος σ’ ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο της Νάουσας και υπό την καθοδήγηση του ΚΠΕ Νάουσας και της υπευθύνου κ. Λ. Στυλιανού περπάτησαν στο παραποτάμιο βιομηχανικό μονοπάτι.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η επίσκεψη των συνεργαζόμενων παιδαγωγικών ομάδων στην Θεσσαλονίκη. Εκεί ξεναγήθηκαν στα ρωμαϊκά, βυζαντινά και οθωμανικά μνημεία της πόλης. Κυρίως όμως είχαν την τύχη να υλοποιήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλλοτινά και Τωρινά Πρόσωπα του Χρόνου», μεταφρασμένο για τον σκοπό αυτό στα αγγλικά και τα γαλλικά, υπό την καθοδήγηση της υπευθύνου του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού δρ. Ρένας Βεροπουλίδου και καθηγητών του σχολείου μας.
Στο πλαίσιο της γνωριμίας με την ζωή στην σύγχρονη Ελλάδα, επισκέφτηκαν το χιονοδρομικό μας κέντρο, κατασκεύασαν βραχιολάκια του Μάρτη και χαρταετούς, επισκέφτηκαν το Μοναστήρι του Προδρόμου, παρακολούθησαν την θεία λειτουργία στην Παναγία, χόρεψαν ελληνικούς χορούς στον όμιλο Αράπιτσα και στον Σύλλογο Βλάχων. Γεύτηκαν επίσης το μοναδικό κρασί της Νάουσας στην «Αργατία», όπου συμμετείχαν σε εργαστήρια παρασκευής τοπικών λιχουδιών.
Με όλα αυτά γνώρισαν οπωσδήποτε τις φυσικές ομορφιές της περιοχής μας, προπαντός όμως βίωσαν ποικίλες πτυχές της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μαζί με τους ντόπιους, τους μαθητές του σχολείου μας και τους γονείς τους, οι οποίοι τους έμπασαν όχι απλώς στα σπίτια τους αλλά και στην καρδιά τους.
Στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης
Την προηγούμενη Παρασκευή 3 Μαρτίου, στο πλαίσιο της 4ης Συνάντησης του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ «Εγώ, Εσύ, Εμείς, Πολίτες της Μεσογείου», που πραγματοποιήθηκε την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου στην Νάουσα, μαθητές και καθηγητές του Λαππείου 1ου Γυμνασίου Νάουσας μαζί με τις παιδαγωγικές ομάδες των συνεργαζόμενων σχολείων τεσσάρων χωρών (Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία), επισκέφτηκαν το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (ΜΒΠ) στη Θεσσαλονίκη.
Μέσα στις αίθουσες του Μουσείου, οι φιλοξενούμενοι μαθητές μαζί με τους Έλληνες συμμαθητές τους υλοποίησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλλοτινά και Τωρινά Πρόσωπα του Χρόνου» που έχει οργανώσει η υπεύθυνη του ΜΒΠ δρ. Ρένα Βεροπουλίδου. Αφού χωρίστηκαν σε ανάμικτες εθνικά ομάδες, περιηγήθηκαν στις αίθουσες του μουσείου εντοπίζοντας τα αρχαιολογικά αντικείμενα που αναφέρονταν στα φύλλα εργασίας τους και απαντούσαν ομαδικά στις ερωτήσεις. Στην προσπάθειά τους αυτή τους βοηθούσαν οι εκπαιδευτικοί του Λαππείου 1ου Γυμνασίου κ. Μαρίνα Καρδάκου, Μαρία Ζιούζια και Γιώργος Μάλλιος.
Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν ο χρόνος μέσα στο ΜΒΠ να περάσει για τους μαθητές ευχάριστα και με πολύ ενδιαφέρον. Η γνωριμία με πτυχές του βυζαντινού πολιτισμού έγινε με τρόπο έμμεσο και παιγνιώδη. Οι μαθητές ανέπτυξαν την παρατηρητικότητά τους, τον μεταξύ τους διάλογο και την συνεργασία. Το σπουδαιότερο είναι ότι κινητοποιήθηκαν για την επίτευξη του κοινού στόχου της απάντησης των ερωτήσεων και δέθηκαν ως ομάδα. Ταυτόχρονα όμως διέκριναν και συζήτησαν τις ομοιότητες και διαφορές που παρουσιάζουν οι πολιτισμοί των χωρών τους, που στην σύνθεσή τους διαμορφώνουν την κοινή ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά.
Μεγάλη σημασία έχει επίσης ότι για πρώτη φορά ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΜΒΠ προσαρμόστηκε έτσι, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ξένων μαθητών και υλοποιήθηκε ταυτόχρονα στην αγγλική και γαλλική γλώσσα. Για την επίτευξη αυτού του στόχου προηγήθηκε η αγαστή συνεργασία των καθηγητών του Λαππείου Γυμνασίου με την υπεύθυνη του ΜΒΠ κ. Βεροπουλίδου, η οποία προσέφερε την αμέριστη υποστήριξή της σε κάθε φάση του σχεδιασμού και της υλοποίησης του προγράμματος.